Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:33:27 GMT

تاثیر «قصه‌گویی» در تربیت کودکان

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۳۳۵۳۶

تاثیر «قصه‌گویی» در تربیت کودکان

یک فعال حوزه زنان و کودک با بیان اینکه ادبیات عامه تجارب انباشته مردم را در زوایای مختلف و در قالب قصه و رخدادها به کودکان منتقل می‌کند، می‌گوید: قرار است این کودکان مسائل آینده جامعه را حل کنند و اگر محتوای خوبی به آنها انتقال ندهیم نباید انتظار آینده روشنی هم داشته باشیم.

به گزارش ایسنا،‌ نرگس لواسانی اعلا، فعال حوزه کودک و زنان و مدرس دانشگاه با اشاره به نقش قصه‌خوانی در تربیت کودکان بیان کرد: قصه‌گویی پلی بین نسل جدید با گذشتگان است که این گذشتگان هم محدود به ملت و مردم ایران نمی‌شوند، بلکه گفت‌وگوی انسانی است که همه کودکان با کل بشریت ارتباط برقرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ادبیات عامه تجارب انباشته مردم را در زوایای مختلف و در قالب قصه و رخدادها به کودکان منتقل می‌کند، گفت: قصه در دنیای امروز و با توجه به رسانه‌های در دسترس کودکان کمرنگ‌تر شده و هنر اهالی فرهنگ و فعالان حوزه فرهنگی این است که گوهر ناب در ادبیات عامه را احیاء و به روز رسانی کنند و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.

این فعال حوزه کودک و زنان افزود: بخشی از مهجور ماندن ادبیات کودک امروز بدین خاطر است که نویسندگان کودکی‌های خود را تورق و یادداشت و به کودکان منتقل می‌کنند درصورتی که بچه‌ها نوستالژی این هنرمندان و نویسندگان را تجربه نکردند، لذا حتی قصه گویی آن‌ها هم برایشان جذاب نیست.

لواسانی با اشاره به ضرورت بازنگری در تولید قصه‌ها، با همت هنرمندان و نویسندگان و مدیریت فرهنگی کشور گفت: تا زمانی که این اتفاق نیفتد فاصله ما با دستاوردهای فرهنگی مانند ادبیات عامه نزدیک نخواهد شد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه قصه‌گویی صرفاً برای کودکان نیست، افزود: قصه انباشت تجربه انسانی برای انسانها، به ویژه کودکان است، چراکه نیازمندترین قشر برای تجربه زندگی کودکان هستند. اگر ما پدر و مادرها قصه‌های خوب شنیده بودیم و با تنوع تجربیات والدین و پدربزرگ و مادربزرگ و یا نظام آموزشی آشنا بودیم اکنون آورده‌های بهتری برای کودکانمان داشتیم، اما ما در زمانه‌ای زندگی کردیم که امکان دریافت قصه‌های خوب را نداشتیم و این خلأ هم اکنون دوباره در حال تکرار شدن و انتقال به نسل بعدی است.

وی با بیان اینکه خلاقان فرهنگی و ایده‌پردازان باید در این خصوص نقش آفرینی کنند، ادامه داد: این افراد باید نیازهای کودکان و محتواهای فرهنگی امروزی را بررسی و قصه‌ها را غنی‌سازی کنند تا برای کودکان و نوجوانان امروزی جذاب باشند.

لواسانی با انتقاد از عدم حضور و بروز سیاست‌گذاران فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی به ویژه حوزه کودک تأکید کرد: اگر سیاست گذاران فرهنگی نیازهای کودکان و مسئله امروز حوزه اجتماعی را بدانند و مخاطرات فرهنگی را رصد کنند قطعاً حلقه اتصال ایجاد خواهد شد.

فعال حوزه کودک و زنان در پایان با اذعان به اینکه بخشی از ثروت و منابع و آورده‌های جامعه صرف کودکان و نوجوانان نمی‌شود گفت: قرار است این کودکان مسائل آینده جامعه را حل کنند و اگر محتوای خوبی به آنها انتقال ندهیم نباید انتظار آینده روشنی هم داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قصه گویی كودكان زنان کودکان منتقل کودکان و نوجوانان برای کودکان ادبیات عامه قصه گویی قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۳۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد

به گزارش همشهری آنلاین، این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

کد خبر 847618 منبع: ایسنا برچسب‌ها جراحی خبر مهم کلیه بندرعباس- استان هرمزگان پزشکی

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