Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با سرایت گسترده ویروس کرونا از چین به دیگر نقاط جهان خوب است نگاهی داشته باشیم به موارد دیگر بیماری‌های واگیردار در گذشته در تاریخ جهان:

طاعون آنتونین
در سال ۱۶۵ پس از میلاد مسیح طاعون آنتونین همه‌گیر شد. بدین دلیل نام آنتونین بر این طاعون گذاشته شده است که پادشاه روم در آن زمان، "مارکوس آریلوس آنتونینوس" بر اثر آن جان خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طاعون از طریق سربازان بازگشته از شرق گسترش یافت.



با گذشت زمان، ویروس در کل امپراتوری گسترش و حتّی قبایل شمالی را نیز گرفتار کرد. تخمین زده می‌شود که حدود ۵ میلیون نفر بر اساس ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست دادند. از جمله علائم این بیماری سیاه و قرمز شدن رنگ پوست و خونریزی داخلی در دستگاه گوارش، سرفه‌های شدید و بوی بد تنفس فرد مبتلا بوده است.

مرگ سیاه

طاعون سیاه یا مرگ سیاه در فاصله سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۳ میلادی اروپا، آفریقا و آسیا را در بر گرفت و ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند. انتقال بیماری از طریق موش‌ها نقش مهمی در این روند داشت و گربه‌ها در اروپا تقریباً نایاب شدند.



ریشه این بیماری در آسیای مرکزی بود و گفته می‌شود جنگ مغولان و چینی‌ها باعث شیوع آن شد. طاعون در سال ۱۳۳۴ در چین شایع شد و به سرعت در مناطق دیگر سرایت یافت. در سال ۱۳۴۶ میلادی، تاتار‌ها آن را به اروپای شرقی منتقل کردند و در اواخر سال ۱۳۴۷ کشتی‌هایی که از آسیای مرکزی می‌آمدند، بیماری را در جنوا و مارسی شیوع دادند. در تابستان سال ۱۳۴۸ طاعون در ونیز نیز شایع شد و در عرض یک سال تمام سواحل مدیترانه را فراگرفت. پس از آن، طاعون به سرعت به سمت شمال اروپا حرکت کرد و جمعیت این نواحی را، که پس از قحطی‌های پی‌درپی، اپیدمی‌های مختلف به علت سردی هوا و جنگ‌های طولانی به شدت در برابر هر سانحه‌ای ضعیف شده بودند از بین برد.



آنفولانزای اسپانیایی

آنفولانزای اسپانیایی یک از مرگبارترین بلایا در تاریخ جهان بوده است که باعث کشته شدن ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۵۰۰ میلیونی شد. گفته می‌شود به دلیل سانسور دوره جنگ موارد ابتلا در امپراتوری بریتانیا و آلمان گزارش نشد. با این حال، موارد ابتلا از سوی امپراتوری اسپانیا (که در جنگ بی‌طرف بود) گزارش شد. به نظر آمد که این بیماری در آنجا همه‌گیرتر است؛ بنابراین پسوند اسپانیایی گرفت.



ایران یکی از بالاترین آمار‌های مرگ بر اثر آنفلوآنزای اسپانیایی را داشت. گفته می‌شود که در دو دهه نخست سده بیست میلادی دستکم یک دهم و شاید چهل درصد جمعیت ایران بر اثر انواع بیماری‌های واگیر، قحطی و جنگ از دست رفتند.

آنفولانزای آسیایی

آنفولانزای آسیایی که ریشه آن از چین بود ظرف مدت سه ماه ویروس به فیلیپین، هندوستان، استرالیا، اروپا و امریکا گسترش یافت. اگرچه آمار مرگ و میر بر اثر آن به نسبت به ویروس‌های قبل کمتر بود با این حال، یک میلیون نفر جان خود از بر اثر ابتلا به ان از دست دادند از جمله ۵۰۰ هزار نفر که ۱۵ درصد جمعیت آن زمان هنگ کنگ را شامل می‌شد.





زیکا

ویروس زیکا باعث به دنیا آمدن کودکان با سر و مغز کوچک می‌شود. گفته می‌شود علت این بیماری نیش پشه‌ای به نام آئدس است. در سال ۲۰۱۵ میلادی ابتلا به این ویروس در برزیل گزارش شده بود. این ویروس منتشر شد و بیش از ۱.۵ میلیون نفر را در ۶۸ کشور جهان مبتلا ساخت.   منبع:آفتاب نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: طاعون بیماری های واگیردار ویروس کرونا ویروس چین بریتانیا آلمان جان خود را از دست تاریخ جهان دست دادند گفته می شود میلیون نفر بر اثر آن مرگ سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان، علیرضا عرب علیدوستی در این باره گفت: با توجه به نزدیکی کرمان به استان سیستان‌ و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین(معمول) کودکان اضافه شده  وخانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر علت واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رییس مرکز بهداشت رفسنجان از شهروندان خواست اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند؛ همچنین در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک فوری به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع) جهت انجام نمونه‌گیری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد، بنابراین خانواده‌ها واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی (واکسن MMR) به تعویق نیاندازید.

سرخک بیماری ویروسی مسری است که از طریق ذرات معلق در هوا و تماس با ترشحات فرد بیمار سرایت می‌کند و علائم این بیماری شامل تب، بثورات پوستی، التهاب، قرمزی پشت گوش، خستگی، ضعف و بی‌حالی نمایان می شود.

 

دیگر خبرها

  • قرارداد یکی از بدترین خریدهای تاریخ میلان در انتهای فصل به پایان می‌رسد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • نتانیاهو یکی از بدترین قاتلان تاریخ است/ رسانه‌های غربی منافق‌اند
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد