Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@22:36:14 GMT

معامله قرن، حقوق فلسطینیان را تنزل داده است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۴۶۱۵

معامله قرن، حقوق فلسطینیان را تنزل داده است

گروه سیاست و اقتصاد ـ عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: معامله قرن در مقایسه با طرح‌های قبلی، حقوق فلسطینیان را به شدت تنزل داده است.

علی امیدی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به طرح صلح ترامپ یا همان معامله قرن، اظهار کرد: مهم‌ترین وجه منفی این طرح این است که در خصوص بیت‌المقدس و اماکن مقدس آن، حقی برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشده، چون از زمانی که بحران فلسطین شروع شد، یکی از خطوط قرمز رهبران عرب و مسلمان این بود که هر طرح صلحی باید پایتختی بیت‌المقدس برای فلسطینیان را به رسمیت بشناسد، ولی در این طرح که به معامله قرن موسوم شده، این حق برای فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته نشده و بیت‌المقدس به عنوان سرزمینی غیر قابل تقسیم و پایتخت اسرائیل در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای اینکه از شدت خشم فلسطینیان کاسته شود، در این طرح آمده که آنها می‌توانند منطقه بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت خود در نظر بگیرند و حتی آن را قدس نامگذاری کنند. فلسطینی‌ها مدعی مالکیت تمام بیت‌المقدس نیستند، بلکه انتظار دارند حداقل بر اساس قطعنامه شورای امنیت بعد از جنگ 1967 اعراب و اسرائیل، کل مسجدالاقصی به عنوان نماد هویت اعراب و مسلمانان در نظر گرفته شود؛ ولی در معامله قرن این محدوده حذف و در محدوده‌ای دورتر یعنی شرق بیت‌المقدس، تکه سرزمینی برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: اسرائیل از تشکیل فلسطین مستقل و دارای ارتش قدرتمند و مرزهای بین‌المللی وحشت دارد، چون به جنایات خود علیه آنها و احتمال انتقام‌گیری فلسطینی‌ها واقف است، در نتیجه برای فلسطین مرز بین‌المللی تعریف نشده، یعنی طبق معامله قرن، فلسطین در داخل سرزمین اسرائیل قرار دارد و اسرائیل بر آن محاط بوده و تمام مرزها در اختیار این کشور است. فلسطین فقط در 10 تا 15 کیلومتر در گذرگاه رفح و کرانه باختری با مصر ارتباط دارد و این نقطه نیز شدیدا کنترل شده است. طبق این طرح، فلسطینی‌ها حتی نمی‌توانند در نوار غزه بندر داشته باشند، یعنی به آب‌های آزاد هم دسترسی ندارند و فعالیت‌های دریایی را باید با نظارت اسرائیل انجام دهند.

معامله قرن، فلسطین را تکه تکه می‌کند

امیدی اضافه کرد: اسرائیل 30 درصد از کرانه باختری را تصاحب کرده، البته مدعی است که مابه‌ازای آن را در صحرای نقب به فلسطین می‌دهد، ولی مشخص نیست که این کار را انجام می‌دهد یا خیر و ماهیت آن چگونه خواهد بود، یعنی این مابه‌ازا هزار علامت سوال دارد، ولی اسرائیل همه را نقد برداشته است. کرانه باختری یکی از مناطق حاصل‌خیز فلسطین محسوب می‌شود، یعنی جایی را که فلسطینی‌ها بر آن مالکیت دارند، اسرائیل تصاحب کرده و طبق معامله قرن، قرار است دو تکه زمین شامل یک مزرعه کشاورزی و یک مزرعه تکنولوژی در کنار صحرای سینا و صحرای نقب در اختیار فلسطینی‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در طرح صلح ترامپ، 15 شهرک یهودی‌نشین به رسمیت شناخته شده‌اند، گفت: به قول وزیر امور خارجه کشورمان، این طرح به بانتونستان تبدیل شده، یعنی فلسطین با تکه‌های مختلف در درون اسرائیل پخش و یک‌سری خطوط ارتباطی میان اسرائیل و شهرک‌های یهودی‌نشین ترسیم شده است.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بیان کرد: از منظر پراگماتیسم سیاسی، اگر فلسطینی‌ها با این طرح مخالفت کنند، آیا آلترناتیوهای بهتری فراروی آنها قرار می‌گیرد؟ به هر حال فلسطینی‌ها با رژیم دژخیمی مثل اسرائیل مواجهند که جلادگونه و با بی‌رحمی و قساوت تمام با آنها برخورد می‌کند و متأسفانه آمریکا و قدرت‌های اروپایی تمام قد پشت این رژیم ایستاده‌اند. از طرف دیگر، در عرصه سیاست بین‌الملل بیشتر زور حاکم است و بخشی از جهان عرب نیز طرفدار سیاست‌های آمریکا هستند. بنابراین تنها راه‌حل جایگزین برای فلسطینی‌ها، مقاومت است. باید دید آیا همه فلسطینی‌ها حاضرند همچنان با مقاومت و جنگ به زندگی خود ادامه دهند و اگر مقاومت کنند، آیا می‌توانند به حقوق‌شان دست پیدا کنند؟ 

معامله قرن، حقوق فلسطینیان را تنزل داده است

وی با تأکید بر اینکه معامله قرن در مقایسه با طرح‌های قبلی حقوق فلسطینیان را تنزل داده است، گفت: این طرح عملا 15 درصد حاکمیت سرزمینی برای فلسطینیان قائل شده است، در حالی که طرح‌های قبلی حدود 30 تا 35 درصد حاکمیت سرزمینی برای فلسطینیان در نظر گرفته بودند و فلسطین تقریبا سرزمینی یکپارچه محسوب می‌شد. معمولا طرح‌های قبلی شهرک‌سازی در کرانه باختری و نوار غزه را قبول نداشتند و هنوز هم سازمان ملل این مسئله را به رسمیت نمی‌شناسد. از طرف دیگر، طرح‌های قبلی کرانه باختری را به صورت یکپارچه و از کنار بحرالمیت تا مرزهای اردن در نظر می‌گرفتند. البته همه اینها در تئوری بود و اسرائیل آنها را نمی‌پذیرفت. اگر طرح‌های قبلی اجرا می‌شد، خیلی بهتر بود، ولی به هر حال با رژیم ستمگری مثل اسرائیل روبرو هستیم که این طرح‌ها را نمی‌پذیرد. در واقع معامله قرن سخاوتمندانه همه چیز را برای اسرائیل خواسته است، ولی طرح‌های قبلی حداقل تعادلی میان حقوق فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به رسمیت می‌شناختند.

امیدی با اشاره به اینکه معامله قرن 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سرزمین فلسطین در نظر گرفته است، افزود: این رقم فقط روی کاغذ اعتبار دارد، اینکه چه کسانی باید آن را پرداخت کرده و چه کسانی آن را دریافت کنند و کجا باید هزینه شود، پاسخ داده نشده است. بر فرض اگر قرار باشد بخشی از هزینه‌ها را عربستان و قطر بپردازند، آیا این کشورها با پرداخت این مبلغ موافقند و این کار را انجام خواهند داد؟ این مبلغ صرفا برای این است که فلسطینی‌ها را به پذیرش معامله قرن تشویق کنند و بگویند در صورت پذیرش این طرح، آینده درخشانی خواهند داشت، ولی هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که این 50 میلیارد دلار در عمل واقعیت پیدا کند و جزئیات مربوط به آن با ابهام مواجه است. واقعیت همان است که در نقشه وجود دارد، دو تکه زمین واقع در صحرای نقب هم به نوعی نسیه است. آنچه در کرانه باختری و نوار غزه وجود دارد، نقد به حساب می‌آید، به این صورت که 30 درصد از کرانه باختری اشغال شده و فلسطین دیگر با اردن مجاورت ندارد و همان سهم باقی مانده از کرانه باختری هم تکه تکه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئله اشغال فلسطین تاکنون حل نشده باقی مانده است، گفت: این بحران، محصول توطئه قدرت‌های بزرگ است، آنها این جنایت را مرتکب شدند و جهان عرب و اسلام هزینه‌اش را پرداخت. این نقشه را انگلیس طراحی و اجرا کرد و در ادامه هم آمریکا به حمایت از آن پرداخت. دلیل دوم به ضعف برخی کشورهای اسلامی برمی‌گردد، یعنی فروپاشی امپراتوری عثمانی و خلأ قدرت به وجود آمده در جهان اسلام و وابستگی سیاسی کشورهای عربی و اسلامی به غرب باعث شد تا این کشورها نتوانند در برابر اسرائیل با یکدیگر متحد شوند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان معامله قرن طرح صلح ترامپ فلسطین اسرائیل علی امیدی کرانه باختری برای فلسطینی ها برای فلسطینیان طرح های قبلی معامله قرن بیت المقدس صحرای نقب نوار غزه طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این گزینه، آمریکا و عربستان توافقنامه‌هایی را در مورد یک پیمان دفاعی دوجانبه، کمک واشنگتن در ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای غیرنظامی عربستان و اشتراک گذاری سطح بالا در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور امضا خواهند کرد.

به نوشته گاردین، به تل‌آویو پیشنهاد عادی سازی روابط دیپلماتیک با ریاض در ازای پذیرش راه‌حل دو دولتی برای خاتمه مناقشه ۷۶ ساله اسرائیل و اعراب توسط اسرائیل داده شده بود، اما بر اساس طرح B ریاض، تکمیل قراردادهای آمریکا و عربستان به توافق دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وابسته نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد دولت بایدن حل و فصل این مساله تاریخی را که سالهاست به دنبال آن بوده ، دست‌کم در گرو خرابه‌های غزه قرار نمی‌دهد. آمریکایی‌ها می‌خواهند شراکت راهبردی با عربستان سعودی را تقویت کنند تا نفوذ چین و روسیه را از بین ببرند.

روشن نیست که آیا دولت - چه رسد به کنگره - چنین نتیجه‌ حداقلی را بپذیرد یا خیر. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات روز دوشنبه در ریاض، به پیوند دادن توافق آمریکا و عربستان به عادی سازی ریاض-تل‌آویو و پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین ادامه داد. بلینکن در مجمع جهانی اقتصاد در پایتخت عربستان گفت: «به نظر من، کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با یکدیگر در زمینه توافقات خود انجام می دهند، به طور بالقوه به تکمیل نزدیک است. اما پس از آن برای پیشبرد عادی سازی، دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

با این حال، نشانه‌هایی از تزلزل در اردوگاه بایدن وجود دارد. مقامات آمریکایی که هفته گذشته مصر بودند که توافقات آمریکا و عربستان به طور تفکیک‌ناپذیری با عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و راه حل دو دولتی مرتبط است، در روزهای اخیر چندان اصراری براین شرط نشان نداده‌اند.

یکی از اهداف سفر بلینکن به ریاض، نهایی کردن توافقات آمریکا و عربستان بود که مقامات دولت آن را تقریباً کامل توصیف کردند. با این حال، آنها تصریح کردند که هیچ پیشرفت نهایی وجود ندارد.

حداقل در ابتدا قرار بود هرگونه توافق آمریکا و عربستان مستقل از تحولات در سرزمین‌های فلسطینی باشد، اما یک پیشنهاد رسمی به اسرائیل و عادی‌سازی روابط با عربستان - یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی اسرائیل - تعمیم داده شد البته در ازای اقدامی «غیرقابل برگشت» برای تشکیل کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری.

امیدواری آمریکا این بود که چنین پیشنهادی به موضوعی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شود، به ویژه در انتخاباتی که پس از فروپاشی دولت نتانیاهو انجام می‌شود.

به گفته منابع آگاه، بخش هسته‌ای توافق آمریکا و عربستان می‌تواند به ریاض اجازه دهد تا یک کارخانه تبدیل پودر اورانیوم تصفیه‌ شده به گاز داشته باشد، اما عربستان در ابتدا اجازه غنی‌سازی گاز اورانیوم در خاک خود را نخواهد داشت، که این یک محدودیت کلیدی در زمینه توانمندی ساخت بمب هسته‌ای است.

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: بخش سوم این قرارداد شامل کاهش کنترل صادرات تراشه‌های رایانه‌ای مورد استفاده در ابزارهای توسعه هوش مصنوعی به عربستان سعودی است که عنصری کلیدی در آرزوهای عربستان برای تبدیل شدن به قطب فناوری پیشرفته برای منطقه است.

هر سه بخش پیش نویس توافق شامل کمک استراتژیک حیاتی ایالات متحده به امنیت عربستان است. به جای حرکت به سمت برقراری صلح در خاورمیانه و حل وفصل مساله فلسطین، پادشاهی سعودی یک توافق کاملاً دوجانبه را به عنوان دستاوردی برای واشنگتن در تلاش‌هایش برای مهار ایران و رقابت با قدرت‌های بزرگ به ویژه با چین معرفی کرده است.

ریاض به طور پیوسته حجم تسلیحاتی خریداری شده از چین را افزایش داده، و ماه مارس با اعلام توافقش با ایران برای پذیرش میانجیگری پکن در حل اختلافات دوجانبه، دولت بایدن را غافلگیر کرد.

بایدن از ترس از دست دادن نقش خود در خاورمیانه، برخورد سرد با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به خاطر اتهاماتی چون دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشت. و برخورد گرم بایدن با ولیعهد سعودی در جریان سفرش به جده در سال ۲۰۲۲ انتقادات فراوانی را موجب شد.

کریستن فونتنروز، مدیر سابق خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، قراردادهای هسته‌ای، دفاعی و هوش مصنوعی را به عنوان دستاوردهای سفر بایدن توصیف کرده و می‌گوید: «این توافق با این فرض تنظیم شد که سعودی‌ها عادی‌سازی با اسرائیل را به میز مذاکره بیاورند. اما دولت اسرائیل در حال حاضر برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین ارزش بیشتری نسبت به عادی سازی روابط با عربستان قائل است. بنابراین توافقی که اکنون مورد بحث قرار می گیرد دوجانبه است.

گاردین می‌نویسد: با این حال، کاخ سفید در غیاب یک توافق عادی سازی که قدرت تغییر در مناقشه اسرائیل و فلسطین را داشته باشد، تمایلی به دادن این همه هزینه ندارد. مخالفت در کنگره که بیشتر بر سوابق حقوق بشر پادشاهی از جمله قتل خاشقجی متمرکز است، شدیدتر خواهد بود. روز سه‌شنبه فاش شد که العتیبی، فعال جوان سعودی حقوق زنان، پس از بازداشت به دلیل «انتخاب لباس و حمایت از حقوق زنان» به‌طور مخفیانه توسط دادگاه ضد تروریسم به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902122

دیگر خبرها

  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • ۱۲۴۲ حمله نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینیان در آوریل ۲۰۲۴
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • آیا « راه حل دو کشوری » میان فلسطین و اسرائیل ممکن است؟/ چالش های پیش روی کشور مستقل فلسطین چیست؟
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • از متن پیشنهادی آتش بس میان حماس و اسرائیل چه می دانیم؟/ تنش زدایی در چند مرحله صورت می گیرد/ سرنوشت غزه پس از جنگ همچنان مبهم است / مرحله اول معامله 40 روزه خواهد بود
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!