Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه المانیتور در گزارشی، به طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای حل و فصل مناقشه بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان پرداخت و نوشت: معامله قرنِ ارائه شده از سوی ترامپ یک طرح اسرائیلی-آمریکایی است و اگر متن آن را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این طرح، اصلا یک توافقنامه صلح نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش که به قلم «یوسی بیلین» عضو سابق کنست رژیم صهیونیستی و با عنوان «معامله اسرائیلی-آمریکایی ترامپ، یک طرح صلح نیست» است آمده: در ۲۸ ژانویه، طی مراسمی در کاخ سفید، آمریکا فرصتی برای احقاق حق اسرائیل به دست آورد. عده‌ای آنجا دور هم جمع شدند تا به سخنان دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره «معامله قرن» گوش دهند که از سوی رئیس جمهور آمریکا ارائه و توسط نتانیاهو تأیید شد. آن، مراسمی بسیار عجیب بود. شماری از مفسران سیاسی تلاش کردند ببینند این طرح را می‌توانند در کدام طبقه بندی در کتابخانه تلاش‌ها برای برقراری صلح خاورمیانه، جای دهند.

به گفته عضو سابق کنست، این معامله در واقع، توافقی بین آمریکا و اسرائیل بود که فلسطینیان را در برابر عملِ انجام شده، قرار داد. از آنجایی که هیچ طرح صلح دیگری بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان وجود نداشت، دولت ترامپ در آمریکا پس از سه سال پنهان کاری، یک کتابچه ارائه و وانمود کرد که این یک توافقنامه صلح است. تدوین کنندگانِ آن، ادعا می‌کنند دست کم از نظر خودشان به این مسیر پایبند بوده و حتی از فرایند اسلو پیروی کرده‌اند که تأکیدی ویژه بر هماهنگی امنیتی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان دارد. یک خواننده زود باور ممکن است به اشتباه فکر کند که این معامله، چیزی غیر از گسترش توافق اسلو نیست، اما این یک ارزیابیِ اشتباه است.

المانیتور در این گزارش آورده است: توافق اسلو نخستین توافق مهم در تاریخ روابط بین اسرائیل و فلسطینیان بود. تا سال ۱۹۹۳، فلسطینیان هرگز با تلاش برای دستیابی به توافق صلح با اسرائیل، موافقت نکرده بودند. اسرائیلی‌ها نیز هرگز با گفتگو با تشکیلات خودگردان فلسطین که از سوی جهان عرب و جامعه بین المللی به عنوان نماینده مردم فلسطین به رسمیت شناخته شده بود، موافقت نکرده بودند. بر خلاف معاهده صلح بین اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ و توافق صلح بین اسرائیل و اردن در سال ۱۹۹۴، از نظر اسرائیلی ها، مشکل اصلی، شناسایی یک شریک معتبر در میان فلسطینیان بود تا بتوانند با وی به توافق صلح دست پیدا کنند. از آنجایی که در نهایت مشخص شد که تمام تلاش‌های اسرائیل برای یافتن شرکای دیگر، با شکست مواجه شده بود، برای اسرائیل فقط یک شریک باقی ماند که هیچ تلاشی برای پنهان کردن مشارکتش در اقدامات تروریستی انجام نمی‌داد و نقشه رسمیِ آن نشان دهنده فلسطین در هر دو سوی کرانه رود اردن بود.

یوسی بیلین در ادامه نوشت: اکنون با گذشت حدود ۲۷ سال، یک توافق جدید به جهان عرضه شده است، اما این بار این اتفاق تنها با حضور اسرائیل رخ داده است. نیازی نیست به این مسئله بپردازیم که چه کسی در خصوص عدم حضور فلسطینیان در خلال کار کردن روی متن این توافقنامه یا در زمان ارائه آن، مقصر است. نتیجه نهایی، به مثابه عقب نشینی از توافق اسلو و نه تمدید آن است.
در این گزارش آمده است: از زمان دستیابی به توافق اسلو، تلاش‌هایی برای ایجاد گزینه‌های مختلف به منظور دست یافتن به یک راه حل دائمی، انجام شد و این موضوع نشان می‌دهد که اسرائیل یک شریک در ارتباط با این موضوع دارد. تنها آن‌هایی که نمی‌خواهند به توافق دست پیدا کنند، می‌گویند شریکی وجود ندارد. هر گونه توافقنامه فرضی که بین طرفین حاصل شود، نشان دهنده نهایی نبودن هر گونه اقدامی است. این موضوع سبب ایجاد ناامیدی و خشم در طرفی می‌شود که نادیده گرفته شده است. حتی تحت بهترین شرایط، چنین طرحی صرفاً یک توافقنامه موقتی در مسیر منتهی به مذاکرات برای دستیابی به راه حلی دائمی محسوب می‌شود.

عضو سابق کنست رژیم صهیونیستی در گزارش خود نوشت: غیبت شریک فلسطینی در طرح ارائه شده از سوی ترامپ یک موضوع کم اهمیت نیست. این بزرگترین اختلاف بین همه اقدامات انجام شده طی سه دهه گذشته و به اصطلاح معامله قرن است. مؤلفه‌های اقتصادی قبلی شامل مبالغی پول می‌شد. این در واقع تلاشی واقعی یا غیرواقعی برای این موضوع بود تا فلسطینیان بدانند در ازای جلوگیری از حل و فصل یک بخش قابل توجه از مشکلاشان، غرامت‌های مالی دریافت خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: تا به امروز، مردمی که در طرف اسرائیل قرار دارند بر روی سخنرانی اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل متمرکز بوده اند که در ۵ اکتبر ۱۹۹۵ در کنست ایراد کرد، چند روز پس از آن که او توافق نامه موقت اسلو را با یاسر عرفات در واشنگتن امضا کرد. در بخشی از آن سخنرانی، رابین مواضع اسرائیل را در آستانه برگزاری آن مذاکرات بر سر یافتن یک راه حل دائمی بیان کرد که دو طرف قرار بود در ۴ مه ۱۹۹۶، برگزار کنند. رابین هرگز فرصت حضور در آن مذاکرات را پیدا نکرد، زیرا او در ۴ نوامبر ۱۹۹۵ ترور شد. رابین در بیان مواضع اسرائیل، به وجود یک قدس واحد تحت حاکمیت اسرائیل و "دولت" فلسطینیان و عدم بازگشت به مرز‌های ۱۹۶۷، اشاره کرد.

المانیتور درباره توافق اسلو نوشت: از زمان ایراد آن سخنرانی، مسائل زیادی تغییر یافته است. در مذاکرات بر سر یافتن یک توافق دائمی، گفتگو‌ها حول محور تشکیل یک دولت فلسطینی غیرنظامی بود، به ویژه در گفتگو‌هایی که در زمان ایهود باراک و ایهود اولمرت نخست وزیران اسرائیل و گفتگو‌هایی که بین نتانیاهو و جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا، برگزار شد. با وجود این تمرکز، فلسطینیان هرگز خواستار در اختیار داشتن حق تشکیل ارتش خاص خود نشدند. در ارتباط با قدس، اسرائیل آماده شده بود تا به مناطق عرب نشین اطراف شرق بیت المقدس اجازه دهد تحت حاکمیت فلسطین قرار گیرند. در حالی که در گفتگو‌ها در ارتباط با مرز بین دو کشور، دائماً و آشکارا بر روی این موضوع تأکید شد که با مرز سال ۱۹۶۷ متفاوت خواهد بود. اما همواره این موضوع اعلام می‌شد که فلسطینیان به سبب الحاق هر بخش از کرانه باختری از سوی اسرائیل غرامت دریافت خواهند کرد.

یوسی ایلین معتقد است: فرض اساسی تدوین کنندگان طرح مورد نظر ترامپ بر این بود که اگر رابین امروز زنده می‌بود، همچنان بر روی مواضع اعلام شده خود اصرار می‌ورزید. البته، من با این موضوع موافق نیستم. گفتن این موضوع اشتباه نیست که رابین در ارتباط با تغییرات در شرایط حساس بود. با توجه به این که همه نخست وزیران پس از او آماده پذیرش ایجاد یک کشور غیرنظامی فلسطینی بودند، او احتمالا به همین نتیجه می‌رسید و دست از ایده ایجاد کشور نصفه و نیمه دست بر می‌داشت. در هر صورت، به نظر می‌رسد این ایده‌ای بسیار تصنعی باشد که طرح ترامپ بر اساس سخنان رابین است.

وی در ادامه می‌نویسد: نزدیک‌ترین طرح به طرح کنونی ارائه شده از سوی دونالد ترامپ، طرح آلون است که توسط ییگال آلون معاون نخست وزیر اسرائیل یک ماه پس از جنگ سال ۱۹۶۷، تدوین شد. در آن زمان، آلون بر این باور بود که بزرگترین تهدید پیش روی امنیت اسرائیل از شرق نشأت می‌گیرد و به همین دلیل او اهمیت زیادی برای کنترل کرانه باختری رود اردن قائل بود. او اعلام کرد یک کشور فلسطینی باید از همه طرف توسط قلمرو و حاکمیت اسرائیل تحت محاصره قرار داشته باشد. اما از آن زمان به بعد، اسرائیل یک توافق نامه صلح را با اردن امضا کرد که بخش‌های وسیع آن، شامل مهمترین منطقه حائل اسرائیل در مقابل عراق و ایران محسوب می‌شود. این موضوع الحاق کرانه باختری رود اردن را به اقدامی غیرضروری تبدیل کرده است. تصرف ۳۰ درصد از قلمرو کشور فلسطینی سبب می‌شود کل طرح ترامپ یک جانبه باشد و این موضوع خطراتی را نیز در پی خواهد داشت.

عضو سابق کنست رژیم صهیونیستی در پایان می‌گوید: توافق ترامپ، یک طرح صلح نیست. مناقشه با مقامات فلسطینی و غیبت فلسطینیان سبب نشان دادن چراغ سبز به اسرائیلی‌ها برای الحاق یک سوم از کرانه باختری می‌شود. حمایت آمریکا از این اقدامِ اشتباه، احتمالاً ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معامله قرن نخست وزیر رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ فلسطین اشغالی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان اسرائیلی آمریکایی ارائه شده از سوی بین اسرائیل کرانه باختری دونالد ترامپ یک توافقنامه اسرائیلی ها توافق اسلو اسرائیل یک معامله قرن نخست وزیر توافق صلح ترامپ یک انجام شد صلح نیست رود اردن یک توافق گفتگو ها طرح صلح یک شریک تلاش ها بر روی یک طرح راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۴۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تصویری حماس درباره کشته شدن اسیر اسرائیلی

شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین با انتشار ویدئویی، نحوه کشته شدن یکی از اسرای اسرائیلی را شرح داد و تأکید کرد که کابینه اسرائیل درباره وضعیت اسرا به شهرک‌نشینان صهیونیست دروغ می‌گوید.

به گزارش فارس؛ گردانهای عزالدین القسام –شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین- امروز سه‌شنبه بار دیگر پیام ویدئویی خطاب به خانواده‌های اسرای اسرائیلی منتشر کرد.

القسام در این فایل، خطاب به این خانواده‌ها گفت: «انهدام بیمارستانها توسط ارتش شما و خارج کردن آن از مدار خدمات‌رسانی، باعث شده است که اسرایتان کشته شوند. ملت ما نیز از این مسئله در عذاب هستند. زمان رو به پایان است و دولت شما دروغ می‌گوید.

ابو عبیده سخنگوی القسام امروز اعلام کرد که «جودی فاینشتاین» اسیر زن اسرائیلی که ماه گذشته به همراه یک اسیر دیگر طی بمباران‌ها زخمی شده بود، امروز جان خود را از دست داد.

القسام هم در این ویدئو درباره نحوه کشته شدن وی خبر داد: این اسیر، در هفتم اکتبر به شدت زخمی شد و در یکی از بیمارستانهای نوار غزه تحت درمان قرار گرفت. وی بلافاصله پس از بهبودی، به محل بازداشت خود بازگردانده شد».

به گفته این گروه مقاومت، فاینشتاین پس از آن، در یک حمله هوایی اسرائیل به همراه یک اسیر دیگر، زخمی شد و به خاطر نبود امکانات پزشکی در نوار غزه، جان خود را از دست داد؛ زیرا ارتش صهیونیستی بیمارستانها را منهدم کرده بود.

این در حالی است که حماس شب گذشته موافقت خود را با طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه و به تبع آن تبادل اسرا اعلام کرد، ولی صهیونیستها با انجام حملات هوایی به «رفح»، مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

یک مقام اسرائیلی امروز گفت که یکی از نقاط کلیدی اختلاف نظر در مذاکرات آتش بس این است که آیا 33 اسیری که قرار است در مرحله اول توافق آزاد شوند زنده هستند یا مُرده.

به گفته این مسئول صهیونیست، حماس متعهد شده که 33 «گروگان» اسرائیلی را در مرحله اول توافق آزاد کند اما حماس گفته که این 33 نفر می‌تواند شامل گروگانهای زنده یا مرده باشد.

 این مقام اسرائیلی همچنین گفته، اختلاف دیگری که در مذاکرات وجود دارد این است که چه تعداد «گروگان» در هر هفته از توافق باید آزاد شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حماقت اسرائیلی، حمایت آمریکایی
  • فلسطینیان از قدس تا رفح و نقب، قربانی جنایات صهیونیست‌ها
  • حمدان: گذرگاه رفح فقط توسط فلسطینیان باید مدیریت شود
  • مناظره آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره بمب اتم ایرانی
  • بهانه های بنی اسرائیلی تل آویو برای کارشکنی در توافق جدید
  • بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
  • پیام تصویری حماس درباره کشته شدن اسیر اسرائیلی
  • ابومرزوق: نتانیاهو تنها مخالف توافق آتش‌بس در غزه است
  • ارتش اسرائیل تخلیه ساکنان شرق رفح را آغاز کرد
  • آغاز نقشه اسرائیل برای حمله به رفح؟ کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورده + فیلم