Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن سنگ ایران، چالش های افزایش عوارض صادراتی جدید بر سنگ های تزئینی و نما را بررسی کرده است از سویی وی اعتقاد دارد با افزایش میزان عوارض بازارهای صادراتی را از دست می دهیم.

 

به گزارش پول نیوز؛ از ابتدای مهر 1398، عوارض صادراتی 20 درصدی بر صادرات سنگ های تزئینی فرآوری شده و خام برقرار شده و این در حالی بود که در سال گذشته دولت تصویب کرده بود، برای امسال فقط در حد 8 درصد عوارض اخذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این مصوبه جدید دولت و افزایش چند برابری عوارض صادراتی مواد معدنی از جمله سنگ های تزئینی و نما، این میزان عوارض مورد اعتراض فعالان بخش معدن و تشکل های مرتبط قرار گرفت.

در گفت و گوی پول نیوز با ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ ایران، موضوع تغییر عوارض صادراتی و اوضاع گذشته و این روزهای معادن فعال در حوزه سنگ های تزئینی و نما بررسی شده است.

 

* با توجه به تصویب 70 درصدی عوارض برای صادرات سنگ کوپ (خام) چرا دولت در خرداد سال گذشته، علارقم تصمیم سالهای گذشته خود اقدام به گرفتن عوارض از مواد معدنی و سنگ های تزئینی کرد؟

 

ما فقط در سال 1389 عوارض صادراتی داشتیم و در سال 1390 در مقابل آن عوارض، مقاومت و مخالفت کردیم که در نتیجه آن عوارض 70 درصدی لغو شد تا این که در سال گذشته، عوارض 5 درصدی را برقرار کردند.

بنابراین در گذشته و قبل از سال جاری، هیچگونه عوارض صادراتی وجود نداشت و بعد از آن لغو آن عوارض 70 درصدی، دیگر عوارضی گرفته نمی شد تا این که مجددا در سال 1398 این عوارض را وضع کردند.

 

* قبل از وضع عوارض صادراتی 5 درصدی، آیا صادرات به صورت قابل توجه و بیش از حد وجود داشت که این عوارض به نوعی بازدارنده شد؟

ما اصولاً در زمینه صادرات ضعیف عمل می کنیم و این عنوان «خام فروشی» که مطرح شده، حرف درستی نیست. به لحاظ این که باید به عوامل زیادی توجه کرد،ضمن آنکه از نظر ما 3 عامل باعث می شود یک تصمیم گیری، کاملاً اصول اقتصادی و صحیح باشد؛ نخست باید میزان ذخیره معدنی موجود در طبیعت یک کشور را بررسی کرد و دوم این که باید میزان مصرف را در نظر بگیریم و سوم تغییرات تکنولوژیک که امری بسیار مهم است.

باید گفت که میزان مصرف داخلی ایران مشخص است و مقدار اکتشافات انجام شده در حدود 5 درصد کشور اعلام شده است از طرفی با این حجم استخراج فعلاً تا 400 سال آینده، ذخیره سنگ در کشورمان به میزان 4 میلیارد تُن وجود دارد چرا که در 10 سال اخیر فقط 38 درصد مصرف سنگ، در بخش ساختمان کاهش پیدا کرده و از سنگ های مصنوعی و سرامیک استفاده شده است ضمن آنکه امروزه در نمای ساختمان ها هم، تغییراتی ایجاد شده و از کامپوزیت و آلومینیوم استفاده می شود.

دست آخر این که ما بگوییم نباید صادرات سنگ داشته باشیم ممکن است برای یک ماده معدنی که ذخیره آن کم و میزان مصرف آن بالا باشد، این کار توجیه داشته باشد ولی راجع به سنگ های ساختمانی، هیچ توجیه عقلانی و علمی وجود ندارد.

 

* اعلام شده بود که میزان تولید سنگ تزئینی و نما 13 میلیون تُن در سال یا حدود 180 میلیون متر مربع است و هر سال یک میلیون متر مربع صادر میشود، درباره این نوع آمارها توضیح دهید؟

 

درباره عدد 13 میلیون تُن باید بگویم در سال 1397، تولید ما حدود 10.5 میلیون تُن بود و در برخی سال ها تا 13 میلیون تن هم  رسید اما این کاهش تولید سنگ به خاطر رکود در بخش ساخت و ساز ایران است و البته یک میلیون تُن صادرات سنگ خام، درست است.

 

* آقای جباری رئیس خانه معدن استان کردستان و عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران گفته که رکود مسکن باعث تعطیلی معادن سنگ های تزئینی شده. آیا تا این حد رکود مسکن تاثیر منفی داشته است؟

 

بله؛ همین طور است. کل معادن کشور 8800 واحد بوده که حدود 2 هزار واحد آن متعلق به سنگ های تزئینی است و الان معادن فعال در  این حوزه 800 معدن است ضمن آنکه هیچ یک از این معادن با تمام ظرفیت خود کار نمی کنند؛ چرا که پروانه های بهره برداری معادن ما، برای تولید سالیانه 27 میلیون تُن است، در حالی که حتی در برخی سال های که رونق زیادی وجود داشته، فقط 13 میلیون تُن سنگ تزئینی تولید شده و درحال حاضرتولید کشور از این رقم هم کمتر است.

