Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه هنر ــ کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر گفت: برای اعتلای تئاتر دینی نمی‌توان انتظار چندانی از جشنواره‌ها داشت زیرا جشنواره‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارند و برای اثرگذاری در این زمینه باید کارگاه‌های مستمر هنری برگزار شود.

علیرضا مهران، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌‌و‌گو با ایکنا با بیان این‌که فاخر بودن هنر نمایش، منافاتی با وجه سرگرمی آن ندارد، اظهار کرد: جنبه هنری تئاتر منافاتی با سرگرم کنندگی آن ندارد، بلکه تکمیل کننده وجه هنری تئاتر نیز هست و البته باید دقت کرد سرگرمی را با لودگی اشتباه نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اتفاقی که متأسفانه گاهی به منظور فروش بهتر اثر رخ می‌دهد.   وی افزود: نمود بارز سرگرمی را در کمدی می‌توان مشاهده کرد، اما کمدی اصیل  آن چیزی نیست که در برخی نمایش‌ها مشاهده می‌کنیم. کمدی فاخر را می‌توان در آثار نمایشنامه‌نویسان بزرگی چون؛ چخوف یا شکسپیر مشاهده کرد، حتی در متون ادبی ایرانی هم آثاری از این دست وجود دارند و متأسفانه از ظرفیت‌های موجود استفاده نمی‌کنیم و به سراغ پیش پا افتاده ترین آثار می‌رویم.
این بازیگر تأکید کرد: نمایشنامه‌نویس باید برای خلق یک اثر به درک و آگاهی رسیده باشد تا بتواند اثری در خور خلق کند، البته نمی‌توان انتظار داشت که هنرمندانی نظیر چخوف یا بهرام بیضایی به وفور یافت شوند، اما هر فردی هم نمی‌تواند وارد این عرصه شود در ضمن تئاتر هنری روشنگر است و تأثیرش را از کلام نشئت می‌گیرد و همین مسئله این هنر را نسبت به دیگر هنر‌ها متمایز کرده است و این امر هم موید اثر فراوان نمایشنامه است.   کارکرد تئاتر در تبلیغ آموزه‌های دینی

وی در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر می‌تواند وسیله برای تبلیغ مفاهیم اسلامی باشد؟ گفت:  یکی از کارکرد‌های بسیار مهم و اصلی تئاتر به همین امر مربوط می‌شود و در تئاتر ایران بارها رخ داده است، برای مثال اگر به تماشای آثار محمد رحمانیان بنشینید، این مفاهیم کاملاً در آن نهادینه شده است، آگاهی در این زمینه هم امری ضروری است و نمی‌توان بدون توجه به این مؤلفه در این زمینه ورود کرد.

وی متذکر شد: موفقیت در تئاتر دینی تنها به موفقیت چند اثر خلاصه نمی‌شود، زیرا سیاست گذاری فرهنگی به گونه‌ای نیست که بتواند نیرو‌های متخصص و آگاه را در این حوزه تربیت کند، به همین جهت آثار معدودی در این زمینه تولید شده‌اند که مختص چند کارگردان‌اند، البته چند جشنواره دینی در حوزه تئاتر برگزار می‌شوند، اما جشنواره‌ها صرفاً نمایشی‌اند و نمی‌توانند جریان‌سازی کنند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: فکر می‌کنم به جای برگزاری جشنواره‌هایی با هزینه‌های بسیار برپایی کارگاه‌های آموزشی اقدامی مؤثر‌تر برای پرورش نیرو‌های متخصص در این زمینه باشد و البته شکل برگزاری کارگاه‌های نیز بسیار مهم است، چون باید این کلاس‌ها در بازه زمانی برگزار شوند، نه‌اینکه فکر کنیم با چند جلسه می‌توانیم نیروی متخصص تربیت کنیم.

وی درباره معضلات تئاتر گفت: مهمترین مشکل این روز‌های تئاتر به نبود بودجه بر می‌گردد. متأسفانه هرگاه بحث از صرفه‌جویی در عالم فرهنگ پیش می‌آید، تئاتر اولین قربانی آن است و این اتفاق بسیار نا امید کننده است، زیرا اهمیت و اعتباری برای آن قائل نیستیم و حاضریم به هر طریق ممکن از هزینه‌های آن بکاهیم، در صورتی‌که برای اشاعه فرهنگ غنی در میان مخاطبان باید به ادبیات نوشتاری و تئاتر بیش از پیش بها داد.

این نمایشنامه‌نویس اضافه کرد: مشکل دیگر تئاتر به عدم نظارت بازمی‌گردد، در این هنر نهاد‌های نظارتی آنچنان که باید خوب عمل نمی‌کنند، برای همین هم گروه‌هایی به این هنر ورود کرده‌اند که تئاتر را به سمت تنزل پیش می‌برند.   وی در بخش دیگری از سخنانش به رواج نمایشنامه غربی اشاره کرد و گفت: این‌که فکر کنیم به صرف استفاده از نمایشنامه‌های غربی باید این هنر و آن اثر را غیر ایرانی بدانیم، اشتباه محض است، چون در سال‌های اخیر ما نمایشنامه‌های خوبی داشتیم، البته اگر بخواهیم معیارمان برای غربی خواندن موضوعات مختلف ذات آن امر باشد، باید بسیاری از دستاور‌دهای امروز را غربی دانست و این نگرش مدرن نیست، زیرا بومی‌ساز در همه جای دنیا رخ می‌دهد و ما هم باید از دستاوردهای امروز بهترین استفاده را داشته باشیم و آن را با فرهنگمان عجین کنیم.

مهران در پاسخ به سؤالی که چرا نهاد‌هایی که مدعی مایت از تئاترند نتوانسته‌اند همچون بنیاد سینمایی فارابی که برای هنر هفتم حامی قابل اتکایی بوده برای تئاتر هم حامی مناسبی باشند؟ اظهار کرد: نهادهایی چون انجمن تئاتر دفاع مقدس، شهرداری و... از تئاتر حمایت می‌کنند و حمایت آن‌ها معطوف به سفارش‌هایشان است، در این میان تنها انجمن هنر‌های نمایشی باقی می‌ماند که این مرکز هم به دلیل نداشتن امکانات کافی عملاً اثرگذاری خود را از دست داده است.     انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نمایشنامه نویس جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی در نخستین محفل شعر ارادت رضوی که در هویزه برگزار شد، اظهار داشت:  در استان خوزستان 14 دوره جشنواره شعر رضوی برگزار شده و جشنواره امروز پا گرفته و به جشنواره نامدار و شناسنامه‌داری تبدیل شده که در سراسر کشور اهالی شعر، فرهنگ و ادب در وزارت ارشاد و دیگر وزارت‌ها و دستگاه‌ها همه آن را به این نام می‌شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دروازه ورود تشیع به کشور و قدمگاه آقا امام رضا (ع) است، عنوان کرد: همه شهرهای خوزستان معطر به عطر آقا امام رضا (ع) است به همین دلیل سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که با توجه به ظرفیت عظیم و بزرگی که در شعر و ادب استان خوزستان به ویژه در بخش شعر عربی وجود دارد، چرا صرفاً یک یا دو شهر میزبان باشند.

منادی ادامه داد: اگر در استان خوزستان بتوانیم موضوع شعر عربی، ادب و فرهنگ شیعی و ولایی را با زبان عربی منتقل و مطرح کنیم و آنطور که باید خدمتگزاری و شکوفایی انجام شود، آنگاه می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط با کل جهان اسلام و دنیای اسلام باشد.

وی افزود: امروز شاهدیم در دوره‌ای که ایران اسلامی به دلیل فرهنگ حسینی و رضوی که در میان مردمش وجود دارد، مقابل رژیم غاصب صهیونیست می‌ایستد و به او سیلی تاریخی می‌زند، لذا این مسئله یک مسئله هویتی است که باید سر دست گرفته و آن را مطرح کنیم تا جوان‌های ما دچار خود کم بینی یا اندیشه‌های انحرافی نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: جوان‌های ما باید متوجه باشند که قدرت، هویت و آن فرهنگی که آنها را در دنیا سربلند و عزتمند می‌کند کدام فرهنگ، تاریخ و هویت است و این هویت ولایی را داشته باشیم که اگر رشد پیدا کرد و شکوفا شد، دریچه‌ای ارزشمند برای گفت‌وگو با جهان اسلام خواهد بود.

منادی گفت: نگاه ملت‌ها و مردم مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی قبل و بعد از عملیات وعده صادق را که بررسی کنید، مشاهده می‌کنید که ایستادگی در مقابل ظلم و فساد مربوط به فرهنگ حسینی و رضوی است که ما مردم خوزستان افتخار داریم بگوییم این استان قدمگاه آقا امام رضا (ع) است.

وی بیان کرد: امسال همچون سال گذشته، روند جدید جشنواره شعر رضوی در حال اجراست به این صورت که اغلب شهرستان‌های خوزستان به نوعی میزبان جشنواره بین‌المللی شعر رضوی باشند تا بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که از ادب، فرهنگ، شعر، محصولات فرهنگی و هویتی در شهرهای و برنامه‌های مختلفی را استفاده کنیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود