Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت زمین در شهرستان گناباد این روزها قیمتی افسارگسیخته پیدا کرده و نظارتی برای بهبود این وضعیت به صورت محسوس مشاهده نمی‌شود. ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، تامین زمین و افزایش قیمت افسارگسیخته قیمت آن در شهرستان گناباد تبدیل به یک معضل شده و این روزها جوانان گناباد گلایه‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری تسنیم در راستای رسالت خود برای پیگیری مطالبات مردمی طی گزارش تحت عنوان "قیمت زیاد زمین ساخت و ساز در گناباد را قفل کرده است" به این مشکل پرداخته است.

در ادامه پیگیری‌های این پرونده با چند مسئول دیگر در شهرستان گناباد هم صحبت شدیم.

هادی ایزدی؛ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان گناباد در زمینه وضعیت مصالح ساختمانی در گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گرانی زمین در گناباد بر فرآیند تولید مصالح ساختمانی، ساخت و ساز و اشتغال تاثیرگذار بوده و بحث عرضه و تقاضای زمین یکی از دلایل افزایش قیمت است.

تدارک 3000 برنامه مناسبتی دهه فجر در گیلان؛ چندین واحد مسکن محرومان توسط سپاه استان افتتاح می‌شودفهرست متقاضیان واجد شرایط طرح ملی مسکن اعلام شد/ ارسال پیامک از 14 بهمنافزایش وام مسکن قیمت‌ها را افزایش می‌دهد

وی ادامه داد: حجم نقدینگی، رعایت الگوهای ساخت و احداث مسکن در فضای مسکن گناباد مطرح شده و سبب هجوم سرمایه‌گذاران در این حوزه شده و بحث دیگر حضور دلالان در این مورد است که اگر در مورد خاصی برای فردی مشهود بوده و لازم است تا واحد صنفی را مطلع تا رسیدگی انجام شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد خاطرنشان کرد: باید کمیته نرخ‌گذاری کارشناسی با حضور خبرگان، اتحادیه و راه و شهرسازی وجود داشته باشد و طرح بازیابی شهری و تجمیع بافت فرسوده و بازسازی آن از حجم این مشکلات خواهد کاست.

ایزدی تاکید کرد: مجموعه‌ای از اراضی مرغوب که حدود 20 درصد از سطح شهری است در اختیار سپاه است که اگر قطعه‌بندی در آن انجام شود و با قیمت کارشناسی واگذار گردد خواهد توانست در حل مشکل کمبود مسکن تاثیرگذار باشد.

سعید خواجه؛ مسئول شهرسازی شهرداری گناباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: باید همدلی همگرایی و مشارکت شکل بگیرد و مجموعه‌ای از بافت‌های فرسوده در طرح بازآفرینی شهری تملک شده تقسیم و واگذار شود که سبب رفع مشکلات خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر هر تعاونی زمین ها را تملک کرده و بلند سازی کند بسیاری از مشکلات رفع می‌شود زیرا سرانه مسکن در گناباد بالا است البته با توجه به موقعیت شهرستان باغات نباید از سطح شهر گناباد حذف شوند.

ناصر چیتگر رئیس بنیاد مسکن گناباد نیز در زمینه مشکل زمین در گناباد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: کمبود مسکن با تولید مسکن جبران می‌شود همان‌طور که در حوزه بنیاد مسکن 6 هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها ساخته شد که اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت اکنون مشکلات 10 برابر بود.

وی ادامه داد: روی املاک دیگران برنامه ریزی نباید کرد با انبوه‌سازان روی زمین های خود گنابادی مشارکت نمی‌شود تولید مسکن می‌تواند قیمت را بشکند باید املاک‌داران را با مشوق‌هایی ترغیب کرد تا املاکی ساخته شود و البته در اختیار افراد مستحق قرار گیرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد تاکید کرد:  لازم است تا شهرداری وارد کار شده و هر کس از بضاعت خود استفاده کند و  از املاکی که برای چشم‌انداز تملک شده بگذرد.

علیرضا میرشاه رئیس راه و شهرسازی گناباد نیز درباره این مشکل در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: افزایش سرمایه در بورس و غیره وجود دارد اما تنها بازاری که جذابیت در کشور داشته املاک است و مشکل ما این است که می‌گوییم سرمایه از گناباد خارج نشود ولی همین سرمایه سبب ایجاد مشکلات می‌شود که افراد سرمایه‌گذار زمین‌ها را می‌خرند می‌سازند ولی ملک را به فروش نمی‌رسانند.

وی ادامه داد: 50 قطعه زمین را یک سرمایه‌گذار می‌خرد و نمی‌فروشد که این سبب افزایش قیمت شده و این افراد در بنگاه‌ها برای گول زدن سیستم قیمت‌ها را پایین می‌زنند و همین دور زدن‌ها و عدم واگذاری زمین سبب افزایش قیمت زمین می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی گناباد تصریح کرد: اگر بیایم زمین‌ها را تغییر کاربری و به انبوه‌سازان بدهیم و بعد انبوه‌سازان هر واحد را تا یک میلیارد هم قیمت کنند مشکل مسکن درمان نخواهد شد.

بنظر می‌رسد باید نهادهای مختلف برای رفع این معضل در شهرستان گناباد به یک همگرایی برسند و از سویی مسئولان شهرستان گناباد پیگیری‌های جدی‌تری در زمینه تصویب طرح جامع شهری گناباد داشته باشند.

گزارش از یاسرسالاری گناباد

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان گناباد تسنیم اظهار زمین در گناباد راه و شهرسازی گفت وگو افزایش قیمت انبوه سازان بنیاد مسکن رئیس اداره زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود

مشاور وزیر راه از فراهم شدن زیرساخت قانونی برای تعیین کف و سقف قیمت مسکن خبر داد و گفت:‌با طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن ابزار قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن فراهم می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکشنبه گذشته طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها گفته بود: این طرح از سال گذشته بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود که در نهایت این طرح خلاف موازین شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این طرح گفته است:‌ طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، صرفه و صلاح مالکان و مستاجران را تامین و کمک شایانی به سامانه املاک و اسکان می‌کند.ضمن این‌که دست وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها را برای کمک به تنظیم بازار باز می کند.

در همین رابطه جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و امیدواریم این طرح به زودی توسط مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ شود، افزود: برای نخستین بار است که بعد از شکل‌گیری دولت مدرن در ایران یک قانون یکپارچه در حمایت از مستاجران و زنجیره تشکیل دهنده بازار اجاره و مسکن مصوب می‌شود. این طرح که همه جانبه به موضوع ساماندهی می‌پردازد و شامل زمین و مسکنی که می‌خواهد وارد بازار اجاره و یا خرید و فروش شود نیز می‌شود، چندین ماده در حمایت از مستاجران دارد که یکی از مواد مهم آن ماده 8 است که به سقف قیمتی اجاره بها می پردازد.

مجوز قیمت‌گذاری منطقه‌ای مسکن

وی ادامه داد: ماده 8 این طرح که منتظر تصویب و ابلاغ است به دولت مجوز می‌دهد تا چنانچه تورم حوزه بازار مسکن بیش از تورم استانی باشد بتواند به شکل استانی و شهرستانی نرخ‌گذاری قیمتی داشته باشد. همچنین در این ماده، تبصره‌هایی وجود دارد که مستاجران می‌توانند چنانچه تخلفی شکل بگیرد و بیش از میزان ملک باشد بعد از گذشت حتی 5 سال اعلام شکایت کنند. این ماده و تبصره هایش حتی شامل واحدهای صنفی که واحدها را گران به مستاجران عرضه می‌کنند نیز می‌شود و به دولت و سازمان تعزیرات حکومتی این اختیار را می‌دهد تا بتوانند به واحد صنفی اخلال‌گر دسترسی داشته باشند و بتوانند 10 برابر جریمه و پلمب کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت‌گذاری‌ها در این طرح گفت: در این طرح آنچه در نظر گرفته‌ایم این است که ظرفیت قیمت منطقه‌ای واقعی‌تر می‌شود و در اختیار آحاد مردم قرار می‌گیرد. همچنین در این طرح که به زودی ابلاغ می‌شود باید کارگروه‌هایی شکل بگیرد تا بتوان استثناها را نیز در قیمت منطقه‌ای لحاظ کرد.

تعیین کف و سقف قیمت‌گذاری زمین، مسکن و اجاره

وی بیان کرد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، مدلی را طراحی کرده است که بر اساس آن کف و سقف قیمت‌گذاری معین می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه فعالیت مشاوران املاک با اجرایی شدن این طرح و تبدیل آن به قانون گفت: نگاه ما در این طرح حمایت از مشاوران املاکی مجوزدار و حرفه‌ای است. کمک می‌کنیم تا مشاوران املاک به شکل حرفه‌ای خدمات قابل اعتمادتری به مردم بدهند و این کار کمک می‌کند تا مردم مراجعات بیشتری به مشاوران املاک داشته باشند.

سادات تصریح کرد: برای افرادی که به شکل حرفه‌ای در این بازار حضور دارند و به اعتمادآفرینی بین موجر و مستاجر و خریدار و فروشنده کمک می‌کنند این قانون و سیاست‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، راهگشاست.این طرح به گونه‌ای تدوین شده که از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این عرصه حمایت می‌کند.

تعیین ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن

وی در  ادامه با بیان این‌که بازار بزرگ املاک و مستغلات تشنه حضور شرکت‌ها و نیروهای دانش‌بنیان برای ارائه راهکارهای مبتکرانه و همچنین ایده‌هایی است که اقشار کم‌درآمد بر اساس آن ایده‌ها بتوانند صاحب ملک شوند، گفت: ابزار برخورد قانونی با اخلالگران بازار مسکن نیز در این طرح وجود دارد که این موضوع در ماده 15 این طرح آمده است. بر اساس آن برای اخلالگران تا 10 برابر جریمه و تا یک ماه پلمب در نظر گرفته شده است و در صورت تکرار محرومیت دائمی، دیده شده است.

وی درباره اینکه مهم‌ترین مسائلی که شورای نگهبان بر آن تاکید داشت چه بود که سبب تاخیر در تایید آن شد، گفت: در موضوع سیاست‌های مربوط به زمین و برخی از موارد که مربوط به سکوها بود شورای نگهبان ملاحظاتی داشت که در رفت و برگشت شورای نگهبان و مجلس این موضوعات حل شد.

وی ابراز امیدواری کرد: قانون مربوط به اسناد عادی و رسمی که مهمترین قانون مکمل این قانون است تصویب شود که فضای باثبات و اطمینان بخشی را برای متقاضیان و فعالان این عرصه ایجاد می‌کند. هم‌اکنون این طرح نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر تایید، تصویب و ابلاغ است تا جنبه قانونی پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلالان نقره داغ شدند؛ ابلاغ قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن
  • دلالان نقره داغ شدند؛ تعیین قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن
  • کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان+ فیلم
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • ۸۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی آماده بهره‌برداری در گناباد است
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • زمین ۹۰ درصد متقاضیان نهضت ملی مسکن گناباد تامین شد