Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حمله نظامی به ایران مسئله محالی باشد، چون به غیر از پیشرفت ایران در حوزه دفاعی بازدارندگی منطقه‌ای ایران، احتمال جنگ با ایران را به شدت ضعیف می‌کند. رضا حجت شمامی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص مصاحبه ظریف با روزنامه اشپیگل و طرح این موضوع که اروپا هیچ مبنای قانونی برای فعال کردن مکانیزم ماشه ندارد و نقش چین و روسیه در ممانعت از فعال شدن این مکانیزم گفت: به نظر می‌رسد اساسا در فضای بین الملل مبنا را منافع و قدرت کشور‌ها تعیین می‌کند نه توافقات رسمی و بین المللی و روندی تحت عنوان مبنای قانونی وجود ندارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: از لحاظ ساختار و قاعده مندی اگر اروپا بخواهد مکانیزم ماشه را اجرایی کند مانعی برای او وجود ندارد و اگر پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود، بازگشت تحریم‌ها را در پیش خواهیم داشت.

حجت شمامی در خصوص نقش چین و روسیه و استفاده از حق وتو در این کارزار گفت: براساس قوانین تدوین شده چین و روسیه هم نمی‌توانند از حق وتوی خود در خصوص مکانیزم ماشه استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با مهم دانستن برجام برای اروپایی‌ها یادآور شد: برجام برای اروپا مهم است، اما از طرف دیگر رضایتمندی آمریکا نیز برای آن‌ها مهم است و از آنجا که اروپا برای اجرای رفتار‌های تاثیرگذار قدرت چندانی ندارد در خصوص مسئله برجام نیز همین عدم قدرت، سبب شد تا اروپا عملا کاری از پیش نبرد.

وی در خصوص اینکه چین و روسیه به چه میزان می‌توانند مانع از اجرایی شدن مکانیزم ماشه شوند نیز گفت: در صورتی این دو کشور قادر به عدم اجرای این بند از برجام خواهند شد که در قبال آن چین در حوزه اقتصادی و روسیه در حوزه امنیتی به خاطر ایران و به منظور جلوگیری از اجرای مکانیزم ماشه امتیازاتی بدهند که البته بعید به نظر می‌رسد.

حجت شمامی افزود: در هر صورت به نظر می‌رسد رفتن یا نرفتن پرونده ایران به شورای امنیت مستقیما به روابط میان ایران و اروپا بستگی دارد در شرایط فعلی اختلافاتی بین اروپا و آمریکا بر سر مسائل متعدد وجود دارد، اما هیچ کدام از این اختلافات دلیل بر این نیست که اروپا به خاطر ایران رو در روی آمریکا بایستد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در چنین شرایطی اروپا قدرتی شبیه به قدرت بحرین پیدا کرده و شاید اراده‌ای برای پیشبرد برجام داشته باشد، اما از آنجا که قدرتی ندارد عملا برجام هیچ دستاوردی در حوزه اروپایی و آمریکایی نداشته است.

وی در پایان درخصوص احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و مسائل حاشیه‌ای دیگر از قبیل: درگیری جنگ پس از این اتفاق نیز گفت: به نظر می‌رسد حمله نظامی به ایران مسئله محالی باشد، چون به غیر از پیشرفت ایران در حوزه دفاعی بازدارندگی منطقه‌ای ایران و تشکیل گروه هایی، چون حشدالشعبی، گروه‌های مقاومت در یمن و سوریه و آنچه روز جمعه در عراق شاهد آن بودیم همگی از جمله قدرت بازدارندگی ایران در منطقه محسوب می‌شود که احتمال جنگ با ایران را به شدت ضعیف خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برجام حجت شمامی مکانیزم ماشه پرونده ایران به شورای امنیت کارشناس مسائل بین الملل نظر می رسد مکانیزم ماشه چین و روسیه برای اروپا حجت شمامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تاکید کرد کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به گزارش ایسنا، نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به نقل از النشره، وی گفت: صحنه سرکوب تحصن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا نقاب را از چهره واقعی آمریکا بر انداخت و دروغ بودن ادعاهای آنها درباره آزادی بیان را در مقابل دنیا آشکار کرد اما غزه ‌بی باک بر جامعه بین‌المللی که با دشمن همدست است و کشورهایی که با رژیم صهیونیستی در منطقه سازش کرده‌اند حساب باز نمی‌کند بلکه به جبهه‌های مقاومت در لبنان عراق و یمن تکیه می‌کند.

وی گفت: ادامه فعالیت جبهه‌های پشتیبان غزه بعد از ۲۰۰ روز از درگیری‌ها از کریات تا ایلات و دریای سرخ و مابعد آن، نشان دهنده قدرت جبهه‌های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق افزود: رسیدن پهپادهای مقاومت به عمق اراضی اشغالی در عکا، بیت هیلل و عرب العرامشه نشان دهنده قدرت این پهپادها برای عبور از تمام سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است. پهپادهای مقاومت از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند و به جایی که مقاومت بخواهد می‌رسند و این یک موفقیت استراتژیک برای مقاومت در این درگیری است.

وی گفت: کثرت تهدیدات رژیم صهیونیستی دلیل قدرت نیست بلکه دلیل آشفتگی و ترس و نگرانی دشمن است. دشمن قبل از اینکه به فکر جنگ با حزب‌الله در لبنان بیفتد بیش از هزار محاسبه انجام می‌دهد.

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: میانجی‌گری‌ها و پیام‌های بین‌المللی به خاطر نجات غزه یا کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات دشمن جنایتکار صهیونیستی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور