Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@11:56:51 GMT

عدم پایداری درآمد حاصل از پارک حاشیه ای

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۵۱۲۷

عدم پایداری درآمد حاصل از پارک حاشیه ای

اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای، طبق برنامه سوم توسعه شهر تهران و بودجه ۹۸ پیش نرفت و درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی که در شرایط سخت اقتصادی می توانست به کمک مدیریت شهری بیاید، محقق نشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، عصمت پناهی: تیرماه امسال بود که رسانه ها از آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای در پایتخت خبر دادند و اعلام کردند این طرح به صورت رسمی و برای نخستین بار ( 15 تیرماه) سال 98 در منطقه 2 تهران به اجرا درمی آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، حاشیه خیابان‌ها علاوه بر خط‌ کشی جدید، با تابلوهای آبی‌رنگی متمایز می شد که نشان می داد هزینه پارک کردن در کنار خیابان ها به شکل هوشمند دریافت می شود. در این طرح، متقاضیان باید مشخصات خودروی خود را در سامانه «تهران من» ثبت کرده و حساب شهروندی خود را شارژ می کردند.

 

در مدت پارک خودرو در حاشیه خیابان، هزینه های پارک توسط خودروهای مجهز به دوربین که در طول روز معابر را کنترل می کردند، ثبت و محاسبه می شد. شماره پلاک خودرو با اطلاعات خودرو که در سامانه «تهران من» ثبت شده بود، مطابقت داده می شد و هزینه پارک حاشیه ای به صورت خودکار از حساب شهروندی فرد در «تهران من» برداشت می شد.

 

رانندگان می توانستند پس از پارک خودروها در حاشیه خیابان، محل و مدت توقف اتومبیل خود را در سامانه «تهران من» اعلام کنند و مدیریت شهری برای این خوداظهاری، تخفیف هایی هم در نظر گرفته بود.

طرح پارک حاشیه ای، درآمدی برای مدیریت شهری نداشت/ عدم تحقق درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی 

طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای، طرحی بود که شورای شهر تهران برای کسب درآمد پایدار شهری و نظم بخشی و ساماندهی پارک حاشیه ای در پایتخت در برنامه سوم توسعه شهر تهران و بودجه ۹۸ گنجاند. طرحی که بنا به گفته «مرتضی الویری» رییس شورای عالی استان ها در صورت اجرای درست، درآمد شهرداری تهران را ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش می داد. 

 

«محمد علیخانی» در همان آغازین روزهای اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفته بود: براساس مطالعات انجام شده در همه مناطق تهران بدون احتساب منطقه ۲۲ ، حدود ۹۰۰ هزار فضای پارک حاشیه ای در معابر اصلی و فرعی شناسایی شده است که با احتساب منطقه ۲۲به حدود یک میلیون فضای پارک حاشیه ای می رسد.

 

به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، پیش بینی شده است ۲۰۰ هزار فضای پارک حاشیه ای در سال ۹۸ ساماندهی شود.

 

وی در حالی به ساماندهی ۱۵ هزار فضای پارک حاشیه ای در منطقه ۲ شهرداری تهران اشاره کرد که شهردار منطقه ۲ از اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای در این منطقه خبر داده بود.

 

اما طرح ساماندهی فضای پارک حاشیه ای که قرار بود در گام اول و با ساماندهی ۲۰۰ هزار فضای پارک حاشیه ای اجرایی شود و درآمدی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان برای پایتخت ایجاد کند، طبق برنامه کارشناسان و برنامه ریزان در حوزه مدیریت شهری و ترافیک پیش نرفت، به طوریکه حتی اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای در منطقه ۲ نیز موفق نبود.

۱۵ هزار پارک حاشیه ای ساماندهی می شود

«رسول کشت پور» در آغاز اجرای طرح ساماندهی فضای پارک حاشیه ای اعلام کرده بود: ۱۵ هزار پارک حاشیه ای در قالب سه فاز در منطقه ۲ اجرا می شود 

 

شهرداری منطقه ۲ گفته بود: از ابتدای سال گذشته مطالعات پارک حاشیه‌ای در سطح منطقه ۲ انجام شد و قرار شد همه مناطق ۲۲ گانه تهران تحت یک اپلیکیشن نسبت به هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای‌شان اقدام کنند.

 

وی به برگزاری مزایده و انتخاب پیمانکار برای اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای، خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار پارک حاشیه ای در ۹۰ معبر منطقه ۲ شناسایی شده است و در سه فاز و تا تیر ماه سال جاری طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در آنها اجرا می شود و خیابان کوهستان، خیابان سرو، بلوار فرهنگ،  بلوار قیصر امین پور، بلوار دریا، بلوار دادمان، خیابان خوردین و ستارخان در فاز اول تحت پوشش کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای قرار می گیرند.

 

درحالی که کلیات نرخ تعیین عوارض پارک حاشیه ای در جلسه هفته گذشته شورای شهر تهران تصویب شده است و اعضای شورای شهر تهران قرار است اعضای شورا پیشنهادات خود را برای بررسی به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ارائه کنند،‌ عضو شورای شهر تهران از عدم اجرای موفق پارک حاشیه ای توسط شهرداری تهران خبر می دهد.

درآمد طرح پارک حاشیه ای مبهم و غیرشفاف است

درحالیکه قرار بود طبق برنامه سوم توسعه شهر تهران و بودجه ۹۸، اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه در سال اول اجرا، ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد برای پایتخت کسب کند، «محمد علیخانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از درآمد مبهم و غیرشفاف اجرای طرح پارک حاشیه ای خبر می دهد.

 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در اجرای طرح پارک حاشیه موفق نبوده است، گفت: طرح حاشیه ای که در حال اجرا است با مصوبه شورا مغایرت دارد.

 

علیخانی افزود: نرخ های مصوب شورای شهر درخصوص طرح پارک حاشیه ای را اجرا نکرده اند و بر اساس نرخ های قدیمی، از شهروندان بابت پارک حاشیه ای، هزینه دریافت می شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح پارک حاشیه ای تخلفات زیادی صورت گرفته است و درآمد چندانی از این محل نداشته ایم و به جز ایجاد هیاهو و نارضایتی در میان شهروندان، آورده دیگری نداشته است.

 

علیخانی درخصوص نظارت شورای شهر بر حسن اجرای طرح پارک حاشیه ای، گفت: تذکرات، اعتراضات و انتقاداتی که درخصوص اجرای طرح حاشیه ای در صحن شورا می دادیم برای همین روزها بود که تخلفی صورت نگیرد اما این انتقادات به دعوای شخصی با فرد خاصی تعبیر می شد.

 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ضمانت اجرای طرح پارک حاشیه ای در تهران، گفت: ضمانت اجرای طرح پارک حاشیه ای این است که مجری طرح، گذاشت و رفت.

عدم موفقیت شهرداری تهران در اجرای طرح پارک حاشیه ای هوشمند

وی با بیان اینکه مصوبه برای کل تهران و به صورت یکپاچه است و در مصوبه اصلا بحث پایلوت را مطرح نکرده بودیم، تصریح کرد: طبق مصوبه شورای شهر تهران، سال اول اجرای طرح ۲۰۰ هزار پارک حاشیه ای و سال دوم ۵۰۰ هزار پارک حاشیه ای باید محقق می شد که فقط ۱۰ هزار پارک حاشیه ای آن هم در یک منطقه از تهران اجرا شده است.

 

علیخانی با بیان اینکه درآمد حاصل از اجرای طرح پارک حاشیه ای مبهم و غیرشفاف است، تاکید کرد: افرادی که پیگیر شفافیت هستند، دنبال شفافیت حمل و نقل نبودند.

 

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در اجرای طرح پارک حاشیه ای تخلف کرده است، گفت:  شهرداری تهران مصوبه شورا درخصوص پارک حاشیه ای را درست اجرا نکرده و خسارات زیادی وارد کرده است و طبق قانون قابل پیگیری است و اگر شورای شهر هم به موضوع ورود نکند، سازمان بازرسی درخصوص اهمال و و تخلفات صورت گرفته در اجرای طرح پارک حاشیه ای ورود خواهد کرد.

 

اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای، طبق برنامه سوم توسعه شهر تهران و بودجه ۹۸ پیش نرفت و درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی که در شرایط سخت اقتصادی می توانست به کمک مدیریت شهری بیاید، محقق نشد. با اجرایی شدن درست و موفق طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای نه تنها، بخشی از درآمد پایتخت آن هم به صورت پایدار محقق خواهد شد، بلکه زمینه ای فراهم می کند تا شهروندان به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند و خیابان های تهران که در طول روز به پارکینگ برخی شهروندان تبدیل شده اند، نفسی بکشند و اندکی از بار ترافیک شهر تهران کاسته شود.

 

به هر روی به نظر می رسد طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای برای اجرایی شدن به زیرساخت های مناسب و کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد تا بتواند نتیجه مورد نظر در برنامه سوم توسعه شهر تهران در راستای تحقق درآمد پایدار را بگیرد.

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر مسجد مسجد نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد معامله قرن خطبه نماز جمعه ایام الله دهه فجر ایام دهه فجر پارک حاشیه ای هوشمندسازی مدیریت شهری طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای هزار فضای پارک حاشیه ای اجرای طرح پارک حاشیه ای ۶۰۰ میلیارد تومانی ۶۰۰ میلیارد تومان خبرگزاری شبستان شورای شهر تهران مبهم و غیرشفاف حاشیه خیابان مدیریت شهری مصوبه شورا خیابان ها پیش نرفت ۲۰۰ هزار تهران من منطقه ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوال معنادار عضو زن شورای شهر به حصارکشی پارک لاله | فیلم

سوده نجفی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه ای از پارک لاله به وسعت دو هزار متر توسط شهرداری حصار کشی شده است، یادآور شد: قرار است در این بوستان یک فضای فرهنگی ساخته شود. وقتی گفته می شود ساخت و ساز بدون قطع درختان انجام می شود سوال ما این است که در هر ۲ هزار متر هیچ درختی وجود ندارد؟ در این بوستان درختان ارزشمند و تنومندی وجود دارد. گویا دستور توقف ساخت و ساز در بوستان صادر شده و از شهردار تهران درخواست داریم نسبت به اطلاع رسانی دقیق اقدام کند و دستور دهد حصارهایی که دور این بوستان کشیده شده، برداشته شود. منبع: شرق

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس
  • سوال معنادار عضو زن شورای شهر به حصارکشی پارک لاله | فیلم
  • ببینید | سوال معنادار عضو زن شورای شهر تهران علیه ادعای زاکانی با چاشنی پارک لاله!
  • ایجاد ۳۰هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق یک، ۴ و ۵ | ۱۰ پارکینگ جدید در تهران ساخته می‌شود
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری
  • پیش‌بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟
  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها