Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۱:۳۰ بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق که یکی از مهمترین مراکز تجمع نظامیان تروریست آمریکاست مورد هدف موشک‌های کاملاً ایرانی قرار گرفت.

این رخداد تاریخی پنج روز پس از آن اتفاق افتاد که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد با حمله مستقیم رژیم تروریست‌پرور آمریکا به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واکنش به این حادثه، موضوع انتقام سخت مطرح شد که در فاز اول آن پایگاه عین‌الاسد به عنوان پایگاهی که حمله به کاروان شهید سردار سلیمانی از آنجا طراحی شده بود، مورد هدف موشک‌های ایران قرار گرفت.

اولین عکس‌العمل دونالد ترامپ رئیس رژیم آمریکا به حمله موشکی ایران، رد هرگونه آسیب به نیرو‌های تروریست آمریکایی مستقر در این پایگاه نظامی بود. در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از واشنگتن به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «هیچ سرباز آمریکایی در اثر این حملات آسیب ندیدند.» وی همچنین آسیب‌های وارده به تأسیسات و ساختمان‌ها را ناچیز دانست.

این در حالی بود که از سال ۲۰۰۳ عین‌الاسد یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق بوده و امروز نقش مهمی در تأمین سوخت و تدارکات برای نیرو‌های تروریست آمریکایی ایفا می‌کند. تصاویر ماهواره‌ای نیز مؤید وجود آشیانه‌های متعدد هواپیما‌ها و انبار‌هایی است که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ لذا در شرایطی که رسانه‌های داخلی آمریکا همسو با ترامپ بر عدم خسارات جانی در حمله موشکی ایران تاکید داشتند، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: «حمله ایران، زرادخانه موشکی‌ای را معرفی کرد که با کمال بلوغ، همراه با دقت و دارای قابلیت تهدید و بازدارندگی در برابر دشمنان منطقه‌ای این کشور است.».

اما کمتر از یک هفته از این اتفاق، گزارش‌هایی از آسیب‌دیدگی یازده سرباز آمریکایی در اثر حملات موشکی ایران منتشر شد. طبق گزارش دویچه وله این آسیب‌دیدگی‌ها نشانه‌هایی از ضربه مغزی بودند و سربازان تروریست آمریکا برای مداوا به بیمارستان نظامی آمریکا در ایالات راین لندفالتس آلمان و مرکز درمانی آمریکا در کویت منتقل شدند.

در پی انتشار این خبر، ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود در داووس مجبور شد، اظهارات پیشین خود را پس بگیرد: «من شنیده‌ام که برخی از این سربازان دچار سردرد و یکی دو چیز دیگر شده‌اند! من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که موضوع خیلی جدی نیست.»

فارغ از بحث جدی یا غیر جدی بودن نوع آسیب‌دیدگی سربازان ترویست حاضر در عین‌الاسد، تصحیح نقل قول قبلی از سوی ترامپ مؤید نشانه‌های واضح‌تری از پنهان کردن واقعیات بود. چنانکه طبق گزارش دویچه وله علاوه بر یازده نفری که در مرحله نخست برای مداوا عراق را ترک کردند، ۱۰ سرباز تروریست دیگر نیز برای معایات پزشکی به بیمارستان نظامی آمریکا در آلمان منتقل شدند.

با توجه به آشکار شدن برخی زوایای حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، ژنرال آلکسوس گرینکویچ، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا که چند روز پس از حملات موشکی، از عین الاسد دیدن کرد به خبرنگاران گفت: «در شرایط کنونی برآورد دقیق شدت آسیب‌دیدگی سربازان در اثر حملات موشکی و جدی بودن ضربه مغزی آن‌ها ممکن نیست و نیاز به فرصت بیشتری برای معاینات پزشکی وجود دارد!».

اما این پایان کار نبود. در حالی که سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) در اولین واکنش، آسیب مغزی یازده سرباز را تایید کرد، لوییس مارتینز، خبرنگار شبکه ABC آمریکا نوشت: «سنتکام تایید کرد «تعداد بیشتری» از سربازان آمریکا به بیمارستان نظامی در آلمان فرستاده شدند.»

در همین حال یک نماینده کنگره آمریکا خواستار شفاف‌سازی وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) از میزان تلفات عین الاسد شد. در ادامه اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی از سوی مقامات نظامی آمریکا، چند روز قبل وزارت جنگ آمریکا در گزارشی جدید اعلام کرد: «تاکنون ۳۴ سرباز آمریکایی در اثر حمله موشکی ایران به عین‌الاسد دچار آسیب مغزی شده‌اند.»

اگرچه تا امروز این رقم از سوی مقامات رسمی آمریکا افزایش نیافته است، اما تجربه بررسی همین یک خبر نشان می‌دهد آثار و تبعات حمله موشکی بسیار فراتر است و دولت ترامپ صرفا تحت فشار افکار عمومی و همچنین درز برخی اخبار محرمانه، مجبور شد تعداد سربازان تروریست آسیب دیده را تغییر دهد. این در حالی بود که یک روز پس از ضربه موشکی ایران، رسانه‌های غربی و برخی مقامات آمریکایی تلاش داشتند این سناریو را القا کنند که جمهوری اسلامی ایران به طور عمد به گونه‌ای عین‌الاسد را هدف قرار داد که صدمه جانی متوجه آمریکا نشود.

در همین راستا رویترز - خبرگزاری انگلیسی که اخیراً جعل اخبار را در دستور کار قرار داده است - نوشت: «براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی، ایران به‌طور عمدی طوری هدف‌گیری کرده بود که نیرو‌های آمریکایی را مورد اصابت قرار ندهد.» نوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه با شکبه تندرو و ضدایرانی فاکس نیوز گفت: «به نظر من کاری که ایرانی‌ها انجام دادند به شدت دقیق و برنامه‌ریزی شده بود و آن‌ها عمداً از کشتن آمریکایی‌ها خودداری کردند.» واشینگتن‌پست هم به نقل از یک مقام نظامی که در زمان حمله به عین‌الاسد در آنجا حضور داشت نوشت: «در نتیجه این حملات موشکی، فقط دست کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.»

خبرسازی دروغ از آثار حمله موشکی ایران با اظهار نظر ترامپ آغاز شد. وی تلاش کرد با اعلام اینکه هیچ سرباز آمریکایی در این حمله موشکی آسیب ندیده است، آن را اتفاقی کم اهمیت و خنثی نشان دهد. در حالی که گذر زمان خلاف این اظهارات را اثبات کرده و خواهد کرد. این در حالی است که چند روز قبل تارنمای خبری آمریکایی هیل (The Hill) نوشت: «ترامپ در مدت سه سال ریاست جمهوری خود ۱۶ هزار و ۲۴۱ حرف غیرواقع، دروغ و یا گمراه کننده گفته است.» این گزاره می ۷ تواند به خوبی نشان دهد تا چه اندازه می‌توان سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص اتفاقات رخ داده در پایگاه عین‌الاسد مبتنی بر واقعیت دانست.

چرا رسانه‌های آمریکایی سکوت کردند؟
اظهارات ترامپ برای کوچک نشان دادن حمله انتقامی ایران را می‌توان با توجه به رویکرد وی در بیان خلاف واقع حوادث به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مسئله استیضاحش ارزیابی کرد، اما این سؤال مطرح است که علت سکوت رسانه‌ها برای بررسی حادثه عین الاسد در به اصطلاح بزرگترین دموکراسی! جهان چیست؟

در این باره محمد مرندی کارشناس مسائل امور بین‌الملل به خبرنگار میزان گفت: «در آمریکا بر خلاف تصور عمومی ما، رسانه‌ها نسبت به نیرو‌های مسلح بسیار بسیار محترمانه برخورد می‌کنند. در حالی که ممکن است در ایران برخی سعی کنند اقدامات سپاه یا قسمت‌های مختلف نیرو‌های نظامی را زیر سؤال ببرند، این موضوع هرگز در رسانه‌های آمریکایی دیده نمی‌شود. حتی زمانی هم که آمریکا به کشور تجاوز می‌کند و غیرنظامیان را می‌کُشد، رسانه‌های این کشور اقدامات نیرو‌های مسلح را مورد نقد و چالش جدی قرار نمی‌دهند.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر، در آمریکا در بحث سیاست خارجی انسجام بسیار زیادی بین گروه‌های سیاسی وجود دارد. اگرچه رسانه‌ها در حوزه مسائل داخلی نقد‌های در چارچوبی ارائه می‌دهند، اما نسبت به سیاست خارجی و جنگ‌های آمریکا در جهان، اجماع نظر دارند. در موضوع شهادت سردار سلیمانی هم ممکن است عده‌ای در داخل آمریکا اظهار کنند این اقدام، کار عاقلانه‌ای نبود، اما همگی اتفاق نظر دارند که حق این فرمانده بود! به طور خلاصه آنکه مقامات ارشد و رسانه‌های بزرگ آمریکا بر سر این گفتمان که غربی‌های سفیدپوست خوب و مابقی به ویژه تیره‌پوستان و مسلمانان بد هستند، اجماع دارند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل علت انتشار اخبار جدید در خصوص میزان آسیب‌دیدگی سربازان تروریست آمریکایی در عین الاسد را در اختلاف رسانه‌های حزب رقیب با ترامپ دانست و تصریح کرد: «رسانه‌های رقیب در دوگانگی آشکار کردن دروغ‌های ترامپ و ارائه تصویری منفی از وی در میان افکار عمومی و تاکید بر بد بودن جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. از سویی مایل هستند مواردی از حوادث عین‌الاسد را رسانه‌ای کنند تا دروغگویی ترامپ آشکار شود و از طرفی نمی‌خواهند قدرت ایران را در انهدام یک پایگاه مهم آمریکا و ناتوانی کشورشان در دفاع از آن، بزرگ کنند.»

بنابراین اطلاعات اندکی که در روز‌های اخیر درباره وضعیت سربازان تروریست آمریکایی منتشر می‌شود، بیش از آنکه تلاش رسانه‌ها و خبرنگاران این کشور در جهت شفاف‌سازی و اطلاع رسانی مبتنی بر واقعیت باشد، گویای اختلاف درونی احزاب رقیب این کشور و تلاش برای اثبات تصویر دروغگوی ترامپ است.

براین اساس رسانه‌ها و افکار عمومی داخل ایران نباید مبنای تحلیل خود از آنچه در عین‌الاسد به وقوع پیوست را آمار ارائه شده از سوی رسانه‌های آمریکایی قرار دهند. زیرا همان طور که اشاره شد این اعداد هم در راستای بازی‌های سیاسی منتشر می‌شود و نمی‌تواند نشان دهنده واقعیات میدانی باشد. از این رو آمار نیرو‌های نظامی کشور منبع مطئنی برای استناد است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاج قاسم سردار سلیمانی سپاه انتقام سخت سربازان تروریست آمریکا سرباز آمریکایی در اثر بیمارستان نظامی رسانه های آمریکایی تروریست آمریکایی حمله موشکی ایران پایگاه عین الاسد نظامی آمریکا عین الاسد عین الاسد عین الاسد حملات موشکی افکار عمومی رسانه ها چند روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۵۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه

تحصن اعتراضی دانشجویان در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت آمریکا همچنان فعال است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از ان بی سی، نیوز، همزمان با ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از غزه، تحصن اعتراضی دانشجویان در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت آمریکا ادامه دارد.

این در حالی است که پیشتر مسئولان دانشگاه زمان مشخصی را برای پایان دادن به چادر‌های اعتراضی داده بودند و اکنون با وجود سپری شدن مهلت مقرر برای برداشتن چادرها، تجمع اعتراضی و تحصن‌ها ادامه دارد.

اعتراضات در دانشگاه کلمبیا نیویورک نیز ادامه دارد و مسئولان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که اگر بحث با دانشجویان موفقیت آمیز نباشد، باید گزینه‌های دیگری را برای بازگرداندن آرامش در محوطه دانشگاه در نظر بگیریم.

براساس آمار ارائه شده توسط ان. بی. سی، دانشجویان حداقل ۴۰ دانشگاه و کالج آمریکایی و کانادایی برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد.

پلیس آمریکا نیز پس از یورش به دانشگاه ایندیانا اعلام کرد: حداقل ۳۳ نفر در محوطه دانشگاه پس از خودداری معترضان از برداشتن سازه‌های چادری دستگیر شدند.

براساس گزارش‌های رسمی، در جریان اعتراضات دانشجویی حمایت از فلسطین، مقامات آمریکایی تا کنون حدود ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ده‌ها نفر را در دانشگاه تگزاس در آستین دستگیر کرده‌اند.

همچنین گزارش شده است که مقامات آمریکایی دست‌کم دو استاد دانشگاه اموری در جورجیا را به عنوان بخشی از افراد شرکت کننده در تظاهرات دانشگاهی علیه جنگ غزه بازداشت کردند.

بر اساس اخبار منتشر شده رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری در میان بازداشت شدگان است.

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، «کریس کار»، دادستان کل جورجیا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) از سرکوب دانشجویان معترض توسط نیرو‌های پلیس حمایت کرده است.

دادستان کل جورجیا در بیانیه خود در مورد اعتراضات گفت: «ما با افتخار در کنار هر دانشگاهی که برای محافظت از سلامت و ایمنی دانشجویان جورجیا اقدامات لازم را انجام دهد، خواهیم ایستاد.»

اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین و با هدف توقف جنگ در غزه با واکنش و سرکوب شدید نیرو‌های پلیس آمریکا روبرو شده است. در همین ارتباط نیز، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داد.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات نیرو‌های امنیتی آمریکایی اعلام کرد: این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان مواجه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم که از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

گفتنی است با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و حمایت‌های بی جانبه ایالات متحده از این جنایت‌ها دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به اعتراضات گسترده، اعتصاب و بست‌نشینی در داخل محوطه این دانشگاه‌ها دست زده‌اند.

این دانشجویان خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همچنین قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی هستند.

با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که در این موج از سرکوب‌ها ۹۳ دانشجوی معترض در دانشگاه کالیفورنیا و ۳۴ دانشجوی معترض در دانشگاه تگزاس از سوی پلیس آمریکا به شدیدترین شکل سرکوب و بازداشت شده‌اند.

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اُوهایو
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • پس لرزه های تجمع روحانیون قم با لباس نظامی /ابطحی: ضربه سنگین بر پیکر روحانیت وارد می کنند
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • ادامه تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه
  • سردار فدوی: دانشجویان در دل آمریکا علیه شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل شعار می‌دهند