Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ تهران درباره ظرفیت‌های ویژه این منطقه، بارگذاری‌های نامناسب، افتتاح پروژه‌های متناسب با شعار‌های مدیریت جدید شهری و... صحبت کرده است. بخش اول این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

• به عنوان سوال اول اجازه دهید به سراغ پروژه‌های مهم شهرداری منطقه ۲۲ برویم؛ البته تاکید اصلی ما بر پروژه‌هایی است که با شعار مدیریت جدید شهری یعنی تهران شهری برای همه طراحی و اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ما در سال گذشته ۳۶ پروژه در یک مرحله افتتاح کردیم؛ پروژه مهمی که ابتدای امسال افتتاح شد باغ ۱۸ و نیم هکتاری «راز هستی» بود. این پروژه بسیار شاخص است و به عنوان یکی از مراکز جاذب گردشکری و تفریحی شناخته می‌شود. باغی که هم درخت مثمر و هم غیر مثمر دارد، اعم از درختان ۵۰ ساله‌ای از شمال کشور و زیتون و مرکبات، همچنین درختان غیرمثمری مانند کاج و سرو و علاوه بر این فضای قابل توجهی از این باغ به کاشت دارو‌های گیاهی اختصاص داده شده است. در نظر داریم یک کافه دم نوش در کنار این باغ توسط بخش خصوصی احداث و راه اندازی شود تا از این گیاهان دارویی در این کافه استفاده شود. چنین جاذبه خاصی در هیچ جای تهران وجود ندارد، ضمن اینکه حیوانات و پرندگانی به این باغ آورده شده اند و بخشی از حیوانات چیتگر نیز به اینجا منتقل می‌شوند.

• امسال هم قرار است ۵۵ پروژه شاخص در دهه فجر به افتتاح برسد؛ تعداد پروژه‌های شاخص شما در دو سال گذشته به چه عددی می‌رسد؟

در سال جاری ۵۵ پروژه معرفی و برای افتتاح به تایید شهرداری رسید؛ بنابراین با احتساب ۳۶ پروژه سال گذشته در مجموع ۹۱ پروژه حاصل کار مدیریت شهری جدید در منطقه ۲۲ است.

• پس منطقه ۲۲ در دو سال گذشته شاهد افتتاح ۹۱ پروژه شاخص بوده؛ شما به مدیریت شهری در دوره جدید اشاره کردید. پروژ‌های مطرح شده چقدر به سمت شعار‌های مخصوص این دوره مانند شهری زیست پذیر، دوست دار کودک و... رفته و چقدر این مسائل را دربرگرفته است؟

اولین پاسخی که در منطقه ۲۲ باید به مردم می‌دادیم پاسخگویی به کمبود سرانه‌های هفت گانه شهری بود. مشکل جدی که در منطقه ۲۲ وجود داشت این بود که ساخت و ساز انجام شده و بلندمرتبه سازی شکل گرفته بود و بارگذاری سکونتی حتی بیش از ظرفیت اکولوژیک انجام شده بود، ولی متناسب با این بارگذاری جمعیتی، سرانه‌های خدماتی شکل نگرفته بود. از رسالت‌های این دوره از مدیریت شهری پاسخگویی به این کمبود‌ها و تامین سرانه‌ها و ایجاد یک توسعه متوازن در منطقه ۲۲ بود. در همین چارچوب ۵۵ پروژه‌ای که تعریف شده، ۲ مورد در حوزه فضای سبز، با تاکید بر فضای سبز محله‌ای است؛ چون بخش قابل توجهی از فضای سبز منطقه مانند بوستان چیتگر، لتمال کن، خرگوش دره وردآورد و کمربند سبز حریم منطقه ۲۲، کارکرد شهری و فراشهری دارند.

• در واقع با وجود بوستان‌های فرامنطقه ای، نیاز به بوستان‌های کوچک مقیاس بود.

دقیقا؛ کمبود‌هایی که وجود داشت این بود که در محله‌های شهری پارک‌ها و بوستان‌های محله‌ای شکل نگرفته و مردمی که در منطقه مستقر شدند خواهان بوستان‌های کوچک محله‌ای در کنار و اطراف منازلشان هستند. در این بخش پارک «تندرستی» در حدود ۴.۵ هکتار در منطقه‌ای که در حال پذیرش جمعیت هست ایجاد شد. در سال‌های آینده اگر جمعیت بیشتری در اطراف این محل ساکن شدند فاز دوم این بوستان را اجرا و محوطه این پارک را گسترش خواهیم داد. در حوزه فضای سبز همچنین در ورودی دهکده المپیک فضای سبز گسترده‌ای شکل گرفته است.

• چندی پیش عنوان شد بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران در منطقه به بهره برداری می‌رسد؛ این طرح به کجا رسیده است؟

یکی از تاکیدات ما بهسازی و احداث مسیر دوچرخه سواری بوده که یکی از بحث‌های جدی منطقه است و در آینده یک رینگ کامل دوچرخه سواری در منطقه خواهیم داشت که همه رینگ‌های محله‌ها به هم متصل خواهند شد و بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران خواهد بود.

• با این اقدامات چه میزان به سرانه‌های هفت گانه در منطقه ۲۲ که فقر آن به شدت احساس می‌شود، افزوده خواهد شد؟

مجموعه پروژه‌هایی که امسال افتتاح می‌شود منجر به این شد که حدود ۱۳/۶ متر مربع به سرانه‌های هفت گانه اضافه شود. ما ۵ پروژه هم مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم. ۳ پروژه در حوزه زیرساخت‌های مربوط به معلولین انجام شد که مربوط به تحقق شعار «تهران شهری برای همه» است. این شعار به این معنی است که همه اقشار اجتماعی فارغ از جنسیت، سن و معلولیت بتوانند بدون مانع از همه امکانات شهر استفاده کنند. در این بخش مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه‌های اتوبوس، ساختمان اداری یکی از شهرداری‌های نواحی، یکی از سرای محلات، بوستان ساحل و پیاده روی بلوار شهید اردستانی برای معلولین انجام شد. ۲ پروژه در حوزه «تفریحی و گردشگری» داریم و ۴ پروژه در بخش تجهیزات شهری. مجموعا حدود ۱ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع مستحرصه ایجاد شد.

• میزان اعتبارات هزینه شده برای مجموع این اقدامات چه میزان بوده است؟

از جهت اعتباری کل اعتبار هزینه شده ۶۱۳ میلیارد ریال است که ۵۸۱ میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری، ۱۹ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی هزینه شده و ۱۳ میلیارد ریال نیز کمک خیری بوده که به ساخت کتابخانه‌ای در ورودی چیتگر اقدام کرده است. این کتابخانه ضمن پوشش نیاز‌های مطالعاتی مردم منطقه به دلیل فضای خاص و آرامش و امکانات، در آینده به یکی از قطب‌های کتابخانه‌ای تبدیل خواهد شد.

• یکی از انتقادات به نحوه بارگذاری در منطقه ۲۲ بحث کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی است؟ در این مسیر چه اقداماتی انجام شده است؟

توانستیم سهم ناوگان اتوبوسرانی را در بحث تردد‌های شهری یک درصد اضافه کنیم. البته دلیل پایین بودن این عدد این است که اتوبوسرانی مستقیما توسط شرکت اتوبوسرانی مرکز اداره می‌شود و مناطق در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نقش فعالی ندارند. تعداد اتوبوس‌ها اضافه نشده و حل مسئله اتوبوس یک مسئله ملی است. دولت در سال‌های گذشته اتوبوس خریداری و توزیع می‌کرد، اما در دولت فعلی هیچ اتوبوسی خریداری نشده است. در دولت دوم آقای احمدی نژاد کمتر از سالی ۶۰۰ اتوبوس خریداری شد. در دولت آقای خاتمی بود که دولت تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه کرد و قرارداد ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو و شهاب خودرو منعقد و ظرف ۶ سال ناوگان اتوبوسرانی کشور حدود ۳۸ درصد نوسازی شد. در حال حاضر بالای ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی که ۸ سال است عبور کرده و قاعدتا با این اقدامات جسته گریخته و پراکنده اتفاقی نخواهد افتاد. باید سالی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوس رانی تهران شود تا فقط پاسخگوی نوسازی این ناوگان باشد و برای توسعه این ناوگان نیاز به اتوبوس‌های بیشتری داریم. ما در این حوزه کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با انجام مطالعات خطوط برخی از خطوط زائد را حذف و برخی خطوط لازم را ایجاد کردیم و همین تغییر در خطوط منجر به رشد یک درصدی ناوگان اتوبوس رانی در حمل و نقل عمومی شده است.

• در حوزه مترو چه ظرفیت‌هایی به حمل و نقل عمومی منطقه اضافه شد؟

در بحث مترو اقدامات ویژه‌ای انجام شده است. ما در مترو خط ۵ را داریم که از حاشیه مرزی منطقه عبور می‌کند، ولی با توجه به نیاز جدی که ما در حوزه حمل و نقل عمومی داریم خوشبختانه مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی این موضوع را در طرح تفصیلی دیده و مطالعاتی که تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی در کل تهران انجام شده خطوط و ایستگاه‌هایی را در منطقه پیش بینی کرده و از ۴ خطی که قرار است به خطوط متروی تهران اضافه شود ۳ خط در این منطقه قرار دارد. یک خط شرقی- غربی و یک خط شمالی – جنوبی و خط دیگری که یک ایستگاه آن در این منطقه واقع می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده قرار شد خط ۱۰ شروعش از منطقه ۲۲ باشد. برای اینکه مسئولان حوزه مترو را متقاعد کنیم که شروع این خط از منطقه ۲۲ باشد کلیه ذینفعان منطقه را دعوت و مدل مالی تعریف کردیم که در آن ذینفعان در احداث ایستگاه‌ها با شهرداری مشارکت کنند تا شهرداری و دولت بخشی از منابع خطوط و بخش مربوط به ایستگاه‌ها را ذینفعان پرداخت کنند و جلسات به صورت تک به تک با ذینفعان ادامه دارد. صورتجلسه‌هایی با مدیریت مترو و منطقه و ذینفع تنظیم خواهیم کرد تا بتوانیم با مشارکت ذینفعان و همکاری شهرداری با آن‌ها سال آینده خط ۱۰ مترو تهران کلنگ زنی شود.

