Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@11:04:07 GMT

تعلل بانک مرکزی در اجرای کامل قانون چک

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۳۲۹۷۳

تعلل بانک مرکزی در اجرای کامل قانون چک

مطابق گزارش آذرماه سال 98 بانک مرکزی، در ماه‌های گذشته نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در کشور برای اولین بار تک رقمی‌شد و به عدد 9.7 درصد رسیداین درحالی است که هنوز بانک مرکزی قانون چک را که مصوبه سال 97 است به‌طور کامل اجرا نکرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، چک یکی از اصلی‌ترین ابزارهای دادوستد مالی در اقتصاد کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابزار دادوستد به مانند شمشیری دو لبه عمل می‌کند زیرا هم می‌تواند گردش  مالی  را کند و حتی سبب کمبود نقدینگی از جهت نقد نشدن باشد و از سوی دیگر می‌تواند برای دستگاه قضائی  و امنیت اجتماعی نیز بسیار هزینه‌زا باشد.

آمارهای قوه قضائیه نشان می‌دهد که پرونده‌های چک برگشتی رتبه دوم را در بین پرونده‌های حقوقی دارد. علاوه‌بر این 75 درصد زندانیان جرائم غیر عمد نیز مربوط به چک برگشتی هستند. از سوی دیگر اما چک همچنین می‌تواند سبب تسهیل دادوستد و مبادلات مالی شود و می‌تواند فضای کسب‌وکار را رونق بخشد.

قانون قدیمی چک که مصوب سال 1355 بود نه تنها مانع صدور چک بلامحل نمی‌شد بلکه با اتخاذ رویکرد جرم‌انگارانه نسبت به چک برگشتی، روند رسیدگی به پرونده‌های مربوطه را بسیار کند و زمان‌بر کرده بود. به‌گونه‌ای بود که مسئله تعداد زیادی از چک‌های صادر شده برگشت می‌خورد  و علاوه بر رسیدگی پرونده چک‌های برگشتی نیز حداقل 2 سال زمان می‌برد. در سال‌های اخیر این قانون مکرر اصلاح شد اما نتوانست جلوی برگشت بی‌رویه چک را بگیرد.

*قانون جدید ضعف قوانین گذشته را برطرف کرد

نهایتاً در پاییز 1397 مجلس شورای اسلامی توانست با این اصلاح اساسی، روند فوق را اصلاح کند. همین اصلاح توانست چک را از یک ابزار رو به حذف از فضای اقتصادی به یک ابزار کارآمد تبدیل نماید. در همین راستا،  بهمن طاهر خانی، عضوکمیسیون حقوقی و قضائی مجلس معتقد است: در سال‌های مختلف، چندین بار قانون چک تغییر کرده اما در اصلاحیه جدید آن، تلاش شد تا از بی‌اعتبار شدن چک به عنوان یک ورقه شبه پول جلوگیری شود و دیگر شاهد آثار منفی آن در بازار نباشیم.

محمد کاظمی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی نیز درباره اصلاح قانون چک بیان داشت: در اصلاحیه جدید دو اهرم گنجانده شد یکی اینکه برای کسانی که اعتبار مالی ندارند، دسته چک صادر نشود. برای این کار لازم است حساب فرد در تمام بانک‌ها بررسی شود. دوم اینکه اگر چکی برگشت خورد می‌توان از تمام حساب‌های صادر کنند چک در تمام بانک‌ها این مبلغ توقیف شود.»

کاظمی همچنین درباره  تأثیرگذاری این اهرم‌ها نیز می‌گوید: این دو اهرم در کنترل مسئله چک در بازار کمک بزرگی بود و باعث شد چک‌های برگشتی هم کمتر شود.

*تک رقمی شدن نسبت تعداد چک برگشتی به چک مبادله شده

از طرف دیگر آمارهای بانک مرکزی نیز، نشان می‌دهد که اجرای قانون جدید چک، تأثیر بسزایی در کاهش آمار چک‌های برگشتی داشته است. اولین گزارش بانک مرکزی درباره آمار چک‌های برگشتی در بهمن‌ماه 97 منتشر شد.

مطابق این گزارش، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در کشور برای اولین بار تک رقمی‌شده و به عدد 9.7 درصد رسید که نسبت مبلغ چک‌های برگشتی ۴۵ درصد و نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مقایسه با بهمن‌ماه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش‌یافته بود.

همچنین مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به آذرماه سال جاری است، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده هنوز تک رقمی مانده و همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود افزایش حدود 3 میلیونی تعداد چک‌های مبادله شده، نسبت مطرح‌شده با کاهش روبرو بوده است. مطابق گزارش بانک مرکزی، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در آذرماه 98 به رقم 8.3 درصد رسیده است.

نمودار زیر روند کاهشی چک برگشتی بعد از اجرای قانون جدید را  نشان می‌دهد.

نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در یک سال گذشته

*تعلل بانک مرکزی اجرای قانون چک را با مشکل مواجه کرد

همان‌طور که نمودار فوق نشان می‌دهد، بعد از اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در کشور همواره تک رقمی بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل روند کاهشی دارد. این در حالی است که قانون جدید چک به دلیل تعلل بانک مرکزی هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

انتهای پیام/4141/

منبع: آنا

کلیدواژه: بانک مرکزی چک برگشتی قانون جدید چک چک مبادله شده اجرای قانون جدید گزارش بانک مرکزی تعلل بانک مرکزی قانون جدید چک نشان می دهد تک رقمی شد چک برگشتی قانون چک ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، در معاملات امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان معامله می‌شود.

دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان است.

کد خبر 847375 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی یورو دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • سکه‌های حراج مرکز مبادله کاملا استاندارد بانک مرکزی است
  • سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای
  • قیمت دلار چقدر شد؟ / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای
  • طرح‌های اجرا شده در حوزه عفاف و حجاب در چارچوب قانون است