Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: همزمان با سالروز درگذشت دکتر حسن حبیبی از تدوین کنندگان قانون اساسی و از مبارزان پیشکسوت انقلاب اسلامی که چند دوره نیز در دولت سازندگی و اصلاحات سمت معاون اول رئیس جمهوری را در اختیار داشت، نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه و از فعالان سیاسی اصلاحات و هم‌دوره و همراه دکتر حبیبی در یادداشتی در روزنامه اعتماد به ویژگی های خاص سیاست ورزی حسن حبیبی پرداخته که در ادامه متن کامل این یادداشت را به گزارش خرداد، می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«این روزها مصادف است با سالروز درگذشت دکتر حسن حبیبی که بر خود لازم می‌دانم مجددا درگذشت ایشان را به خانواده او و همه مردم ایران تسلیت عرض کنم. واقعیت آن است که اگر قرار بر بیان ویژگی‌های شخصیتی و تشریح اقدامات دکتر حبیبی باشد، حرف برای گفتن بسیار است. با این حال من قصد دارم چند نکته‌ای را درباره او و اقداماتش بیان کنم.

دکتر حبیبی جزو چند نفری بود که همراه امام از پاریس به تهران آمد. آقای قطب‌زاده که آن عاقبت را داشت، آقای بنی‌صدر که آن اتفاقات برایش افتاد و بهتر از این دو فرد، آقای یزدی که البته عاقبت به خیر شد و ان‌شاءالله خداوند او را قرین رحمت خود قرار دهد، از جمله افرادی بودند که همراه امام به تهران آمدند، اما دکتر حبیبی تفاوت بنیادینی با آنها داشت. ایشان به‌ واسطه تلاش‌های خود به سرعت مورد توجه امام و نیروهای انقلابی قرار گرفت و در سمت‌های مختلف به ‌ویژه معاون اول ریاست‌جمهوری به ایفای نقش پرداخت. مرحوم حبیبی روحیه‌ای خاص داشت. او چه در دوران حضورش در پاریس و چه پس از بازگشت به تهران، تعلق خاطر ویژه‌ای به جریان‌های انقلابی داشت و کتاب‌های آزادی‌خواهان الجزایر و فلسطین را به فارسی ترجمه کرده و در این حوزه بسیار فعال بود. ایشان جزو تحصیلکردگان جمهوری اسلامی محسوب می‌شد و آشنایی بنده با او نیز به دوران تصدی‌اش بر وزارت دادگستری باز می‌گردد. آن زمان من رییس دانشکده علوم قضایی بودم که به قوه قضاییه وابسته بود؛ بنابراین خود به خود مراوداتی با ایشان داشتم. او در همان زمان نسبت به ساماندهی قوانین کشور اقدام کرد؛ چراکه قوانین کشور در آن زمان از انسجام لازم برخوردار نبود و یکی دیگری را نسخ می‌کرد. از این‌ رو تمام این قوانین نیازمند انسجام‌بخشی بود که هم‌اکنون نیز بعضا اخباری درباره تلاش مجلس شورای اسلامی برای تحقق این مساله شنیده می‌شود ولی همچنان عدم انسجام قوانین از جمله مسائل و مشکلات پیش‌روی نظام سیاسی حاکم است.

نکته مورد توجه برای شخص من از مرحوم دکتر حبیبی اما بیش و پیش از هر ویژگی، اخلاص اوست. ایشان همواره کارهایش را برای رضای خدا و اصطلاحا «قربت الی‌الله» انجام می‌داد. به مقام و ثروت توجهی نداشت و هرگز در فضایی قرار نگرفت که بخواهد از امکانات دولتی سوءاستفاده کند. دکتر حبیبی اهل تدبیر بود و همواره در مسئولیت‌هایی که بر عهده داشت، می‌کوشید اقدام موثری انجام دهد و یادگار نیکویی از خود بر جای بگذارد و برای این که بتواند در این مسیر موفق باشد، طبیعتا به فکر و خلاقیت نیاز داشت.

عشق بی‌اندازه او به ایران و انقلاب از دیگر ویژگی‌های دکتر حبیبی بود که پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر این مساله سروده «ایران» ایشان را دوباره و دوباره گوش کنید.

گذشته از این مسائل، همان‌طور که می‌دانید یکی از خطراتی که افراد دارای مسئولیت را همواره تهدید می‌کند، ابتلا به کبر و غرور است. کبر و غروری که می‌تواند باب انتقاد از آن مقام مسئول و همچنین برقراری ارتباط میان او با مردم را ببندد؛ از این‌ رو دکتر حبیبی با کیومرث صابری، مدیر مجله «گل‌آقا» دوستی و رفاقت دیرینه داشت. به‌ طوری که در هر شماره این مجله، کاریکاتوری از دکتر حبیبی در حالی منتشر می‌شد که او در آن زمان در قامت معاون اول ریاست‌جمهوری مشغول فعالیت بود. دکتر حبیبی به این مجله توصیه کرده بود که این کاریکاتور کشیدن از او را همواره ادامه دهند که اقدام بسیار ارزشمندی بود؛ چراکه این اقدام مانع از بت‌سازی از مسئولان سیاسی و جلوگیری از دور شدن آنان از جامعه می‌شد. پیام این اقدام دکتر حبیبی، ایستادگی مقابل دیکتاتوری و انحراف مسئولان بود. او خواستار نقد مسئولان بود که به عقیده من باید مد نظر و مورد توجه تمامی رسانه‌های جمعی باشد. هر چند از قرار معلوم امروز باب این مساله نیز بسته شده است. در چنین شرایطی عیب و نقص مسئولان بیان نمی‌شود و متولیان امر کم‌کم به فضای پنهانی کشیده می‌شوند که می‌تواند منجر به ایجاد رگه‌های دیکتاتوری در کشور شود؛ بنابراین لازم است مسئولان امروز کشور با بهره‌گیری از خط‌ مشی دکتر حبیبی و نوع برخورد او با مجله «گل‌ آقا»، بیش از پیش به سمت جامعه حرکت کنند و اجازه بیان انتقادات را به عموم مردم دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های آقای حبیبی، مساله سازماندهی علمی بود. آقای حبیبی پس از آن که از تمامی مسئولیت‌های سیاسی خود کناره‌ گرفت، اقدام به تاسیس بنیاد ایران‌شناسی کرد. به هر حال ایشان فردی بود اهل تفکر و تعقل که علاوه بر موقعیت سیاسی، از جایگاه و وجاهت رفیع علمی و فرهنگی برخوردار بود و در این میان، توجهی ویژه به «مساله ایران» داشت؛ چنانکه به فرهنگ و تمدن ایران و ایرانیان علاقه‌مند بود و با تاسیس بنیاد ایران‌شناسی نیز سعی در پیگیری مسائل مربوط به ایران داشت. چنانکه در این راستا، با دعوت از دانشمندان ایران‌شناس و فرهنگ‌شناس، در این حوزه به‌ طور ماندگار و موثر فعالیت کرد. دکتر حبیبی کنار این اقدامات، فهرستی از بزرگان علم و فرهنگ ایران و همچنین دانشمندان و پژوهشگران غیر ایرانی که در حوزه مسائل ایران و مباحث ایران‌شناسی کار می‌کردند، تهیه کرد و از این طریق، بحث ایران و ایران‌شناسی را در بنیاد ایران‌شناسی پی گرفت. بنیادی که امیدوارم همچنان بر همان چارچوب فکری و رویکردی که آقای حبیبی مد نظر داشت، به فعالیت خود ادامه دهد و همچون زمان حیات ایشان، برای ایران و ایرانی منشا خدمات باشد.

در مجموع دکتر حبیبی، سیاستمداری فرهیخته و فهمیده بود و با دانش و شناختی که از علم حقوق و جامعه‌شناسی داشت، در سازماندهی‌ مختلفی که در کشور ایجاد کرد، از وزارتخانه‌های علوم و دادگستری گرفته تا مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و معاونت ریاست‌جمهوری، تاثیراتی مهم و موثر در راستای تحقق منافع ملی از خود برجای گذاشت. امیدواریم روح ایشان قرین شادی و رحمت پروردگار باشد و مسیرش، پررهرو و پویا.»

برچسب ها: حسن حبیبی

منبع: خرداد

کلیدواژه: حسن حبیبی بنیاد ایران شناسی ایران و ایران ریاست جمهوری دکتر حبیبی آقای حبیبی حسن حبیبی مورد توجه معاون اول آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!

امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.

به گزارش عصرایران، شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی، چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.

بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلال‌الدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولوی‌پژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبان‌های باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار می‌آید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عین‌الدین صادق‌زاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکار‌های ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار می‌روند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند.

این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند.

ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامه‌ریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخورد‌های بسیار مثبتی را به همراه داشت.

حضور ستارگانی، چون دکتر محمد‌علی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نماینده‌ی چهره‌ی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستاده‌اند تا همچون همیشه، سالن‌های سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.

هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهره‌های دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دست‌اندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگین‌تر می‌کند، اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندی‌شان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.

امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشته‌های این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.

این علاقمندی از تشویق‌های پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال می‌کردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان می‌کردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • رسانه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • پایگاه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • آدم ربایی در شیراز
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ‌گروگانگیری در شیراز
  • رژیم مورد علاقه دکتر خیراندیش چیست؟ (فیلم)
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • (تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!