Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی میرزایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:بخش ویژه‌ای برای مقابله با ویروس کورنا در بیمارستان تنفسی زابل اخصاص پیدا کرده است.

وی بیان کرد: هم‌اینک خطر جدی مردم را تهدید نمی‌کند اما رعایت مسائل بهداشتی و شست و شو دست با آب و صابون برای کنترل این ویروس امری ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل تاکید کرد: همسایگی شمال سیستان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان و وجود بیماری‌های متعدد در آن کشور شرایط این منطقه را خاص می‌کند اما تا کنون ویروس کرونا در اتباع این کشور مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بیماری آنفلوآنزا و پیشگیری آن در منطقه سیستان گفت: برای مقابله با این ویروس از ابتدا بخش ویژه‌ای برای کنترل راه‌اندازی و ویروس آنفلوآنزا در منطقه کنترل شد.

میرزایی تصریح کرد: متاسفانه ویروس آنفلوآنزا جان ۲ نفر را در منطقه سیستان گرفت که یکی از آنها کودکی با مشکل مادرزادی و دیگر فرد مسن با مشکل تنفسی بود.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است. کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند. 

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در کشور دیده نشده است و کیت‌های تشخیصی این ویروس در داخل کشور وجود دارد.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان ویروس کرونا زابل پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ویروس کرونا زابل سیستان و بلوچستان ویروس کرونا زابل دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است

 
لیلا عرب‌نژاد  بیان کرد: ۱۶ اردیبهشت در ایران و پنج می، در جهان به نام روز ماما ثبت شده است، اهمیت این شغل با تولد انسان شروع می‌شود، همه ما به‌طورقطع با ماما سروکار داشتیم، در بحران جمعیتی حال حاضر کشور که به تعبیر حضرت آقا ابر چالش جمعیتی است، ایران پیش از هر زمانی به ماما نیاز دارد.
 
 وی افزود: اگر بخواهیم بحران جمعیتی را حل کنیم، به طور حتم باید نقش ماما در کشور پررنگ و پررنگ‌تر شود، کمااینکه در حال حاضر هم بیشتر بار ناشی از افزایش جمعیت را ماماها به دوش می‌کشند.
 
رئیس اداره مامایی زاهدان یادآور شد: سیستان و بلوچستان بالاترین موالید کشوری را دارد، طبق آمار ده درصد موالید کشور در این استان پهناور اتفاق می‌افتد و این در حالی است که جمعیت ما نسبت به کل کشور ۳/۵ تا حداکثر ۴ درصد بیشتر نیست؛ اما چندین برابر میانگین کشوری، نرخ رشد جمعیت داریم و این نشان می‌دهد پرکارترین ماماهای کشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول خدمت هستند.
 
  وی تصریح کرد: هر ماما یک سفیر برای جوانی جمعیت است که شغل و نقش آن‌ها مقدس است، همان‌طور که با آمدن نام مادر، واژه‌های مقدس شکیبایی، عشق و ایثار در ذهن‌ها تداعی می‌شود، خداوند هم به‌خاطر آفرینش انسان خودش را احسن الخالقین معرفی کرده و به خود آفرین گفته است، یک مادر هم با به‌دنیاآوردن یکی دیگر از مخلوقات برتر خدا تابعی از این احسن الخالقین است.
 
  لیلا عرب‌نژاد در ادامه گفت: ماما در امتداد احسن الخالقین بودن خداوند در به‌دنیاآوردن اشرف مخلوقات کمک می‌کند و نویدبخش یک زندگی تازه است و نقش بسیار حساسی در حوزه بهداشت و درمان دارد.
 
 مقام مسئول در خصوص حوزه مامایی اظهار کرد: ماماها در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش در حال فعالیت هستند که در استان ما باتوجه‌به نرخ بالای جمعیت و هم‌جواری با کشورهای افغانستان و پاکستان که آمار بالای موالید و شاخص‌های بهداشتی پایینی دارند کار ما خیلی سخت‌تر است.
 
 وی تشریح کرد: مادرهای باردار نیازمند مراقبت‌های ویژه و مریض‌های ویژه در استان ما بیشتر از سایر شهرها هستند، بستر فرهنگی ما هم به‌گونه‌ای است که زادوولد زیاد است و مناطق صعب‌العبور و پراکندگی جمعیت داریم و این موارد باعث می‌شود که حوزه‌های مامایی در این استان مسئولیت بسیار سختی را حامل باشند.
 
 رئیس اداره مامایی با اشاره به آمار زیاد مرگ‌ومیر مادران باردار در این استان افزود: علی‌رغم آمار بسیار بالای مرگ‌ومیر سال‌های اخیر در این استان، کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌ومیر مادران باردار در سال ۱۴۰۲ خبر از افتخارآمیز بودن حرفه ماماها داده است که حتی با افزایش مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه و با افزایش موالیدی که داشتیم توانستیم شاخص را کاهش دهیم و این دست‌مریزاد دارد برای ما و افتخار بزرگی برای جامعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
 
  وی اذعان کرد: باتوجه‌به سختی کار در سیستان و بلوچستان در حال حاضر تعرفه‌گذاری مامایی به دانشگاه ابلاغ شده و تعرفه‌گذاری مامایی یعنی اینکه خدمات ارزش‌گذاری نسبی شود و متأسفانه در قانون تعرفه‌گذاری، گروه مامایی آن طور که بایدوشاید زحماتشان دیده و ارزش‌گذاری نشده است.
 
 عرب‌نژاد خاطرنشان کرد: برای مادری که در پروسه زایمان قرار می‌گیرد تعرفه‌ای تعریف شده است که دور از واقعیت است و با زحمات ماما هم‌خوانی ندارد، از دولت و سیاست‌گذاران در سطح کلان کشور خواستار هستیم که تعرفه‌گذاری مامایی را واقعی کنند، یعنی به‌گونه‌ای تعرفه انجام زایمان و استرس ماما را در نظر بگیرند و با سایر بخش‌ها مقایسه نکنند؛ زیرا با آمار بالای استان بحث زیر ساخت‌ها موضوع مهمی است.
 
 وی با تأکید بر افزایش و توسعه بلوک‌های زایمانی افزود: باید فضای فیزیکی را افزایش دهیم، یکی از مشکلاتی که در بعضی بیمارستان‌ها داریم این است که با یک‌سوم فضای فیزیکی مورد انتظار در حال ارائه خدمات هستیم و این کار را خیلی سخت‌تر می‌کند و در کیفیت کار اثرگذار است و شایسته گروه مامایی و حتی مردم نیست و خیلی خوب است که این زیر ساخت‌ها توسعه پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • نقش مهم سد‌ها در کنترل سیلاب سیستان و بلوچستان
  • نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب و تأمین آب سیستان و بلوچستان
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در زابل