الزامات فردی و اجتماعی تمدن اسلامی از نگاه امام خمینی(ره)
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۷۲۵۰
گروه سیاسی ــ در اندیشه امام خمینی(ره) طی مسیر نهضت اسلامی تا تمدن اسلامی هم نیازمند رشد اخلاقی و معنوی فردی است و هم مستلزم آن است که این جامعه اخلاقی از «آزادی» و «استقلال» برخوردار باشد تا به تعبیر ایشان «همه با هم به جلو برویم. همه با هم به [سوى] یك تمدن صحیح، نه «تمدن محمد رضایى»! تمدن الهى، تمدن رسول اللهى: آنكه همه اقشار بشر را، سیاه و سفیدش را هیچ فرق نمىگذارد مگر اینكه به تقوا».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراحل پنجگانه تحقق تمدن نوین اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است. دو مرحله اول با هدایت و رهبری امام خمینی(ره) محقق شد و انقلاب به پیروزی رسید و زمینه تحقق نظام اسلامی با رأی مردم به جمهوری اسلامی فراهم شد و اکنون در مرحله سوم قرارد داریم و در عین حال هدف غایی در چهل سال دوم تحقق تمدن نوین اسلامی است.
حال به مناسبت فرارسیدن ایامالله دهه فجر و نامگذاری 13 بهمن به نام ««تفکر دینی، فرهنگ و هنر انقلابی، تمدن نوین اسلامی» خوب است نگاه و تفکر امام(ره) نسبت به مسئله تمدن اسلامی و مؤلفهها و شاخصهای آن از کلام و سخن ایشان مورد بررسی قرار گیرد.
ایشان در سخنی پایه پیشرفت یا انحطاط تمدن را به رشد یا نزول فکری و معنوی انسانها مربوط دانسته و میفرمایند: «انسان اگر از تصرفات رحمانیّه و عقلانیّه خارج شد و در تحت تصرفات شیطانیّه و جهلانیّه وارد شد، در اوصاف حیوانى از همه حیوانات بالاتر شود. قوه غضب و شهوت انسانى عالم را آتش زند، و بنیان جهان را فرو ریزد، و سلسله موجودات را به باد فنا دهد و اساس تمدن و تدیّن را منهدم كند.» (شرح حدیث جنود عقل و جهل، متن 110، فصل پنجم، ص 103).
امام(ره) با نگاه دینی اسلام را دارای برترین درجه تمدن دانسته و میفرمایند: «ما در اعلا مرتبه تمدن هستیم؛ اسلام در اعلا مرتبه تمدن است» (صحیفه امام(ره)، ج 1، ص 301)
این بیان کلی امام حکایت از این دارد که رسیدن به تمدن مبتنی بر اسلام غایت حرکت ایشان قرار دارد.
اما مؤلفه و شاخص اصلی یا به عبارتی گام اول رسیدن به این تمدن چیست. امام(ره) اینگونه به این سؤال پاسخ میدهند که «اول مرتبه تمدن، آزادى ملت است. مملكتى كه آزادى ندارد تمدن ندارد. یك مملكتى كه استقلال ندارد و وابسته به غیر است و همهاش هم با عمل ایشان وابسته به غیر شده، این [مملكت را] نمىشود گفت یك مملكت متمدن؛ مملكت متمدن آن است كه آزاد باشد، مطبوعاتش آزاد باشد، مردم آزاد باشند در اظهار عقاید و رأیشان». (صحیفه امام(ره)، ج 5، ص 32)
به عبارتی دو پایه اصلی که زمینه را برای رسیدن به تمدن اسلامی هموار میسازد «آزادی» و «استقلال»؛ دو شعار محوری انقلاب اسلامی، است. به عبارت دیگر این دو خواست اصلی ملت ایران که زمینهساز انقلاب اسلامی شد باید همچنان تداوم داشته باشد تا تمدن نوین اسلامی نیز محقق شود و از همین جهت است که در طی مسیر انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی نمیتوان از شعارها و آرمانهای اصلی عدول کرد یا در آنها جرح و تعدیلی ایجاد کرد.
امام خمینی(ره) در این میان به تبیین ویژگیهای حکومت (نظام) اسلامی؛ به مثابه یکی از مراحل پنجگانه تحقق تمدن نوین اسلامی، پرداخته و میفرمایند: «حكومت اسلامى مساوى است با پیشگرایى و تمدن و ترقى؛ نه مخالف براى آن است.»
از سوی دیگر امام(ره) نبایدها و ناهنجاریها در مسیر تمدن اسلامی را نیز بیان فرمودند؛ «در اسلام، تمام آثار تجدد و تمدن در اسلام مجاز است مگر آنهایى كه فساد اخلاق بیاورند، فساد عفت بیاورند. اسلام آن چیزهایى را كه مخالف با مصالح ملت بوده است، آنها را نفى كرده. آنهایى كه موافق با مصالح ملت است، آنها را اثبات كرده است.» (صحیفه امام(ره)، ج 5، ص 262)
همچنین در جایی دیگر خط قرمز تمدن اسلامی را اینگونه بیان میفرمایند که « با تمدن، اسلام مخالف نیست، با دلبستگى و محدود شدن مخالف است» (صحیفه امام(ره)، ج 8، ص 517). یا اینکه بیان میکنند که «همه مظاهر تمدن را انبیا قبول دارند، لكن مهار شده؛ نه مطلق و رها.» (همان)
در سخنی دیگر امام(ره) به بیان مسیر حرکت ملت از نهضت (انقلاب) اسلامی تا تمدن اسلامی و الزامات این حرکت پرداخته و میفرمایند: «با این نهضت اسلامى ما تا اینجا آمدیم و قدرتها را عقب زدیم؛ با این نهضت اسلامى باید سازندگى كنیم از حالا به بعد. یعنى همه با هم، همه با هم به جلو برویم. همه با هم به [سوى] یك تمدن صحیح، نه «تمدن محمد رضایى»! تمدن الهى، تمدن رسول اللهى: آنكه همه اقشار بشر را، سیاه و سفیدش را هیچ فرق نمىگذارد مگر اینكه به تقوا: إِنَّ أَكرَمَكمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقیكمْ. میزانْ تقوا است، میزان انسانیت است.» (صحیفه امام(ره)، ج 6، ص 342)
امام(ره) در ادامه تفاوت هدف غایی تمدن اسلامی و تمدن غربی را تبیین کرده و میفرمایند: «بر خلاف تمدن كه مكتبهاى الهى مىخواهند انسان درست كنند كه همه در كنار هم آسوده و آرام باشند، مكتبهاى اینها همهاش دنبال این معناست كه باید این آنجا را بگیرد و آنجا را بگیرد، بزند، بكشد، چه بكند.» (صحیفه امام(ره)، ج 8، ص 100)
در جایی دیگر تمدن غربی را اینگونه توصیف میکنند که «این چیزهایى كه در ممالك دیگر شما خیال مىكنید در تمدن است وقتى كه درست تأمل كنید تمدن نیست بلكه به توحش نزدیكتر است.» (صحیفه امام(ره)، ج 8، ص 309)
امام (ره) در سخنی دیگر به شبههزدایی در خصوص تمدن اسلامی پرداخته و میفرمایند: «اگر مراد از مظاهر تمدن و نوآوردها، اختراعات و ابتكارات و صنعتهاى پیشرفته كه در پیشرفت و تمدن بشر دخالت دارد، هیچ گاه اسلام و هیچ مذهب توحیدى با آن مخالفت نكرده و نخواهد كرد بلكه علم و صنعت مورد تأكید اسلام و قرآن مجید است. و اگر مراد از تجدد و تمدن به آن معنى است كه بعضى روشنفكران حرفهاىی مىگویند كه آزادى در تمام منكرات و فحشا حتى همجنسبازى و از این قبیل، تمام ادیان آسمانى و دانشمندان و عقلا با آن مخالفند گرچه غرب و شرقزدگان به تقلید كوركورانه آن را ترویج مىكنند.» (صحیفه امام(ره)، ج 21، ص 406)
براین مبنا میتوان گفت امام خمینی(ره) در تحقق تمدن نوین اسلامی هم به رشد معنوی فردی و هم به رشد و پیشرفت اجتماعی نظر دارند و شکلگیری تمدن نوین اسلامی از نگاه ایشان نمیتواند با انسانهای بیتوجه و به دور از تقوا، اخلاق و معنویت اسلامی و جامعه بدون پایبندی به چارچوبهای اخلاقی و در عین حال آزاد و مستقل محقق شود.
به واقع از منظر امام(ره) اسلام با ساختن انسانها برپایه تقوا، ایمان، معنویت و عمل صالح و حفظ کرامت آنها و توجه به آزادیهای مشروع و استقلال ملتها در پی ساختن تمدنی است که در آن، جوامع و انسانها با صلح و احترام در کنار هم زندگی کنند، ولذا چنین تمدنی باید تهی از همه مؤلفههای توحشآفرین، منفعتطلبانه، ستمگرانه و انسانیتزدای تمدن غربی باشد.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: امام خمینی تمدن نوین اسلامی انقلاب اسلامی استقلال آزادی معنویت تقوا صحیفه امام ایکنا تحقق تمدن نوین اسلامی اسلامی تا تمدن انقلاب اسلامی امام خمینی ره صحیفه امام ره تمدن اسلامی همه با هم تمدن اسلام اسلامی هم تمدن غربی انسان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۷۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مورایس تنها فردی نیست که در ایران مسلمان شد؛ نام جدید سرمربی سپاهان چه خواهد بود؟
ژوزه مورایس دیروز در نشست خبری پس از بازی با استقلال ملاثانی تاکید کرد مسلمان شده است.
طرفداری | ژوزه مورایس به دین اسلام گرویده است.
روز گذشته بود که ژوزه مورایس پس از برتری سپاهان برابر استقلال ملاثانی تاکید کرد مسلمان شده و از این پس شرایط برای او متفاوت است. ژوزه مورایس اولین فردی نیست که پس از حضور در ایران، مسلمان میشود و پیش از او نیز ورزشکارانی بودند که دین اسلام را انتخاب کردند.
دنی اولروم (عرفان)دنی اولروم یکی از چهره های سرشناس ورزش ایران است که سالهاست به دین اسلام روی آورده است. او ملیتی نیجریه ای دارد اما از روزی که در سفارت کشورش در ایران همسرش را دید تصمیم گرفت تا تغییرات ابتدایی را در زندگی اش شکل دهد.اولروم که پیش از روی آوردن به اسلام یک مسیحی کاتولیک بوده است پیش از آمدنش به ایران سودای مسلمان شدن در سر داشته است که ازدواج با همسر ایرانی این فرصت را به بهترین نحو برای او فراهم ساخت: «در نیجریه مسلمانان زیادی وجود دارند و شاید بتوان ادعا کرد که اکثر نیجریهایها مسلمان هستند. تحقیقات زیادی درباره اسلام انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که تنها در اسلام میتوانم گمشده خود را پیدا کنم، مدتها بود که در دل مسلمان شده بودم اما ازدواج بهانهای شد تا به این تصمیم خود جامعه عمل بپوشانم.» همسر دنی اولروم که پس از مسلمان شدن نام عرفان را برای خودش انتخاب کرده است، کارمند رسمی سفارت نیجریه است.
تسینا ایلوشنکو (لیلا رجبی)نایبقهرمان پرتاب وزنه اروپا. اوحالا با نام لیلا رجبی و با پرچم ایران در رقابتهای بینالمللی شرکت میکند. ایلوشنکو بعد از ازدواج با پیمان رجبی (که او هم دونده است) و مشرفشدن به دین اسلام، حالا یکی از ورزشکاران ایران است که با حجاب اسلامی در رقابتهای بینالمللی شرکت میکند. او که در رقابتهای قهرمانی باشگاهی برای اولین بار طی مدت حضورش با دیگر پرتابگرهای ایران رقابت کرد و 2 متر رکورد ایران را شکست، حالا آرزوهای دیگری دارد. لیلا و همسرش از طریق یکی از دوستان که در بلاروس زندگی میکند با هم آشنا شده اند. طبق گفته های پیمان، فاصله آشنایی آنها تا ازدواجشان 2 سال طول کشیده است تا در این 2 سال لیلا فرصت داشته باشد که درباره دین اسلام و کشور ایران تحقیق کند. اینترنت و کتابهایی درباره دین اسلام، خواندن قرآن به زبان روسی و در آخر موافقت خانواده ها باعث شد تا ورزشکاری دیگر به جمعیت مسلمانان اضافه شود. لیلا که اسمش را خودش از طریق یک سایت ایرانی پیدا کرده است در حضور امام جمعه بوشهر شهادتین را گفت.
دیوید جان رو (داوود)فقط شش هفته از حضورش در ایران گذشته بود که تصمیم گرفت مسلمان شود. دیوید جان رو، مربی انگلیسی تیم ملی بیلیارد ایران که حالا دیگر سمتی ندارد خیلی زود تصمیم به این کار گرفت.
روی مک لاو، یکی دیگر از دوستان مسلمان جان رو بوده است: «او سیاه پوست انگلیسی بود که مسلمان شده بود و در قطر زندگی می کرد. من درباره اسلام با او خیلی صحبت می کردم.» اما او در ایران تصمیم گرفت که مسلمان شود: «من به همه کشورها به جز آمریکا سفر کرده ام. مردم ایران با همه فرق می کنند. من از فرهنگ شما خوشم آمد. این که شما غذایی می خورید و به هم تعارف می کنید برای من جالب بود.» جان رو در حرم امام رضا (ع) تصمیم نهایی را برای تغییر مذهب گرفته بود: «من شش هفته است که به ایران آمده ام. مسابقه ای در مشهد برگزار شد. من خواستم به حرم امام رضا(ع) بروم. حس خوبی آنجا داشتم و همان جا بود که تصمیم گرفتم مسلمان شوم.» جان رو دوست دارد که یک بار دیگر به مشهد برود: «گفته ام که هر شهری که حرم دارد، من را آنجا ببرند. قم، شیراز ... دوست دارم یک بار دیگر مشهد را ببینم.»
از دست ندهید ????????????????????????
ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانیام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود میکند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!