 

* چه میزان از این تولید سالیانه امکان فرآوری در داخل کشورمان را دارد؟

 

در حال حاضر فرآوری سنگ با دو کیفیت انجام می شود که کیفیت یک نوع فرآوری، در حد صادرات است ولی کیفیت فرآوری مابقی سنگ ها، در حد کیفیت صادراتی نیست؛ در حال حاضر بالای 60 درصد صادرات ما به عراق بوده و عمده مصرف سنگ عراق، سنگ با کیفیت پایین است یعنی سنگی که به عراق صادر می کنیم در تهران و شهرهای بزرگ ایران، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در حالی که ما باید بتوانیم سنگ صادراتی خوب داشته باشیم که قابلیت بازار اروپا و آمریکا و بازار آسیا مثل ژاپن را داشته باشد.

البته صادرات سنگ با کیفیت  هم داریم ولی میزان آن محدود است بطوریکه ما سالیانه نزدیک 10 میلیون متر مربع، صادرات سنگ داشتیم، یعنی 500 هزار تُن سنگ صادر شده که اگر در 20 ضرب کنیم به متر مربع تبدیل می شود و این یعنی همان 10 میلیون متر مربع صادرات.

البته  سنگ های فرآوری بالا نزدیک 2 میلیون متر مربع است که، با کیفیت خوب  به استرالیا، ژاپن و اروپا صادر شده است.

 

* در سال 1397 قرار شده  بود تا در چارچوب نهضت فرآوری ، محصولات صادراتی ما مطابق با استانداردهای اروپایی باشد ،چقدر از این هدفگذاری در چهارچوب استانداردهای اروپایی محقق شده است؟

 

متاسفانه ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده ایم و البته تحریم ها نیز تاثیرگذار بوده است چرا که با وجود تحریم نمی توانیم اعتبار اسنادی(LC)  بگیریم به همین علت ریسک صادرات بالا می رود لذا صادر کننده، برای صادرات سنگ، خیلی احتیاط می کند و از آن طرف هم در کیفیت تولید سنگ، کوتاهی می شود.

 

*عوارض 70 درصدی یک دهه قبل بر صادرات سنگ های تزئینی و نما، چه تاثیری در مقدار صادرات داشت؟

 

در سال های 1388 یعنی قبل از بخشنامه عوارض صادراتی 70 درصدی، صادرات سنگ ایران به 980 هزار تُن رسیده بود اما بعد از وضع آن میزان عوارض، صادرات ما به رقمی معادل 500 هزار تُن کاهش پیدا کرد.

الان هم با عوارض صادراتی 20 درصدی همان خطر، ما را تهدید می کند؛ این که به طور مکرر قانون و بخشنامه تصویب شود ظلم در حق این صنعت بوده و برخلاف رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است.

 

* در بسیاری از جلسات ما شاهد بودیم که آقای سرقینی(معاون امور معادن وزارت صنعت و معدن) در سه ماه اخیر به طور کامل از وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن و عوارض 20 درصدی سنگ های تزئینی دفاع کرده و می گویند ما با گرفتن عوارض صادراتی با خام فروشی مقابله می کنیم.آیا این صحبت با مواضع شما تناقض ندارد؟

 

بله- ولی متاسفانه ایشان فقط در جلساتی که تریبون دارد از این موضع دفاع کرده اند اما، وقتی به طور خصوصی با ما صحبت می کنند بلافاصله از حریم گفته های خودعقب نشینی کرده و مدعی شده اندکه بنده را وادار به تصویب این عوارض جدید کرده اند؛ از سویی دو ماه پیش بود که آقای سرقینی به بنده گفت نگران نباشید این مساله را حل می کنیم اما متاسفانه هنوز این روند اصلاح نشده است چرا که ما معتقدیم این عوارض باید تغییر کند و اگر تغییر نکند یک ظلم بزرگ در حق بخش معدن کشور رخ داده است.

 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صادرات واردات سنگ دولت عوارض تکنولوژی میلیون متر مربع انجمن سنگ ایران عوارض صادراتی بر صادرات سنگ عوارض 70 درصدی عوارض صادرات میزان عوارض میزان مصرف میلیون ت ن تولید سنگ سال گذشته ضمن آنکه آن عوارض هزار ت ن سال ها ن کاهش سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان

سید حسین حسینی دربازدید از نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴، خوزستان را یکی از قطب‌های شیلاتی کشور دانست و بیان کرد: نقش شرکت‌های دانش بنیان در راستای برنامه‌های محوری شیلات و تاکید بر اقتصاد دریامحور بسیار مؤثر است.

وی ضمن اشاره به وجود استعدادهای فراوان در خوزستان در راستای توسعه تولید آبزیان گفت: صادرات آبزیان در سال گذشته در این استان با ۶۲ درصد رشد ۴۷ هزار تن برآورد شد که با استفاده از ظرفیت‌های جدید شیلاتی امکان افزایش آن وجود دارد.

منبع: روزنامه قدس تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • نمایش توانمندی صادراتی اردبیل در نمایشگاه اکسپوی ایران