Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری ظهر شنبه در همایش روز جهانی تالاب‌ها که به مناسبت ثبت جهانی تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر در سنندج برگزار شد با اشاره به اینکه حوزه محیط زیست را در گذشته فانتزی و تشریفاتی می‌دانستیم، اظهار داشت: تا چند سال پیش در مطالعات آب کشور موضوعی به نام حفظ حقابه زیست محیطی در داده‌ها قائل نبودند که همین مسئله باعث شد تالاب‌ها و رودخانه‌ها به اولین قربانیان توسعه ناپایدار در کشور تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز با بسیاری از زمینه‌های زیست محیطی از جمله خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، کاهش آب‌های زیرزمینی و پدیده گرد و غبار مواجه هستیم که تبدیل به بحران های دائمی برای کشور و مردم شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی تنها به خشک شدن تالاب‌ها خلاصه نمی‌شود، ادامه داد: سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار جنگل بلوط در مناطق زاگرس خشک می‌شود که غیرقابل برگشت است که به تصمیمات زودگذر و بدون مطالعه گذشته برمی‌گردد.

کلانتری با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته محیط زیست را بازیچه قرار داده‌ایم، یادآور شد: اغلب تئوری‌ها و شعارهای ما در این حوزه برای رهایی از فشارهای خارجی است که غیر از آسیب به محیط زیست، فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه زنجیره محیط زیست را پاره کرده و گرفتاری‌های جزیره‌ای برای خود به وجود آورده‌ایم، بیان کرد: رئیس جمهور از زمان روی آمدن در سال ۹۲، قول احیا دریاچه ارومیه را داد که کارهای ارزشمندی نیز در این زمینه انجام شد، چرا که جابجایی شهری مانند تبریز به دلیل خطرات زیست محیطی ناشی از دریاچه ارومیه، یک هزار میلیارد دلار اعتبار نیاز داشت در حالیکه با دو میلیارد دلار می‌توان این دریاجه را احیا کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرچه تالاب زریبار را نیز امروز با رفتارهای غیرعقلانی گذشته گرفتار کرده ایم اما با حداقل هزینه می‌توان آن را احیا کرد و قرار است تا پایان امسال فاضلابی بدون تصفیه وارد ان نشود.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد مینی‌بوس‌ها و بیش از ۷۰ درصد اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری کشور اسقاطی است، پس نمی‌توان انتظار هوای سالم را داشت.

وی افزود: ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها اسقاطی هستند و سوخت ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور نیز از مازوت تامین می‌شود که هوای کشور را ناسالم کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در طول ۴۰ سال گذشته ۳۰۰ هزار اسلحه مجاز و غیرمجاز شکاری به سه میلیون و ۵۰۰ هزار اسلحه افزایش یافته است که با وجود سه هزار محیط بان در کشور کاری نمی‌توان انجام داد.

کد خبر 4841134

منبع: مهر

کلیدواژه: عیسی کلانتری سازمان محیط زیست دریاچه زریوار تالاب دهه فجر بارش برف بوشهر شیراز انتخابات 98 ایلام گرگان قزوین شهرکرد خطبه های نماز جمعه سیل سیستان و بلوچستان تعطیلی مدارس قاسم سلیمانی زلزله رئیس سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست زیست محیطی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر روز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسؤولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند