Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@06:33:47 GMT

آشنایی با بیوگرافی نخست وزیر جدید عراق

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۱۷۲۲

آشنایی با بیوگرافی نخست وزیر جدید عراق

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان میان گروههای سیاسی عراق، محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

به گزارش مشرق به نقل از السومریه، محمد توفیق علاوی مأمور تشکیل کابینه جدید عراق شد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق، علاوی را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

بیشتر بخوانید: اولین واکنش کردها به نخست‌وزیری علاوی «محمد علاوی» مأمور تشکیل دولت جدید عراق شد

بر اساس این گزارش؛ محمد توفیق علاوی امروز شنبه اعلام کرد که از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اعلام کرد که اگر خواسته تظاهرات کنندگان برآورده نشود، استحقاق سمت را ندارد.

علاوی گفت: پس از اینکه اندکی قبل، رئیس جمهوری مرا مأمور تشکیل دولت جدید کرد خواستم که تظاهرات کنندگان را مخاطب قرار دهم. اگر شجاعت شما نبود، تغییری در کشور رخ نمی‌داد. شما تحمل کردید و صبر زیادی به خرج دادید. من حامی شما هستم و از شما می‌خواهم که به تظاهرات خود ادامه دهید.

آشنایی با بیوگرافی نخست وزیر جدید عراق

محمد توفیق حسین علاوی امین الربیعی در سال ۱۹۵۴ میلادی در بغداد به دنیا آمد، دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در بغداد پشت سر گذاشت و در  ادامه در رشته مهندسی معماری در دانشگاه بغداد به تحصیل پرداخت و در سال پایانی مجبور شد دانشگاه را ترک کرده و عراق را به مقصد لبنان در سال ۱۹۷۷ میلادی ترک کند. در سال ۱۹۸۰ میلادی در رشته معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت  فارغ التحصیل شد.

در ابتدای جوانی،وارد حزب الدعوه شد و بعدها به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد.

علاوی در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت نوری المالکی به عنوان وزیر ارتباطات تعیین شد که پس از مدتی  استعفا کرد. گفته می‌شود از نظر فکری نزدیک به ایاد علاوی (نخست وزیر اسبق عراق) بوده و البته همیشه در فهرست سیاسی وی در انتخابات شرکت کرده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی همواره در فهرست علاوی لیبرال بوده است که با اسامی مختلفی همچون القائمه العراقیه، القائمه الوطنیه و ائتلاف الوطنیه در صحنه سیاسی عراق فعالیت کرده است.

اعتقاد فکری وی تاسیس یک دولت مدنی است، یکی دیگر از اعتقادات وی، وحدت بین شیعیان و اهل سنت عراق است و این پیام آیت الله سیستانی را بارها تکرار کرده است.

گفتنی است که ساعاتی قبل یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بود که توافقی درباره نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق صورت گرفته است.

این منبع اعلام کرده بود: توافق نهایی میان گروه‌های سیاسی عراقی برای معرفی محمد توفیق علاوی به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق به عنوان فردی که باید از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شود، رخ داده است. برهم صالح باید نامزد مورد نظر را مأمور تشکیل کابینه جدید تا کابینه جدید رونمایی شود.

اسپوتنیک نیز هم به نقل از منبع عراقی اعلام کرده بود: تفاهماتی میان هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و سائرون برای نامزدی محمد توفیق علاوی برای ریاست دولت آتی عراق حاصل شده است. محمد توفیق علاوی از مقبولیت عمومی برخوردار است.

این درحالی است که برهم صالح رئیس جمهور عراق تا امروز به گروه‌های سیاسی عراقی فرصت داده بود که نامزد تصدی پست نخست وزیری را معرفی کنند. بر اساس قانون اساسی عراق،  نخست وزیر باید اعضای کابینه خود را طرف حداکثر ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رئیس جمهوری ، معرفی کند. اگر نخست وزیر مکلف، در این مدت نتواند کابینه را تشکیل دهد، رئیس جمهوری حداکثر تا پانزده روز فرد جدیدی را مامور تشکیل کابینه می‌کند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: سقوط هواپیمای آمریکایی معامله قرن انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا شیعیان محمد توفیق علاوی حزب الدعوه ارتباطات آیت الله سیستانی عراق ایاد علاوی دانشگاه آمریکایی بیروت هادی العامری لبنان قانون اساسی عراق آیت الله سیستانی بغداد برهم صالح رئیس جمهور عراق نامزد تصدی پست نخست وزیری مأمور تشکیل کابینه محمد توفیق علاوی اعلام کرده نخست وزیر جدید مأمور تشکیل رئیس جمهوری کابینه جدید سیاسی عراقی سیاسی عراق جدید عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۱۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر محمد ستاره استقلالی مسافر پاریس شد

شب گذشته در دیدار رده‌بندی جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا در دوحه پایتخت کشور قطر، تیم المپیک عراق موفق شد با شکست دادن اندونزی و کسب رتبه سوم این تورنمنت، جواز حضور در مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴، را کسب کند تا شیر‌های جوان بین‌النهرین از حالا خودشان را برای بازی در فرانسه آماده کنند.

به گزارش ورزش سه، رشید شناشیل سرمربی تیم جوانان عراق با داشتن ستارگان اثرگذاری، چون منتظر محمد بازیکن عراقی مس رفسنجان و فصل بعد استقلال و همچنین علی جاسم ستاره ملی پوش فوتبال عراق که در جام ملت‌های آسیا همراه با بزرگسالان این کشور نیز حضور داشت، مسیر متفاوتی را تجربه کرد و عراقی‌ها حالا برای ششمین‌بار در این تورنمنت حاضر خواهند شد. تیم فوتبال عراق در قرن بیست و یکم تنها دو مرتبه در المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۱۶ ریو حضور داشتند که ماحصلش کسب رتبه چهارمی در یونان و کسب رتبه دوازدهمی در برزیل بود!

tags # استقلال سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • تبریک خاص مس رفسنجان به منتظر محمد(عکس)
  • منتظر محمد ستاره استقلالی مسافر پاریس شد
  • وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • انتقاد «یائیر لاپید» از دخالت تندروهای صهیونیستی در ارتش
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نزاع در کابینه رژیم صهیونیستی
  • واکنش جالب نویدکیا به غیبت منتظر محمد
  • بلینکن در تل‌آویو: حالا وقت توافق است
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت