Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، شطرنج رشته‌ای با مخاطبین زیاد، که چهره‌های ماندگاری در جهان معرفی  و در تاریخ ثبت کرده است. در قسمت اول برترین شطرنج باز تاریخ را مختصرا معرفی کردیم و در این قسمت به معرفی دومین نابغه تاریخ شطرنج می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت اول)

دومین فرد تاریخ ساز جهان در رشته شطرنج کسی جز آناتولی کارپوف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر صحبت از گری کاسپاروف نبود، قطعا کارپوف بهترین شطرنج باز تاریخ این رشته نام می‌گرفت.

آناتولی کارپوف بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ قهرمان شطرنج جهان بود. گفته شده در سال‌های ۱۹۹۳ لغایت ۱۹۹۹ هم این عنوان را در اختیار داشته است، اما در این بازه زمانی نسبت به قهرمانی کارپوف اندکی بحث و منازعه وجود دارد. آناتولی کارپوف در حال حاضر هم در مسابقات شطرنج شرکت می‌کند و خود را بازنشسته نکرده است. از رکورد‌های جذاب کارپوف می توان به کسب مقام اول در ۱۶۰ تورنمنت و ثبت نامش در مقام قهرمانی نام برد.

دومین قهرمان تاریخ شطرنج، برای اولین بار در سن ۴ سالگی نحوه بازی را یاد گرفت، اما ۸ سال بعد در ۱۲ سالگی، پا به مدرسه‌ای پرآوازه در شطرنج به نام باتوینیک گذاشت. آناتولی جوان در ۱۵ سالگی استاد ملی شطرنج در کشورش روسیه بود. به همین دلیل مانند اسپاسکی جوان‌ترین استاد شطرنج در تاریخ کشور روسیه، زادگاهش شمرده می شد.

کارپوف در ۱۹۶۹ قهرمان مسابقات شطرنج جوانان جهان شد و در سال ۱۹۷۴ با عملکرد خود همه را شگفت زده کرد. شاید بی راه نباشد اگر بگوییم حتی خودش هم از عملکرد خودش برای کسب عنوان قهرمانی جهان حیرت کرد.

در انتهای این مسابقات مذاکراتی با فیشر حریف آناتولی برای برگزاری بازی صورت گرفت، اما همانطور که از قبل انتظار می‌رفت این مذاکرات به نتیجه نرسید و فیشر از عنوان خود دست کشید و بر طبق قوانین حاکم، عنوان قهرمانی به کارپوف رسید. در نهایت آناتولی کارپوف موفق شد ۹ تورنمنت پشت سر هم را با موفقیت پشت سر گذاشته و برنده شود. از دیگر نکات جالب درباره‌ی زندگی حرفه‌ای این نابغه شطرنج این است که در تمام المپیاد‌های شطرنجی که در بازه زمانی فعالیت و بازی حرفه‌ای خود حضور داشت تنها ۲ بار شکست خورده است. گفته شده مجموع این مسابقات که با تنها ۲ باخت همراه بوده ۶۸ تورنمنت بوده است.

آخرین قهرمانی کارپوف که شاید مهم و حائز اهمیت هم باشد، در مقابل شطرنج باز شماره یک تاریخ شطرنج یعنی گری کاسپاروف بود. یک مسابقه سخت و هیجان انگیز که در مجموع ۴۸ بازی، ۵ برد، ۳ باخت و ۴۰ تساوی بر جای ماند و در نهایت کارپوف به پیروزی رسید. حیرت زده خواهید شد اگر بدانید که مسئولان مسابقه فقط برای حفظ سلامتی این دو نابغه شطرنج روسی، پایان این مسابقه را اعلام کردند. گفته شده کارپوف طی آن ۵ ماه حدودا ۱۰ کیلو کاهش وزن داشته است.

یک سال بعد کارپوف عنوان قهرمانی را به کاسپاروف واگذار کرد. در پی آن در رقابتی که به گفته شاهدان امر شاید بزرگترین رقابت تاریخ شطرنج بوده است، سه بار برای پس گرفتن عنوانش از کاسپاروف تلاش کرد و البته هر بار هم در رقابتی خیلی نزدیک نتیجه را به گری کاسپاروف واگذار کرد. پس از کناره گیری کاسپاروف از فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) و تصمیم او برای تاسیس سازمان شطرنج متعلق به خودش، کارپوف مجددا عنوان قهرمانی را به دست آورد، اما این بازپس گیری کاملا مورد مناقشه بوده است. پس از این، آناتولی کارپوف در تورنمنت لینارس امتیازی خیره کننده به دست آورد. بسیاری از صاحب نظران لینارس را قوی‌ترین تورنمنت تاریخ می‌دانند.

دیگر افتخار دوران حرفه‌ای کارپوف هم ریتینگ الو با ۲۹۸۵ واحد است که بالاترین ریتینگ الو در تمام تاریخ شطرنج به حساب می‌آید. کارپوف در سال ۱۹۹۹ عنوان قهرمانی خود را به نشانه اعتراض واگذار کرد. گلایه او نسبت به قوانین وضعی فیده برای تعیین قهرمانی جهان بود. بعد از این سال کارپوف خیلی کم شطرنج بازی کرد و همانند گری کاسپاروف روی فعالیت‌های سیاسی تمرکز کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شطرنج باز شطرنج تاریخ این رشته عنوان قهرمانی گری کاسپاروف تاریخ شطرنج ترین شطرنج شطرنج باز گفته شده حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ و اطلاعیه‌های تاریخ ۲ و ۵ و ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ضمن اعلام رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشته‌محل‌ها به شرح فایل پیوست مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اطلاعیه‌های اصلاحی آن، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌رساند به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۱۰) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز چهارشنبه به تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ نسبت به ویرایش و ثبت رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند؛ لذا داوطلبان، ضرورت دارد پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، اطلاعیه‌های مذکور و این اطلاعیه، در صورت نیاز در مهلت در نظر گرفته شده مذکور به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و در خصوص به‌روزرسانی فهرست رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.
در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲، نسبت به ویرایش فهرست رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.  
داوطلبان می‌توانند برای مشاهده سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری ۱۴۰۳ به نشانی الکترونیک https://sanjesh.org مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • تجلیل وزیر ورزش از ژیمناست تاریخ ساز(عکس)
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • اعلام رشته‌محل‌های جدید آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد
  • تغییرات دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • گلف بازان قم در مسابقات قهرمانی ایران درخشیدند
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار دوم تمدید شد / جزییات