جواد انصافی «ننه سرما در نوروز» را به کانون میآورد
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۳۵۸۱۳
جواد انصافی قصد دارد از اسفندماه سال جاری نمایش «ننه سرما در نوروز» را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه ببرد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، جواد انصافی پژوهشگر، بازیگر و کارگردان نمایشهای سنتی و ایرانی درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه اجرای اثری نمایشی گفت: قصد دارم نمایش «ننه سرما در نوروز» را که حاصل پژوهشی ۵ ساله است که درباره نوروز انجام دادم، در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه ببرم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی یادآور شد: پیش از این ۲ نمایش را برای بزرگسالان بر اساس پژوهش ۵ ساله خود در مورد نوروز به صحنه بردم و این سومین اثر برگرفته از آن پژوهش است که ویژه کودکان به صحنه میرود.
انصافی ادامه داد: در ۲ اثر قبلی برای بزرگسالان به مسائل علمی مرتبط با نوروز پرداختم و در نمایش «ننه سرما در نوروز» که ویژه کودکان است قصه، موضوع مدنظر است و یک سنتشکنی در آن انجام دادهام. قصه «ننه سرما در نوروز» این است که بچهای از عمو نوروز میخواهد که ننه سرما را بیدار کند و در این بین حاجی فیروز به کمک بچهها این کار را انجام میدهد و در پی آن اتفاقاتی رخ میدهد.
کارگردان «ننه سرما در نوروز» درباره تعداد بازیگران این اثر نمایشی گفت: در این نمایش ۱۰ بازیگر به همراه ۳ نوازنده حضور دارند و ایفای نقش حاجی فیروز را خودم برعهده دارم.
وی اظهار کرد: در نمایش «ننه سرما در نوروز» موضوعات نوروز را بهطرز سادهای که برای بچهها قابل فهم باشد، تعریف میکنیم. همچنین از حرکات فرم فولک و اصیل ایرانی استفاده کردهایم تا بچهها با آنها آشنا شوند.
انصافی درباره ضرورت بازنمایی نمایشهای سنتی برای کودکان تأکید کرد: خیلی لازم است نمایشهای سنتی و به جرأت میگویم، نمایشهای ملیمان را به بچهها بشناسانیم. بسیاری از نمایشهای کودک ما در حال حاضر فضای خارجی دارند در حالیکه سوژههای اصیل ایرانی که فرهنگ اصیل ماست باید به بچهها شناسانده شوند. اگر بچهها این سوژههای اصیل ایرانی را بشناسند، علاقهمند به شناختن تاریخ مان میشوند.
این پروژهشگر نمایشهای سنتی ایرانی، در پایان سخنان خود تصریح کرد: در دانشگاههای ما درباره تئاتر اروپا و آمریکا آموزش میدهند، ولی متأسفانه واحدی درسی درباره نمایشهای سنتی و ایرانی نداریم. وقتی بچهها بدانند که در پس تمام کارها، آیینها، رسوم و نمایشهای سنتی ما یک پشتوانه فکری نهفته است، به آنها علاقهمند میشوند. نوع نمایش ایرانی و فضای نمایش سنتی را باید به بچه هایمان انتقال دهیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جواد انصافی سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ننه سرما در نوروز نمایش های سنتی جواد انصافی اصیل ایرانی بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر