Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@06:59:06 GMT

خاطرات معلق در سیطره روح شرقی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۳۲۹۳۷

خاطرات معلق در سیطره روح شرقی

وضعیت معلق کاراکترهای نقاشی زندیان در میان اشیاء نوستالوژیک، بر خاطره محو اما قدرتمند گذشته تاکید می کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : روزهای جمعه شاید برای علاقه مندان به هنرهای تجسمی، مهمترین روز هفته باشد؛ روزی که به طور معمول نیمی از گالری های فعال تهران و استان ها نمایشگاه های تازه افتتاح می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو عصر جمعه زمان دید و بازدید هفتگی اهالی هنرهای تجسمی به بهانه رونمایی از آثار تازه هنرمندان است.

 

از میان نمایشگاه هایی که هر هفته در گالری های تهران برپا می شود اما برخی مخاطبان بیشتری به خود جذب می کنند. یکی از نمایشگاه هایی که روز گذشته یازدهم بهمن ماه در تهران افتتاح شد و علاقه مندان بسیاری را به خود خواند، نمایش آثار تازه «داوود زندیان» در گالری ایرانشهر بود.

 

زندیان که از سال 65 تاکنون ساکن نروژ است، دو سالی می شود که آثار خود را به طور مداوم در ایران به نمایش می گذارد. از نمایشگاه گروهی «اج» در گالری آریانا گرفته تا «پرده خیالی نگاری عاشورا» در موزه هنرهای معاصر اصفهان و نمایشگاه انفرادی نقاشی های زندیان در گالری ایرانشهر، همگی زمینه هایی برای آشنایی دوباره مخاطبان ایرانی با مجموعه های این هنرمند بوده است.

 

حالا گالری ایرانشهر بار دیگر بهمن و اسفند امسال میزبان آثار این هنرمند است. مجموعه ای تازه از آثار او که طیفی از موضوعات را دربرمی گیرد. نقاش در این آثار به طور واضح از علاقه اش به خاطرات سال های جوانی و نوستالوژی آن روزها پرده برمی دارد. اشیاء تکرار شونده در نقاشی هایش تقریبا همگی یادآور روزهایی اند که گویی به سرعت گذشته و نابود شده است. از سوی دیگر وضعیت معلق کاراکترهای نقاشی زندیان در میان اشیاء نوستالوژیک، بر خاطره محو اما قدرتمند گذشته صحه می گذارد.

 

 

نقاشی های زندیان اما مولفه ای دیگر هم دارد و آن گرمای آثار است؛ به گونه ای که با نگاهی گذار به نقاشی ها می توان به روح شرقی درون هنرمند پی برد. زندیان چنان رنگ های گرم را با یکدیگر ترکیب می کند که همه نمادهای به ظاهر غربی آثار او تحت تاثیر قرار می گیرند و یکپارچه می شوند.

 

نگاهی به گذشته هنرمند و فراز و فرودهای نقاشانه اش شاید بتواند از این تضاد ظاهری در آثارش پرده بردارد. داوود زندیان هنرمند متولد 1332 در تهران است که از همان اوان کودکی در فضای هنر و نقاشی قرار گرفت. او که در ابتدا نقاشی مکتب قهوه خانه را آموخت، در سال های پس از آن به هنرمندی ماهر در بازنمایی مضامین سنتی و عاشقانه در قالب هایی چون خیالی نگاری بدل شد. در این دوره است به سینما و انیمیشن علاقه پیدا کرد و آثاری هم در این زمینه خلق کرد. اما رویداد مهم زندگی زندیان در این دوره را باید مهاجرت خانواده اش به اصفهان دانست که زمینه گرایش او به گونه ای متفاوت از نگارگری را فراهم می کند.

 

آن چه امروز در آثار«داوود زندیان» هویداست، مجموعه تجربیات او در طول سال های متمادی نقاشی در سبک ها و گونه های متنوع است که به نوعی سبک شخصی و بیان فردی منجر شده است.

 

گفتنی است نمایشگاه انفرادی نقاشی های داوود زندیان که روز گذشته جمعه یازدهم بهمن ماه در گالری ایرانشهر افتتاح شد تا پنجم اسفندماه در این گالری برپاست و علاقه مندان می توانند همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 16 تا 19 به این فضای هنری مراجعه کنند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد دهه فجر مسجد مسجد دهه فجر خطبه نماز جمعه گالری ایرانشهر نقاشی گالری ایرانشهر علاقه مندان نقاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند


آقای اسماعیل جانعلی پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران با حضور بیش از ۵۰ ناشر به صورت مستقیم و کتاب‌های صد ناشر در قالب اعطای نمایندگی جدیدترین آثار منتشر شده در جهان را عرضه می‌کند.
وی گفت: بررسی و ارزیابی کتاب‌ها از ماه‌ها قبل شروع شده که پس از تسهیل ورود کتاب‌ها از مبادی گمرکی، غرفه‌ها به ناشران تحویل شد.
مدیر کمیته ناشران خارجی گفت: ناشران خارجی از ۱۵ کشور به صورت مستقیم حضور دارند و برخی دیگر در بخش بین الملل نمایشگاه به ارائه محصولات خود پرداخته اند.
آقای جانعلی پور افزود: ما تلاش کردیم این کتاب‌ها از میان آثار منتشر شده ده سال اخیر باشد و کتاب‌های جدیدتر که در پنج سال گذشته منتشر شده است تخفیف بیشتری دارد.
وی گفت: کتاب‌های جدیدی که در بخش مجازی ارائه می‌شود نیز از یارانه بیشتری برخودار است.
نمایشگاه کتاب در این دوره با ارائه بیش از پنجاه هزار عنوان کتاب در بخش خارجی نسبت به دوره قبل برگزاری آثار بیشتری ارائه کرده است.
دو شب گذشته نیز ۲۴ تن کتاب از کشور‌های عربی به نمایشگاه کتاب رسیده است.
سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • مرور خاطرات دوران تحصیل پس از ۴۵ سال
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند