Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصوری بیدگانی با اشاره به اینکه ما در اقتصاد بیماری فساد داریم که از نظارت معیوب به وجود می آید، گفت:درمان وضعیت فعلی اقتصاد نابسامان کشور بسیار سخت است که برای درمان آن باید تصمیمات عقلانی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، بر هیچ کس پوشیده نیست که وضعیت فعلی اقتصاد کشور با توجه به تحریم های ناجوانمردانه و در برخی موارد هم عدم مدیریت صحیح بسیار نابسامان است لذا برای جویا شدن بهتر از اوضاع فعلی و پیش بینی وضعیت اقتصاد در سال آینده گفتگویی را با «مهدی منصوری بیدگانی» مدرس اقتصاد دانشگاه آزاد انجام داده ایم که مشروح گفتگو به شرح ذیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شبستان:شرایط حال حاضر اقتصاد کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

منصوری بیدگانی:اقتصاد ایران مانند یک بیمار است که لحظه به لحظه حال آن بدتر می شود البته نمی خواهم بگویم اقتصاد ایران به کما رفته ولی حال خوبی هم ندارد لذا درمان این اقتصاد بیمار سخت است و برای درمان آن باید تصمیمات عقلانی گرفته شود، تاب آوری و تحمل اقتصاد ایران تمام شده یعنی اقتصاد کنونی دیگر ظرفیت تحمل تصویب قوانین نا به جا را ندارد، کشور ما دارای اقتصاد دولتی بسیار بزرگی است که از اصل ۴۴ قانون غفلت کرده و اقتصاد را دچار نوعی بیماری به نام بیماری هلندی کرده است، بیماری هلندی در کشورهایی اتفاق می افتد که منابع طبیعی دارند و وقتی کشوری منابع طبیعی دارد دولت آن کشور دیگر نگاهی به مالیات نمی کند و برنامه ریزی خود را بر اساس درآمد از منابع طبیعی انجام می دهد.

 

حالا تصور کنید قیمت منابع طبیعی افزایش پیدا کند که در این صورت مصرف هم به دنبال آن افزایش پیدا خواهد کرد و باز هم به دنبال آن واردات نیز افزایش پیدا می کند و وقتی واردات افزایش پیدا کرد در حقیقت فرهنگ مصرف جا به جا می شود، حالا تصور کنید این اقتصاد تمام بار خود را بر دوش نفت انداخته و رشد کرد اما یک مرتبه قیمت نفت و ارزش آن از بین برود یا پایین بیاید که آن زمان کشور نه ارز برای واردات دارد و نه توان تولیدی چون در طی مرحله مصرف توان تولید از بین رفته لذا اولین مسئله ما باید درمان بیماری هلندی باشد.

 

شبستان:آیا اقتصاد کشور روند رو به رشدی خواهد داشت؟

 

مدرس اقتصاد دانشگاه:در اقتصاد بیماری دیگری داریم به نام تورم رکودی یعنی در اقتصاد تورم و رکود با هم افزایش پیدا می کند که نباید اینگونه باشد ولی تصمیمات نادرست کار را به جایی می رساند که این دو مورد با یکدیگر افزایش پیدا می کنند، حال در کنار این بیماری های اقتصادی ما فساد هم در اقتصاد داریم و زمانی به وجود می آید که نظارت ها معیوب باشد لذا باید برای این امر به صورت جدی تلاش کرد.

 

شبستان:دولت بودجه سال آینده را بر مبنای فروش یک میلیون بشکه نفت بسته در حالی که فروش کنونی نفت ۳۰۰ هزار بشکه است، حال این تناقص در اقتصاد سال آینده چه تاثیری دارد؟

 

منصوری بیدگانی:ما در سال آینده فقط از یک ناحیه دچار کسری بودجه نخواهیم شد بلکه از نواحی مختلف به کسری بودجه دچار خواهیم شد و اولین ناحیه آن این است که با وجود داشتن توان تولید ۴ میلیون بشکه اما چون تعامل ما با دنیا به گونه ای است که نمی توانیم نفت را بفروشیم و با توجه به اینکه در حال وارد شدن به گام بعدی کاهش تعهدات برجامی هستیم احتمال دارد فروش نفت به صفر برسد لذا دچار کسری بودجه از این حوزه هم خواهیم شد، آمریکا برای ضربه زدن به فروش نفت ایران، مازاد تقاضای بازار نفت را خودش تولید می کند البته نفت آمریکا به سختی استخراج می شود اما به خاطر اینکه مانع از فروش نفت ایران شود این کار را انجام می دهد.

 

شبستان:به نظر شما دولت چه گونه با کسری های احتمالی بودجه مقابله می کند؟

 

مدرس اقتصاد دانشگاه:دولت بنا را بر این گذاشته که برخی از دارایی های خود را بفروشد و از این راه ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد البته سال گذشته هم قرار بود این کار را اجرایی کند ولی از این حوزه فقط ۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشت لذا با یک سیاست شکست خورده در سال بعد به طور حتم از این مبلغ هم کمتر درآمد دارد و بخش زیادی هم در این حوزه کسری بودجه خواهیم داشت، کسری بودجه ها چند روش تامین دارد که یکی از این روش ها قرض گرفتن از بانک مرکزی است اما از طرفی کلید افزایش تورم هم قرض گرفتن از بانک مرکزی است یعنی هرگاه دولت بخواهد اقدام به قرض گرفتن از بانک مرکزی کند بدون شک در گام بعدی تورم بالا خواهد رفت که در این مورد ما هم با تورم ناشی از نقدینگی و هم تورم کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

 

شبستان:به نظر شما اوضاع ارز در سال آینده چگونه خواهد بود؟

 

منصوری بیدگانی:پیش بینی می شود در سال آینده قیمت ارز بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان نوسان داشته باشد و این نوسان به طور حتم تورم را تکان می دهد و تورم ما با یک حرکت دیگر به نام گیر افتادن در مارپیچ دستمزد قیمت بدون شک به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید همچنین در سال آینده هم طلا افزایش خواهد داشت، اغلب اینگونه است که چین وقتی با مازاد بودجه مواجه می شود آن را در حوزه طلا استفاده می کند و وقتی اینچنین شد قیمت این فلز گرانبها حداقل دو برابر می شود که این موضوع در دیگر حوزه ها هم تاثیر خود را می گذارد.

 

شبستان:به نظر شما جذب مالیات در اقتصاد چه تاثیری دارد؟

 

مدرس اقتصاد دانشگاه:ما ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم و حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هم کسانی هستند که مستعد دریافت مالیات هستند که در حال حاضر مالیات نمی دهند مانند سلبریتی ها، وقتی مالیات باشد دیگر نیاز چندانی به به فروش نفت نداریم چرا که اقتصاد مبتنی در درآمد مالیات همان نفت است و کسری بودجه را جبران می کند.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد دهه فجر کانون های فرهنگی هنری مساجد ایام الله دهه فجر اردبیل دهه فجر مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد نماز جمعه اقتصاددان نظارت معیوب بودجه سال ۹۹ مشکلات اقتصادی مشهد مدرس اقتصاد دانشگاه هزار میلیارد تومان افزایش پیدا بیماری هلندی اقتصاد ایران سال آینده اقتصاد کشور منابع طبیعی توان تولید برای درمان کسری بودجه خواهیم شد فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور

تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از ۱۵ سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

برخورد با فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی وغیرمجاز به عنوان پاکبان

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی و غیرمجاز به عنوان پاکبان در سطح شهر جرم محسوب می شود.

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در 10 استان کاری اشتباه است. هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد انجام شود و در وهله نخست روی نمونه حیوانی استفاده شده باشد. پس از اینکه مطالعات روی نمونه حیوانی انجام شد و مضر نبودن مورد آزمایش شده به اثبات رسید، می‌تواند طرح مطالعاتی روی نمونه انسانی انجام شود. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم روی نمونه انسانی از منظر اخلاقی درست نیست.

شایعات در مورد بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور صحت ندارد 

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار داشت: شایعاتی که پیرامون بارش‌های شدید اخیر مناطق جنوبی و شرقی کشور در فضای مجازی و در بین مردم می‌شنویم، مبنای علمی ندارد و بیشتر شبه علم هستند. رصد منابع خارجی و داخلی در خصوص بارش‌ها در حاشیه جنوبی خلیج فارس حاکی است که اکثر محققین و متخصصین آب و هوا این بارش‌ها را ناشی از مساله تغییر اقلیم می‌دانند. همچنین کشور امارات هم به طور رسمی اعلام کرده است که هیچ‌گونه عملیات بارورسازی در زمان این بارش‌ها انجام نداده است.

سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال تدوین می‌شود

سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، همزمان با سالروز ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در زمینه مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی از تدوین سند ملی مبارزه با فساد که بیش از 15 سال است به تعویق افتاده بود، خبر داد و گفت: این سند با تعامل و همکاری 20 نهاد متولی در این حوزه در دست تهیه است و نسخه نهایی آن تا شهریور امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!