• خط ۹ چطور؟

با توجه به کمبود منابع و اعتبارات مالی به نظر نمی‌رسد که خط ۹ به این زودی آغاز شود.

• گمانه زنی‌ها و صحبت‌هایی در مورد امتداد خط ۶ به منطقه ۲۲ نیز وجو داشت؟

در مورد این خط مسئله‌ای که وجود داشت این بود که ما از خط ۶ منشعب شویم برای یک خط شرقی و غربی و یا اینکه از خط ۱۰ منشعب شویم. خط ۱۰ شرقی- غربی از بالا مورد تایید حمل و نقل است و خط شرقی- غربی منشعب از خط ۶ مورد تایید معاونت شهرسازی، ولی به هرحال جمع بندی شد که شرقی غربی خط ۱۰ انجام شود و به جای خط ۶ ال آر تی احداث شود، یعنی ما دو خط مترو خواهیم داشت و یک خط ال آر تی که از خط ۶ وصل می‌شود و به صورت نعلی شکل شمال منطقه را به جنوب آن وصل و اکثر کاربری‌های مهم را درگیر می‌کند.

• با توجه به اینکه در طرح تفصیلی منطقه، حمل و نقل عمومی مورد بحث قرار گرفته و علاوه بر این منطقه ۲۲ به عنوان قطب گردشگری و علمی- تحقیقاتی در تهران نیاز به توجه بیشتری در توسعه حمل و نقل عمومی دارد، در طرح تفصیلی چه میزان به آن پرداخته شده است؟

اساس حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ در وهله اول مترو و سپس ال آر تی است که هردو مورد در طرح تفصیلی تصویب شده و هم در مطالعات جامع حمل و نقل ریلی دیده شده است که به تایید شهرداری تهران و شورای حمل و نقل و ترافیک استان تهران رسیده و الان در مرحله بررسی وزارت کشور قرار دارد و باید به تایید شورای هماهنگی امور حمل و نقل شهر‌های کشور در وزارت کشور برسد تا بعد بتوان بر اساس آن وارد فاز اجرا شد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ناوگان اتوبوسرانی حمل و نقل عمومی ناوگان اتوبوس طرح تفصیلی میلیارد ریال مدیریت شهری منطقه ۲۲ ایستگاه ها هزینه شده انجام شده سال گذشته سرانه ها انجام شد فضای سبز چه میزان ۵۵ پروژه ال آر تی محله ای ۵ پروژه خط شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۴۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!

به گزارش “ورزش سه”، شاید کمتر کسی بداند که رشته‌های زیر مجموعه دوچرخه سواری سالنی هم، از رشته‌های المپیکی محسوب می‌شوند. دوچرخه سالنی با سه زیر شاخه مختلف (سایکل بال، آرتیستیک بال و ای اسپورت) به زودی در المپیک حضور خواهد داشت و حالا با جدی شدن این ورزش در دنیای ورزش، فدراسیون دوچرخه سواری ایران هم به دنبال ارتقا این رشته‌ها است.

حالا با تصمیم رئیس فدراسیون دوچرخه سواری، سوزان دولت آبادی که از باتجربه‌ترین مربی‌ها در رشته دوچرخه سواری سالنی است، ریاست این کمیته را به عهده گرفته است. دولت آبادی به طور کلی ریاست کمیته دوچرخه سواری ایران در بخش زنان و مردان را به عهده گرفته است.

دولت آبادی در همین خصوص می‌گوید: اولین هدفم ارتقا سطح دانش مربیان است و می‌خواهم مربیان زیادی را به این رشته تزریق کنم. هدف دومم حضور پر تعداد دختران و پسران در المپیک است و می‌خواهم از فرصت به دست آمده نهایت بهره را داشته باشم. همچنین از رسول اسدی، رییس فدراسیون دوچرخه سواری برای در اختیار دادن چنین فرصتی تشکر می‌کنم.

دیگر خبرها

  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم
  • وزیر نفت: تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • نابسامانی در ثبت نام اینترنتی تایر و کمبود تایر سواری رینگ ۱۳ و ۱۴
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • تصادف ۶ خودرو سواری در این بزرگراه تهران