Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها بسیاری از مشاغل و حرفه‌های قدیمی همچون چلنگری و حلبی‌سازی از خاطره‌ها فراموش شده‌ و در احیای دوباره آنها نیز آن طور که باید تلاشی صورت نمی‌گیرد. ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه٬ در شاهنامه فردوسی از آهنگری به نام کاوه که بر علیه ضحاک ستمکار قیام می‌کند و با کشتن او ایران و ایرانی را از ستم او رهایی می‌بخشد یاد شده که این نشان می‌دهد به‌طور مشخص تاریخ استفاده از آهن  بسیار قدیمی بوده  و آهنگری در این سرزمین دارای شجره‌نامه‌ای طولانی و در درون خویش بخشی از فرهنگ و دانش مردم را نگه‌داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزگاری آهنگران و حلبی‌سازان ارومیه که این هنر و صنعت را از پدر و پدربزرگ به ارث برده بودند و بیش از دو دهه سابقه کار داشتند بخش قابل‌توجهی از ابزار کشاورزان و روستائیان این استان را با آهن گداخته‌ای که از کوره‌های آتش بیرون می‌آوردند و ضربه‌های پتکی که به‌زور بازوان آنان پیونده خورده بود، شکل می‌دادند.

سالها است که چوب مدرنیته لای چرخ‌های صنعت 200 ساله چلنگری در آذربایجان‌غربی جا خوش کرده و با عرضه ابزارهای صنعتی مدرن به بازار مصرف، کوره‌های این آهنگران سنتی رو به خاموشی گذاشته است.

 با این‌حال هنوز در گوشه و کنار محله‌های قدیمی‌تر، کسانی هستند که به همان شیوه‌های سنتی فعالیت و خدماتی به مردم ارائه می‌دهند که دیگر کمتر می‌توان نشانه‌ای از آن در شهرها پیدا کرد.

یکی از پیشه‌وران کهن و باتجربه ارومیه که خبرنگار تسنیم  به سراغش رفته تا از نزدیک با او گفت‌وگویی داشته باشد و کارگاهش را ببیند حاج رحمان صادق پور است.

کارگاه استاد رحمان صادق پور  در راسته چلنگران یا به زبان ترکی«دمیرچی لر» و به زبان کردی« آسن کت‌ها» در بازار تاریخی ارومیه قرار دارد، مکانی که اکثر شغل‌های کم رونق قدیمی را می‌توان در آن یافت و همچنین مردانی کهن با کوله‌باری از تجربه‌های تلخ و شیرین که مانند گذشته مشغول به کار و فعالیت هستند.    

این پیشکسوت  با بیش از نیم‌قرن تجربه در این زمینه می‌گوید: چلنگری جزء معدود مشاغل قدیمی که رمز و راز آن نسل به نسل و از گذشته تاکنون منتقل‌شده اما افسوس در ارومیه  تنها چند استاد انگشت شمار هنوز با عشق و علاقه چراغ آن را روشن نگه داشته‌اند و دیگر استادان این حرفه یا در قید حیات نیستند و یا خود را بازنشسته کرده‌اند.

وی می‌افزاید: زمانی آهنگری در این شهر مورد حمایت و توجه مردم بود و آهنگران مایحتاج زندگی افراد و وسایل کشاورزی همچون «گاو آهن، شن‌کش گندم، خرمن‌کوب، بیل، خاک‌انداز، تبر و داس و تیشه» را برای کشاورزان تهیه می‌کردند اما با گذشت زمان کوره‌ها یک به یک خاموش شده و سرمای عجیبی بازار آهنگران را فراگرفته  است.

روایت تسنیم از یک صنعت پرافتخار در سلماس؛ درب‌هایی که اشتغال را به روی 5000 جوان باز کردبازار تاریخی ارومیه؛ مرکز خرید مردم از عصر صفویه تا امروز+تصاویر

این استادکار قدیمی که انواع سماور زغالی، آبپاش، چراغ نفتی، بخاری هیزمی، آفتابه لگن و چراغ دیوار کوب را در کارگاه خود دارد در خصوص تنکه بری بیان می‌کند: در گذشته حلبی‌سازی طرفداران زیادی داشت و چندین وسیله مهم از آن ساخته می‌شد که با گذشت زمان استقبال از این هنر هم در ارومیه کمرنگ شد و  این راسته بازار جای خود را به لوله بخاری و دودکش داد.

 

وی آهنگری و حلب سازی را دو حرفه کاملاً جدا از هم  می‌داند و تصریح می‌کند: آهنگری حرفه ای کاملاً جدا است که با کوره آتش و چکش سروکار دارد و آهنگر با ضربات پیاپی به آهن مذاب شکل می‌بخشد در صورتی که حلبی‌سازی ابزار دیگری همانند قیچی یا همان تنکه بر را دارد که امروزه یوتین جایگزین آن شده است.

گزارش از راضیه محمودپور

انتهای پیام/4578/ ت

R7548/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حلبی سازی کوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست یزد، طی پایش‌های شبانه از واحدهای صنعتی شهرستان اردکان که با حضور اعضای تیم پایش آن شهرستان صورت گرفت فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در شهرک صنعتی متوقف و مدیر متخلف به مراجع قضائی معرفی شد.

همچنین با صدور اخطاریه نهایی برای یک واحد صنعتی سرامیکی به سبب نداشتن سیستم‌های کنترل آلودگی و عدم مدیریت پسماند، توصیه‌های لازم به مدیر واحد جهت رفع نواقص و رعایت قانون هوای پاک طی مهلت قانونی ابلاغ شد.

حسب ضوابط حاکم، در صورت عدم اجرای اینگونه واحدها به تعهدات خود پس از اتمام مهلت تعیین شده، ضمن توقف فعالیت، پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

گفتنی است؛ در این پایش با توجه به بوی نامطبوع حاصل از تخلیه غیر بهداشتی پساب صنعتی واحدهای فرآوری کنجدی در شهرک صنعتی گزارش تخلف با مشارکت دو دستگاه متولی بهداشت عمومی شامل اداره حفاظت محیط‌زیست و شبکه بهداشت و درمان تهیه و مقرر شد پرونده قضائی تشکیل و افراد خاطی و واحدهای مورد نظر به مراجع قضائی معرفی شوند.

کد خبر 6090821

دیگر خبرها

  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • راه اندازی دوباره واحد پتروشیمی آبادان
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند