Web Analytics Made Easy - Statcounter

این تشکل‌ها عصر جمعه در بیانیه پایانی مراسم گرامیداشت خود به مناسب روز جهانی تالاب‌ها که در کنار تالاب بین‌المللی گاوخونی برگزار شد، اعلام کردند: برخی شنیده‌ها نگرانی‌هایی را در باره احتمال صدور مجوز استخراج املاح معدنی از بستر تالاب بوجود آورده، عملی که همانند پاره کردن شکم گاوخونی توسط فرصت طلبانی است که منافع آنها در گرو خشکی تالاب است و در صورت انجام، این کار تیر خلاصی بر همه تلاش‌های احیای گاوخونی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این بیانیه افزوده شده است: بر همین اساس نه تنها با هرگونه برداشت املاح معدنی و اقدامات مشابه در حال و آینده مخالفیم بلکه خواهان توقف بی‌رویه برداشت نمک و دیگر معادن حاشیه تالاب هستیم که موجب تخریب بیشتر آن می شود .

 این تشکل‌ها همچنین در بیانیه خود با هشدار در باره آثار تهدید حیات تالاب‌ها برای  اکوسیستم زمین خطاب به مسوولان اعلام کردند: رودخانه زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی یک اکوسیستم بهم پیوسته است که احیا و پایداری هر یک  در گرو احیا و پایدار دیگریست بنابراین ما خواهان تامین حقابه همزمان زیست محیطی هر دو هستیم.

در این بیانیه با اشاره به مصوبه هیات دولت دائر براینکه پس از تامین آب آشامیدنی، تامین حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد، بر ضرورت تامین حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی بر اساس این مضوبه تاکید شده است.

صادرکنندگان بیانیه مزبور همچنین تصریح کردند: لازم است در راستای تعادل بین منابع و مصارف آب، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده‌رود و حوضه‌های مجاور که به این رودخانه وابسته است، متوقف شده و برای کاهش مصارف، برنامه‌های عملی و جامع با مشارکت ذی‌نفعان تدوین شود.

تشکل‌های مردم نهاد دو استان یاد شده در ادامه بیانیه خود بر ضرورت بسیج همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی  و سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های کشاورزی و دوستداران زاینده‌رود برای جلوگیری از تجاوزات به حریم و بستر زاینده رود از سرچشمه تا تالاب به‌منظور حفظ اموال عمومی و کیفیت و کمیت این رودخانه تاکید ورزیدند.

در این بیانیه با اشاره به مشارکت فعال جوامع محلی حاشیه تالاب گاوخونی به‌ویژه شهر ورزنه اظهار امیدواری شده است که این شهر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون جهان رامسر به ثبت برسد.

تشکل‌های زیست محیطی اصفهان و یزد، در پایان بیانیه خود خواستار این شدند که برنامه مدیریت جامع زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی که حاصل سال‌ها مطالعه و مذاکره بین ذی‌نفعان است، از سکون فعلی خارج شده و تا اندکی فرصت باقی است، عملیاتی شود.

 تالاب گاوخونی یکی از ۱۹ تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسیده است.
این تالاب با حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع وسعت در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود  در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و ۳۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب‌های جاری شده در زاینده رود، پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن‌های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش‌ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
با اینکه حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در هر سال ۱۷۶ میلیون مترمکعب است به‌خاطر بحران مبتلابه زاینده رود و به گفته منصور شیشه‌فروش مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان، هم اکنون تنها حدود ۵ درصد از این تالاب بین‌المللی مرطوب است .

با توجه به رهاسازی اخیر حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب برای زاینده‌رود گفته می‌شود حدود پنج میلیون مترمکعب آن به گاوخونی می‌رسد ضمن‌اینکه بخش از رطوبت اندک کنونی این تالاب از طریق پساب تامین می‌شود. 

در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها که  در کنار سیاه کوه واقع در شمال تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد، گروه‌های زیست محیطی محیطی استان اصفهان و نمایندگان سمن‌های زیست محیطی یزد و مردم ورزنه بخصوص جمعی از زنان سپیدپوش این شهر حضور داشتند.

شهر ورزنه در یکصد کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها زاینده رود اصفهان روز جهانی تالاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود اصفهان روز جهانی تالاب زاینده رود اصفهان روز جهانی تالاب تالاب بین المللی گاوخونی روز جهانی تالاب میلیون مترمکعب زیست محیطی تالاب گاوخونی مردم نهاد زاینده رود املاح معدنی تامین حقابه بیانیه خود شهر ورزنه تالاب ها تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

بهزاد ولی‌زاده با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگارهای الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، افزود: تمام این سیگارها از مسیرهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، گفت: موضوع خطرات سیگارهای الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح و مقرر شد ستاد برنامه ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان های ذیربط انجام دهد. 

ولی‌زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگارهای الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم

وی درباره برخی از تقاضاها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگارهای الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیک صورت گرفته اما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگارها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

ولی‌زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. افرادی که با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و هشدارهای داده شده، نسبت به مصرف این سیگارها اقدام می‌کنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات این محصولات آسیب‌رسان استقبال می‌کنند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنایع دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگارهای الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کند و در ارتباط با مصرف این کالاها باید تجدید نظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند. 

گزارش تخلف فروش سیگارهای الکترونیک به ۱۹۰

وی با بیان اینکه سیگارهای الکتروینک جزو موارد قاچاق هستند، ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • استخراج سالیانه ۳۰ هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر