Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@18:37:10 GMT

سده نام آن جشن فرخنده کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۲۷۶۳۹

سده نام آن جشن فرخنده کرد

آیین‌ها بخش برجسته‌ای ازسرمایه فرهنگی هر جامعه و سرمایه‌ای جهانی هستند. به باور زویینگهافت سرمایه فرهنگی برساختی از دانش‌ها و توانش‌ها است و بوردیو این مفهوم را دربردارنده فرآورده‌ها هم می‌داند. سرمایه فرهنگی توانش و دانش آگاهی از نمادهای فرهنگی است و شایستگی‌های زبانی و فرهنگی از آن‌جمله هستند.

بوردیو سرمایه فرهنگی را در پرورش پسند/ناپسند(ذائقه/سلیقه) فرهنگی و اجتماعی اثربخش ارزیابی کرده و در پیوند با ارزش‌آفرینی برشمرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپایه نظریه بوردیو طبقه اجتماعی-اقتصادی برخوردار/چیره(مسلط و قدرتمند) به منبع‌های فراوان و گوناگون فرهنگی دسترسی دارد، ازاین‌رو در فرآیندهای فرهنگی نقش بالادست بازی‌می‌کند. در دسته‌بندی‌ها سرمایه فرهنگی با سه گونه شکل‌یافته، عینیت‌یافته و نهادی‌شده یادمی‌شود. بر این پایه می‌توان آیین‌ها را سرمایه فرهنگی نهادی‌شده دانست و چنان که برخی نظریه‌پردازان گفته‌اند، در پیوند با سرمایه اجتماعی فرض کرد. پیشینه فرهنگی-اجتماعی سرزمینی ایران(پارس/پرسیا) چندهزارساله است. از آن زیست اجتماعی چندهزارساله بر سنگ و خاک و خشت، در آب‌انبار و آبراهه(جوی و قنات)، با شیوه‌های کشت و کار، بر قلع و برنز و مس و در بافته و نگاشته‌ها یادگارانی برجا مانده‌اند. افزون بر این سرمایه تاریخی دیرین، جامعه ایرانی از سرمایه فرهنگی کهن، پرمعنا و زنده آیین‌ها برخوردار است. آیین‌هایی که در پیوند با فصل‌ها، رویدادهای فلکی یا جهش‌های زندگی جامعه تعریف می‌شوند. جشن‌ها و گرامیداشت‌ها در فرهنگ ایرانی با نمادها، آذین‌ها و کارهایی معنا دارند و بیش‌تر گروهی هستند. ازجمله رویدادهای زمستانه چله‌های بزرگ و کوچک را می‌توان برشمرد. چله بزرگ چهل شبانه‌روز از یک دی‌ماه تا 10 بهمن است و شب آغاز آن را با نام شب چله می‌شناسیم. 10 بهمن جشن سده، که جشن همکاری و همبستگی شناخته می‌شود، با برپاکردن آتش بر بام‌ها(به‌گفته ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه) برگزارمی‎‌شده‌است. از روز یازده بهمن تا  نوروز را چله کوچک می‌نامیدند. جشن سده، در شاهنامه فردوسی به یافتن آتش نسبت داده شده، ولی از آن به جشن پایان صد روز سرمای سخت، جشن برآمدن روشنا و مهر(به گفته مهرداد بهار) و همچنین جشن نابودی ضحاک به دست فریدون و رستن مردمان از ستم، روز مهر از ماه بهمن (به گفته رضا مرادی غیاث آبادی در نوروزنامه) یادمی‌شود. در سروده‌ها و نوشته‌های فردوسی، خیام، ابوریحان بیرونی و بیهقی درباره جشن سده نوشته شده‌است.
جشن سده در گذر از دهه‌ها، سده‌ها و هزاره‌ها همچنان در ایران و جهان زنده ماند. بیهقی و بیرونی این جشن را یکی از سه جشن آیینی بزرگ پارسیان می‌دانند که در دوران پس از اسلام هم تا زمان حمله مغول، از سوی حاکمان و مردم برپا می‌شده چنان که بزرگ‌ترین برگزاری را در زمان مرداویج در اصفهان و همچنین صد سال پس از آن در زمان مسعود غزنوی برشمرده‌اند. جشن سده هنوز هم در میان کرمان، یزد و بخش‌هایی از کوچ‌نشینان فلات مرکزی باشکوه برگزار می‌شود. در پایان کشت‌کاران از خاکستر و بازمانده آتش به زمین‌های خود می‌برند و آن را نشانه پایان یافتن و شکست زمستان می‌دانند. جشن‌ها ازجمله آیین‌های گروهی و پیونددهنده مردم هستند. این مردم بوده‌اند که ایران را در روزهای دشوار از میان دشمن و خون و زخم‌ها گذرانده‌اند و ایران همچنان در باور نسل‌ها سرزمین مادری و جان جانان است. برخی جشن‌ها که زنده‌اند، بیهوده برجانمانده‌اند، با ارزش‌ها و امیدهای مردم پیوند داشته‌اند.جشن‌های مردمی و کهن را به‌مانند سرمایه چندهزارساله برای همگان بدانیم، از جشن نهراسیم و با جشن نستیزیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سرمایه فرهنگی آیین ها جشن سده جشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، کاظمی درکارگروه اجتماعی فرهنگی اجتماعی سلماس با بیان اینکه این جشنواره برای اولین بار در سلماس برگزار میشود گفت:  این شهرستان آمادگی لازم برای ارائه ظرفیت های هنری فرهنگی تاریخی سلماس  را دارد.

اوبا اعلام اینکه ۲۶اردیبهشت جشنواره بین المللی شعر رضوی در سلماس برگزار میشود  گفت: بیش از ۷کشور خارجی در این جشنواره حضور دارند و بیش از ۵۲٠اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

کاظمی همچنین بر اجرای طرح حجاب و عفاف در این شهرستان تاکید کرد .

 

 

 

دیگر خبرها

  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت