Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@13:55:56 GMT

ایجاد دیپلماسی عزت، شاخصه مهم حرکت اربعین است

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۲۲۵۷۷

ایجاد دیپلماسی عزت، شاخصه مهم حرکت اربعین است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر حوزه علمیه عرفان هرات با اشاره به شاخصه‌های اربعین گفت: شاخصه مهم این حرکت عظیم، ایجاد دیپلماسی عزت است که ما باید امروز در معاملات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام محمد سالم فهیمی در مراسم تجلیل از خادمان مهاجرین افغانستانی اربعین حسینی و قدردانی از زحمات و تلاش‌های خداپسندانه آن‌ها در خراسان رضوی، با اشاره به شاخصه‌های اربعین بیان کرد: اولین شاخصه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، خدامحوری و خداباوری است که موضوع بسیار مهمی نیز بشمار می‌رود و امروزه این امر در زندگی بشر متمدن، بشری که در عصر ارتباطات و فضای مجازی زندگی می‌کند کمتر به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در واقع اگر ابر قدرت‌ها، متولیان و کارگزاران کشورها می‎دانستند که خداوند بر زندگی آن‌ها و تمام کارها و ظلم‌هایی که نسبت به مردم انجام می‌دهند، احاطه دارد و اگر معنی خدا باوری را می‌دانستند، امروز در یمن، افغانستان و عراق شاهد بحران‌آفرینی آنها نبودیم و این همه جنگ هم در این کشورها وجود نداشت.

فهیمی بیان کرد: موضوع خدامحوری نیز گفتمانی مهم است که ما خدا را در نظر داشته باشیم و همگی این خدام که برای اربعین از زن و مرد تا کودک و نوجوان و با وجود اختلاف طبقاتی که با یکدیگر دارند، در این مسیر و حرکت عظیم شرکت کردند تا بگویند که ما تنها برای خدا حرکت کردیم و برای او نیز خدمت می‎کنیم، نشان از آن است که خداباوری و خدامحوری در وجود همه این افراد نهادینه شده است.

این مبلغ و فعال فرهنگی کشور افغانستان گفت: اصالت و جوهره‌ای که در عمق نهضت اباعبدالله(ع) شاهد هستیم نیز نشان‌دهنده خداباوری ایشان است، همچنین خداباوری بود که حضرت زینب(س) را قوی کرد و باعث شد که از دل خارستان‌ها و از زیر آوارها، تحقیرها و توهین‌هایی که به ایشان شد، گذر کنند.

وی اضافه کرد: همواره در این گونه محافل، سخن از اربعین است و با وجود تمامی شاخصه‌ها، تعاریف و واژه‌ها شاید نتوان عظمت اربعین را بیان کرد؛ چراکه این حماسه یک مکتب و یک گفتمان مهم برای تحقق امت واحد اسلامی است و شکوهی که در اربعین پیدا شد، شاخصه‌های ممتاز و ویژه‌ای را به همراه آورد.

مدیر حوزه‌ علمیه عرفان هرات، بیان کرد: در واقع این حرکت در جهان بی‌مانند است و تنها پیام مهمی که به دنبال دارد و خواهد داشت قطعاً خداباوری است. بنابراین می‌توان گفت که اگر به خدا ایمان داشته باشیم، ارزش، شخصیت و عزت‌ ما پایدار و شکست‌ناپذیر خواهد شد.

وی مهرورزی و نوع دوستی را یکی از شاخصه‌های مهم و گفتمان اربعینی، دانست و گفت: در جهان امروز در فضایی زندگی می‌کنیم و نفس می‌کشیم که ابر رسانه‌های کشور سعی دارند تا به نوعی هویتی را بر ما تحمیل کنند و آن هویت، هویت خشونت‌باری است که امروز با تشکیل گروه‌های تکفیری به گونه‎ای عمل می‌کنند که این هویت را در وجود ما شکل دهند.

فهیمی ادامه داد: امروز داعش، القاعده و بسیاری از گروه‌های تکفیری که ارزش ندارند که من نام آن‌ها را به زبان آورم، به همین منظور ایجاد شده و حمایت می‌شوند و همین امر باعث شده که امروزه، بشر به سمت وحشی‌گری و خشونت در حرکت است.

این مبلغ و فعال فرهنگی کشور افغانستان، تأکید کرد: شاید روزی فرا رسید که این بشر گفت‌وگوی تمدن‌ها را در عصر رسانه فریاد بزند و گفت‌وگوی انسانی را پس از اوج‌گیری اربعین نیز مطرح کند.

وی با بیان اینکه شاخصه مهم دیگر اربعین، هم‌پذیری است، اظهار کرد: در واقع نیاز داریم که تمدن جدید بشری ایجاد شود و یکی از مؤلفه‌هایی که باید در این مسیر وجود داشته باشد، وحدت و عطوفت انسانی در کشورهاست و ما به این مؤلفه‌های مهم و حیات‌بخش که در نتیجه آن، امت واحد اسلامی است، نخواهیم رسید مگر اینکه هم‌پذیر باشیم و حرکت اربعین نیز خود به نوعی نشان‌دهنده این هم‌پذیری است.

مدیر حوزه علمیه عرفان هرات بیان کرد: شاخصه دیگر نیز، همبستگی اسلامی است و شما مردم عزیز دیدید که در مسیر اربعین مشتاقانی از مذاهبی چون مسیحی، شیعه و سنی حضور داشتند و همگی خوشحال و مسرور از این تشرف بودند و این همان همبستگی عملی و ندای همبستگی و هم‌پذیری است که به ما می‌گوید ما همه با یکدیگر برادر هستیم.

فهیمی تصریح کرد: اما این در حالی است که این برادری را خداوند هزاران سال پیش در کتاب خود برای ما آورده و ما این دستور و حقیقت الهی را فراموش کرده بودیم اما همین حرکت و نهضت اباعبدالله(ع) و حضرت زینب(س) بودند که این آموزه بلند وحیانی را در عصر رسانه‌ها، ارتباطات و در فضای پر تب و تابی که امروز وجود دارد بر ما اعلام کردند.

وی افزود: آخرین شاخصه مهم دیگر این حرکت عظیم، ایجاد دیپلماسی عزت است که ما باید امروز در معاملات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود مورد توجه قرار دهیم.

مدیر حوزه علمیه عرفان هرات، تصریح کرد: روزی که این حرکت مسیر خود را می‌پیمود، ابر رسانه‌ها خواب بودند که این حرکت عظیم بشری و این پیام وحدت و پیام‌های مهم دیگر را به دنیا نشان دهند و منتشر کنند و این در حالی است که هنوز هم این حرکت در سانسور خبری به سر می‌برد. اما نور می‌رود تا تاریکی‌ها را در هم بکوبد، این فضای بسته را روزی منفجر کند و همه را از برکت اربعین بهره‌مند سازد.

وی افزود: اربعین گل واژه فانوس بشریت است که دل‌ها را از پرسوی عالم به حبل‌المتین استقامت پیوند زده است، اربعین سر فصل پویایی، طراوت، عشق و عزت است و خوشا به حال شما خادمین حسینی که این افتخار را کسب و در این مسیر توفیق خدمت به زائران اربعین را پیدا کردید.

فهیمی عنوان کرد: لازم به ذکر است که بگویم، زائر اباعبدالله(ع) از هر کجا که باشد مسافر ویژه‌ای است، اما زائران کشور افغانستان ویژه‌تر هستند؛ چراکه با شرایط سخت فقر و تنگدستی مواجه بوده و با همه این‌ها مبارزه کرده و هنوز هم در حال ستیز است. همواره مردم این کشور توانستند از موانع سخت موجود عبور کنند و خود را به پابوسی حریم قدسی حسینی و رضوی برسانند و به همین دلیل است که می‌گوییم زائران این کشور زائران ویژه‌ای هستند.

این مبلغ و فعال فرهنگی کشور افغانستان، بیان کرد: در واقع نمی‌توان گفت که تنها مشکل مردم این کشور تنگدستی و فقر است؛ بلکه امنیت و تامین امنیت، مهمترین دغدغه مسؤولان و مردم افغانستان بوده و نگرانی دغدغه‌مندان و دلسوزان این مرز و بوم تنها این است که روزی شاهد این مشکلات در این کشور نباشند. ما نیز امیدواریم که در سال‌های آینده، دیگر شاهد این مشکلات در این کشور نباشیم و امنیت در همه کشورهای اسلامی از جمله افغانستان محقق شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اربعین ۹۸ حرکت عظیم اباعبدالله ع هم پذیری نشان دهند شاخصه مهم مهم دیگر رسانه ها شاخصه ها ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۲۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران بازوان حرکت و شکوفایی کشور

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم در دیدار با جمعی از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان با بیان اینکه کارگران بازوان حرکت هر جامعه هستند که به سوی رشد و شکوفایی حرکت می‌کنند گفت: بی شک تمام پیشرفت‌های کشور و جامعه کارگری در مسیر زندگی، نشات گرفته از رشد پویایی فکر و اندیشه ورزی بوده و آن جامعه‌ای موفق است که با تفکر تکامل یافته جلو می‌رود و هر جامعه‌ای ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتراستفاده کند توسعه و پیشرفت رونق دو چندان پیدا می‌کند.

امام جمعه تبریز افزود: در دین اسلام، برای نیروی کار در حوزه منابع انسانی و نیروی فعال جامعه، برنامه‌ها و دستورات ارزشمندی آمده است که هر کدام چراغ راه مدیریت کلان جامعه برای رسیدن به نظام اسلامی است و در همین خصوص کارگران از اهمیت و جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده و برای این قشر توصیه‌های فراوانی شده است.

وی رویکرد‌های اقتصادی که برای نامگذاری سال‌های گذشته توسط مقام معظم رهبری تعیین شده را نشان ازاهمیت و موقعیت کارگران بعنوان ستون‌های اقتصادی کشور حائز اهمیت دانست و گفت: باید با تاسی به سیره پیامبر اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام مسیر درست ترسیم شود.

وی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب همواره دغدغه معیشت کارگران دارند و برای رفع این مشکلات بیانات مبسوطی باارایه راهکار‌های عملی ارائه کرده اند گفت: باید مسئولین امر به این دغدغه‌ها توجه کنند و بدانند توجه به تورم ومعیشت کارگران و تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، به همت همین کارگران است.

امام جمعه تبریز ضمن اشاره به اینکه دولت و مجلس باید برای بهبود کسب و کار تلاش مضاعف کنند و از کارگر دقیق حمایت کنند اظهار داشت:برای این منظور تنها شعار کافی نیست بلکه نیازمند حمایت عملی هستیم و در این راستا تامین امنیت شغلی کارگر، توجه به معیشت کارگر، تامین مسکن و ساماندهی قرارداد‌های کار از مهمترین دغدغه‌های این بخش باشد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هم گفت: «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» شعار امسال هفته کار و کارگر است و رهبر معظم انقلاب توجه به محیط و بهداشت و سایر مسایل کارگر را از مهمترین بخش‌های رشداقتصادی کشور دانستند.

فتحی افزود: به لطف خدا شاهد آرمش صنعتی در استان هستیم که مایه ارزش افزوده و امنیت شغلی در کشوراست و علیرغم تلاش معاندین و دشمنان در ایجاد اختلال در صنعت، کارگران ما مانع این تلاش‌ها شدند و باز همدشمنان را مایوس کردند.

در پایان مراسم از کارگران نمونه و شاخص استان تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند
  • کارگران بازوان حرکت و شکوفایی کشور
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد