Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خراسان رضوی با ظرفیت‌های فراوانی که دارد جایگاه ویژه‌ای را در کشور به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین ظرفیت و ویژگی این استان وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع) است، وجود حرم مطهر رضوی باعث جذب سالیانه۳۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی به این استان می‌شود که خود ظرفیت اقتصادی عظیمی هم برای خراسان رضوی و در سطح کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
طبق برآورد‌های انجام شده میزان ذخایر معدنی خراسان رضوی ۳ میلیارد تن برآورد شده که رقم قابل توجهی است از این میزان ذخایر معدنی، نقره سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده استT به علاوه این ماده معدنی جزء مهم‌ترین فلزات صادراتی خراسان رضوی به حساب می‌آید.  
با توجه به وجود منابع غنی نقره، حدود ۲ هزار کارگاه نقره سازی با ۱۶ هزار کارگر در سطح مشهد فعالیت می‌کنند.

زیورآلات نقره مشهد در سال‌های اخیر با استقبال خوب زائران ایرانی و خارجی مواجه شده است، اما قوانین صادراتی موجب شده که میزان تولید و صادرات از تعادل خارج و کارگاه‌های نقره سازی را با مشکلاتی مواجه کنند.  
یکی از مشکلات موجود بر سر راه صادرات و واردات نقره به طور ویژه، موانع تجارت چمدانی نقره از مشهد به عنوان قطب تولید در کشور است، طبق این قانون هر توریست به صورت قانونی می‌تواند ۱۵۰ گرم طلا و ۱۵۰ گرم نقره را به صورت چمدانی از کشور خارج کند این در حالی است که ارزش ۱۵۰ گرم طلا معادل ۹ کیلوگرم نقره است.   حمایت از تولید برای بررسی دقیق‌تر این مشکلات با باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد گفت و گو می‌کنم.

باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: اوج گیری و حمایت از تولید در دو سال اخیر باعث شد تا سازندگان، تولید خود را بالا برده و رشد خوب و قابل توجهی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشته باشند، اما قانون مربوط به تجارت چمدانی، یکی از موانع مهم فروش این محصولات به شمار می‌رود.

او ادامه می‌دهد: در جلساتی که تشکیل شد دولت امیدواری خوبی به ما داد و در بازدید معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارگاه‌های نقره سازی مشهد، شرایط کارگاه‌ها کاملا تشریح شد، با وجود موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران، بانک مرکزی هنوز موافقت خود را با صادرات چمدانی نقره تا سه کیلوگرم اعلام نکرده است.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد می‌گوید: بر اساس پیشنهاد ما مبنی بر آزاد شدن امکان صادرات نقره تا سه کیلوگرم، بانک مرکزی در پیشنهادش اعلام کرده که این میزان را فقط تا ۳۰۰ گرم افزایش خواهد داد، اما این میزان در مقابل ارزش طلا، حجم قابل توجهی نخواهد بود و دردی از ما دوا نمی‌کند.

معبودی نژاد می‌افزاید: امروز بزرگ‌ترین کارگاه‌های ما با ۲۰۰ کیلوگرم نقره دپو شده و فروش نرفته مواجه هستند و به ما اعلام کردند که با این روند مجبور خواهند شد تمامی کارگران خود را تعدیل کنند.

او تصریح می‌کند: شرایط نقره امروز در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، علاوه بر موانعی که ذکر شد، صادرات به دلیل مشکلات مربوط به برگشت ارز تقریبا به صفر رسیده، چون ارز برگشت داده شده باید به نرخ نیمایی باشد در صورتی که نقره و طلا بر اساس نرخ جهانی قیمت گذاری می‌شود و این کار برای صنف ما کاملا ضرر در پی دارد.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد می‌گوید: هم اکنون با کم شدن نظارت‌ها، بازار پر از کالا‌های تایلندی و چینی شده و طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالانه تا حدود ۹۰ تن قاچاق در این حوزه در خراسان رضوی وجود دارد که احتمالا بیشتر هم شده است.

معبودی نژاد می‌افزاید: دلیل رد پیشنهاد ما از سوی بانک مرکزی دلیلی کاملا غیر کارشناسی است، بانک مرکزی مدعی است در صورت صادرات ۳ کیلوگرم نقره به صورت چمدانی، ذخایر نقره با خطر مواجه می‌شوند‌ و  این در حالی است که ما در خودکفایی کامل در این صنعت قرار داریم و با وجود معادن مختلف در کشور و افزایش ظرفیت برداشت معادنی که به تازگی در خراسان رضوی امکان پذیر شده است نیاز داخلی مان کاملا تامین می‌شود.

 
او با اشاره به آخرین پیگیری‌ها برای حل مشکل موجود بر سر راه فعالان این صنعت ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که به تازگی با علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی داشتیم، موانع و مشکلات موجود به طور کامل بررسی شد و پیگیری‌های بسیار خوبی از سوی استاندرای انجام شده و این قول به صنف ما داده شده که خراسان رضوی به عنوان قطب تولید از بقیه استان‌ها مستثنی شده و بتوان تا ۳ کیلوگرم نقره به صورت چمدانی صادر کرد و این امیدواری وجود دارد که تا پایان امسال این قانون اصلاح شود.     چند سال است که مقام معظم رهبری با نام گذاری هر سال به عناوین اقتصادی و نگاه ویژه به داخل و حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی این پیام را مخابره می‌کنند که مسئولین بیش از پیش باید به موضوع تولید داخل از جمله صنعت و بنگاه‌های کوچک زود بازده و ایجاد اشتغال برای جوانان، اهتمام ورزند، چون این امر تحقق اقتصاد مقاومتی را در پی دارد.

اشتغال جوانان ارتباط مستقیم با مسائل مهم دیگری از جمله ازدواج و فرزند آوری دارد و به همین نسبت توجه ویژه هم می‌طلبد، یکی از صنایع با بالاترین سود میان دیگر صنایع، صنعت گردشگری است که می‌توان با تکیه بر آن به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافت؛ می‌توان با نگاه درست و برنامه ریزی صحیح و حساب شده و بکارگیری ظرفیت‌های فراوان موجود در خراسان رضوی و مشهد و ظرفیت ۳۰ میلیون زائر در سال، صنعت گردشگری را در کشور متحول ساخت؛ و حالا تولید کنندگان و سازندگان نقره در مشهد تقاضای هیچ گونه تسهیلات مالی از مسئولان ندارند و تنها درخواست شان رفع موانع برای فروش تولیدات دپو شده در انبار‌های شان است؛ تولیداتی که قرار است با فروش آنها، چرخ زندگی ۱۶ هزار خانواده بچرخد.   انتهای پیام/   گزارشگر: مهسا براتی نژاد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیورآلات نقره بانک مرکزی طلا و جواهر حمایت از تولید خراسان رضوی صورت چمدانی خراسان رضوی کیلوگرم نقره معبودی نژاد قابل توجهی بانک مرکزی کارگاه ها نقره سازی گرم نقره استان ها ۱۵۰ گرم دپو شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۳۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مراسم زنگ سپاس معلم امروز در مدارس مشهد و به طور نمادین با حضور جمعی از مسئولان استانی در مدرسه شهید نصیرزاده در خیابان کاشانی به صدا در آمد.

استاندار خراسان رضوی  در این مراسم با تبریک روز معلم و قدردانی از  معلمان برای تلاش‌ها و زحمات آنها در نقاط مختلف استان گفت: فعالیت معلمان در جای جای کشور با هدف تعلیم و تربیت و رشد و پرورش فرزندان انقلابیست و  انشالله قله‌های افتخار را در همه ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی با حضور این دانش آموزان طی  و مسایل و مشکلات اقتصادی جامعه را  نیز با استحکام پایه‌های علمی و مباحث زیرساختی به زودی حل خواهیم کرد.

نظری با اشاره به شخصیت والای استاد شهید مرتضی مطهری افزود: فرزندان انقلاب ادامه دهنده راه شهیدانی، چون این استاد شهید هستند و برخلاف همه حرف‌هایی که معاندان و دشمنان نظام می‌زنند، مسیر انقلاب در حال طی شدن است.

وی با اشاره به نواختن زنگ در مدرسه شهید نصیرزاده و قدمت انقلابی بودن این مدرسه افزود:  من از سال ۵۴ تا ۵۸ در همین مدرسه در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کردم و در همین مدرسه  از طریق شهید جهانگیر نارنجی که در دوران دفاع مقدسبه شهادت رسید با انقلاب اسلامی آشنا شدم  و در مسیر ارتباط با بچه‌های انقلابی در آن منطقه قرار گرفتم.

استاندار خراسان رضوی گفت: مهر سال ۵۷ در حیاط همین مدرسه شعار‌های انقلابی علیه رزیم پهلوی طنین انداخت.


مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز پس از نواخته شدن زنگ  سپاس معلم در جمع دانش آموزان در این مدرسه گفت: هفته بزرگداشت مقام معلم در استان با بیش از یک و نیم میلیون دانش‌آموز از امروز با نواختن زنگ سپاس بدست استاندار خراسان رضوی آغاز می‌شود.

سید امیر شوشتری با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم به همه فرهنگیان سراسر استان و کشور با بزرگداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری افزود: شهید مطهری در فضای بسیار مه‌آلود تردید و شک روز‌های اول انقلاب و در پله پله رشد انقلاب، خطرناک‌ترین شبهات و همچنین سلوک را در انقلاب شناسایی می‌کرد، بر پیروان امام (ره) می‌نمایاند و در میدان فکر و اندیشه و در عرصه اعتقاد و ایمان، حافظ و نگهبان قدرتمندی از اندیشه انقلابیون بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موفقیت‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در عرصه‌های مختلفی، چون پرورشی، تربیت بدنی و فرهنگی افزود: برنامه‌های ارزشمندی برای ارتقا سواد عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان، چون برگزاری نماز جماعت و برنامه‌های قرآنی و شرکت در صحنه‌های سیاسی اجرا شده است که حضور گسترده و اثرگذار دانش‌آموزان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات از این رویداد هاست به گونه‌ای که بیش از  دو هزار نفر برای نخستین بار از دانش‌آموزان متوسط دوم به عنوان ناظران صندوق‌های رای در انتخابات حضور پیدا کردند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی افزود: حضور ۹۱ هزار دانش‌آموز از ۱۲۰ هزار نفر معتکف استان که بیش از چهار برابر سال‌های گذشته بود از ظرفیت‌های اعتقادی و فرهنگی  دانش آموزی در این استان بوده است.

شوشتری بیان کرد: در عرصه آموزشی، علمی و پژوهشی رتبه و تراز میانگین دانش آموزان در خراسان رضوی در همه رشته‌ها از میانگین کشور بالاتر است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی درباره استخدام معلمان هم گفت: در زمینه استخدام‌های پارسال، بیش از ۲۱ هزار نفر گزینش شده و حدود ۷۰۰۰ نفر انتخاب شدند و  امسال برای نخستین  بار از  بین۳۰ هزار نفر بیش از ۱۰ هزار نفر استخدام خواهند شد که امیدواریم وضع نیروی انسانی در یکی، دو سال آینده بهبود پیدا کند.

شوشتری افزود: در عرصه عمرانی، نوسازی و توسعه فضا نیز پارسال ۳۰۱ طرح با  هزارو ۵۰۰  کلاس ساخته و موجب افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در مقایسه با سال قبل از آن شد.

وی گفت: به جد تجاری‌سازی و مولدسازی را دنبال می‌کنیم که در این صورت به ساخت ۴ تا ۵ هزار کلاس در سال خواهیم رسید.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در عرصه راهبردی و سیاست‌گذاری هم اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در حال اجراست که بر همه عرصه‌های گذشته نظارت و راهبری خواهد داشت.
شوشتری افزود:  این سند در ۱۰۰ مدرسه استان در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • مبارزه کاراته‌کاران خراسان رضوی در مسابقات آسیای مرکزی
  • احداث «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • ۳ رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران اضافه شد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد