Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@15:28:56 GMT

توکلی، میرسلیم و حکایت خشت خام

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۲۵۹۱۶

توکلی، میرسلیم و حکایت خشت خام

در روزهای آخر هفته‌ای که گذشت، دو چهره باسابقه اصولگرا با دو موضع متفاوت انتخاباتی، به صدر اخبار رسانه‌ها آمدند. مواضع متفاوتی که بیانگر درک آنها از عرصه سیاست‌ورزی و دغدغه‌مندی درباره تحولات پیش روی ایران است. سخن از احمد توکلی و سید مصطفی میرسلیم است؛ از چهره‌های باسابقه جریان اصولگرا که هر دو سابقه وزارت دارند، هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند و هر دو نیز در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته میرسلیم با این اظهار نظر «باید بابت رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس خدا را شکر کرد» مورد توجه قرار گرفت و احمد توکلی هم با نامه اعتراضی که به شورای نگهبان نوشت و از استدلال‌های این شورا در رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتقاد کرد.
نامه توکلی در درجه اول اشاره به برخی بدیهیات و الزامات یک انتخابات آزاد و حق انتخاب مردم است. در حقیقت فارغ از آنکه نتیجه این نامه چه خواهد شد و آیا شورای نگهبان ملاحظات حقوقی این چهره سیاسی اصولگرا را مورد عنایت و توجه قرار می‌دهد یا نه، آنچه از فحوای نامه اعتراضی توکلی برمی‌آید، این است که در جمهوری اسلامی ایران و هر نظام دیگری که مدعی مردم‌سالاری است، انتخابات چارچوب‌های تعریف شده‌ای دارد که اگر از آن چارچوب خارج شود، چه بسا انتخابات هم از معنا تهی خواهد شد. وقتی انتخابات از معنا تهی شد یا به تعبیر رئیس جمهوری تبدیل به «تشریفات» شد، دیگر تفاوتی نمی‌کند اصولگرایان پیروز آن باشند یا اصلاح‌طلبان یا هر جریان دیگری. مجلس برآمده از این شیوه نه کارآمد خواهد بود، نه به تعبیر علی مطهری حریت خواهد داشت و نه اساساً درخور قرار گرفتن در صدر امور خواهد بود. چنین مجلسی شاید برای برخی جریان‌های سیاسی که تنها پیروزی در انتخابات به هر قیمتی را می‌پسندند، واجد اهمیت باشد اما برای شخصی مثل توکلی یا هر چهره دلسوز و با تجربه دیگری که دغدغه‌هایش صرفاً معطوف به پیروزی جناحی نیست، ارزشی ندارد چرا که کلیات نظام جمهوری اسلامی بیشترین ضربه را از چنین انتخاباتی و مجلسی خواهد خورد.
نامه توکلی از این جهت هم واجد اهمیت است که انتقادات او به شورای نگهبان را اعضای این شورا یا طرفداران آن نمی‌توانند به حساب پاسخ‌های کلیشه‌ای و تکراری به اصلاح‌طلبان یا رئیس جمهوری، بگذارند. در حقیقت توکلی با این نامه‌نگاری بر این نکته مهم صحه می‌گذارد که شورای نگهبان مصون از اشتباه و خطا نیست و شایسته نیست هر نقدی بر عملکرد آن به حساب فشار به یک نهاد انقلابی یا تسویه حساب‌های سیاسی و مشارکت در پروژه ضد ملی گذاشته شود. به هر حال به همان میزان که شورای نگهبان نهادی از نهادهای نظام است، دولت، مجلس، رسانه‌ها و… هم زیرمجموعه نظام فعالیت می‌کنند و قاعدتاً هیچ کدام هم بری از احتمال اشتباه نیستند لذا نقد آنها هم نباید به حساب همراهی با بیگانگانان و… تلقی شود. وقتی تذکرها یا انتقادات به عملکرد شورای نگهبان محدود به یک جریان سیاسی نیست و از اصلاح‌طلبان گرفته تا رئیس جمهوری و رئیس مجلس و محمدرضا باهنر و احمد توکلی و… را شامل می‌شود، شایسته است اعضای محترم این نهاد هم نقبی منصفانه به عملکرد خود داشته باشند.
احمد توکلی و مصطفی میرسلیم بعد از این هم هر دو همچنان اصولگرا خواهند بود و قاعدتاً نامه توکلی و اظهار نظر میرسلیم نه به معنای از بین رفتن تفاوت دیدگاه توکلی با اصلاح‌طلبان و پایان نقدهای او به این مجموعه سیاسی است و نه به معنای تشدید اختلاف‌های میرسلیم با اصلاح‌طلبان یا تبدیل شدن مخالفت او به دشمنی. اما مواضع متفاوت آنها در حکم سنجه‌ای است برای تشخیص «عیار» و «جوهره» سیاستمداری این دو که اتفاقاً هر دو در یک اردوگاه سیاسی هستند اما گویا یکی فقط «مو» را می‌بیند و دیگری به «پیچش مو» هم نظری دارد. از جوانان پر شوری که با نام انقلابی گری عزم فتح بهارستان کرده‌اند، تأمل در اینکه در کدام میدان پیروز شده و کدام رقیب را کنار زده‌اند یا کدام طرح و برنامه‌ای را قرار است در مجلس کم اعتبار پیش ببرند، شاید انتظار چندان موجهی نباشد که از قدیم گفته‌اند: «آنچه جوان در آئینه بیند، پیر در خشت خام بیند» اما به نظر می‌رسد آنچه توکلی و میرسلیم به عنوان ریش سفیدان اصولگرا در خشت خام می‌بینند، بسیار با هم متفاوت است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اصلاح طلبان شورای نگهبان احمد توکلی رئیس جمهوری نامه توکلی خشت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۵۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم

به گزارش قدس آنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«شورای نگهبان مفتخر است که نظارت بر انتخابات را با بهره گیری از مشارکت اقشار مختلف مردم، خصوصا فرهنگیان عزیز به انجام می رساند.

ضمن تبریک روز معلم به تمام معلمان عزیز از معلمانی که در فرایند نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان را یاری می‌کنند، قدردانی می‌کنم.»

روز گذشته نیز معلمان و فرهنگیان در آستانه روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، در دیدار با سخنگوی شورای نگهبان به بیان مهمترین مسائل و مشکلات در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیت
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان
  • روحانی باز هم به شورای نگهبان نامه نوشت
  • مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • حسن روحانی دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرد
  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد