Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@16:25:09 GMT

انتشار ۲ کتاب جدید از فرزاد آبادی

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۷۳۷۰

انتشار ۲ کتاب جدید از فرزاد آبادی

مجموعه شعر «مثل یک شوخی کشدار» و کتاب «شعر شهری» نوشته فرزاد آبادی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب «شعر شهری: بازنمایی هویت و روابط شهری در شعر معاصر ایران ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰» نوشته فرزاد آبادی در ۲۵۴ صفحه و با قیمت ۴۹۵۰۰ تومان در انتشارات روزنه عرضه شده است.

در شروع کتاب متنی از نیما یوشیج آمده است: به شما گفته بودم شعر قدیم ما سوبژکتیو است، یعنی با باطن و حالات باطنی سروکار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن مناظر ظاهری نمونه فعل و انفعالی‌ است که در باطن گوینده صورت گرفته. نمی‌خواهد چندان متوجه آن چیزهایی باشد که در خارج وجود دارد. بنابراین نه به کار ساختن نمایشنامه می‌خورد، نه به کار این‌که دکلمه شود. دکلاماسیون و تئاتر، سازنده ظاهرند. هر دو می‌خواهند زنده را با آن‌چه در بیرون زنده است، سروکار بدهند. (نامه ۲۳ از کتاب «حرف‌های همسایه»)

در نوشته پشت جلد کتاب هم می‌خوانیم: بازنمایی هویت و روابط شهری در شعر معاصر ایران در شصت‌سال اخیر شامل بازه زمانی ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰ می‌شود. شعرهایی که به مناسبات اجتماعی انسان‌ها و روابط بین آن‌ها پرداخته و «شهر» نقش کلیدی در بازآفرینی فضای شهری آن شعر داشته است. از دیگر مشخصات این‌گونه شعرها می‌توان به دور شدن از فضاهای روستایی، مکان‌مند بودن فضا در شعر، بازتاب المان‌های شهری، ایجاد پرسش‌ها و بازتاب دغدغه‌های انسان شهری امروز اشاره کرد. در این کتاب با استفاده از روش‌ نورمن فرکلاف در سه‌ بعد توصیف، تفسیر و تبیین به بررسی اشعار ۱۲ شاعر معاصر: احمد شاملو، فروغ فرخزاد، محمدعلی سپانلو، محمد مختاری، تیرداد نصری، بیژن نجدی، شمس لنگرودی، سیدعلی صالحی، حافظ موسوی، گراناز موسوی، کورش کرم‌پور و علیشاه مولوی که از لحاظ کمیت شعرهای فروانی با فضای شهری دارند، پرداخته شده است و سپس به مولفه‌های به‌دست‌آمده شصت‌سال شعر شهری مانند تقابل سنت و مدرنیته، خشونت در شهر (آشکار و پنهان)، اعتراض‌های شهری، انسان ایرانی، اضطراب‌های شهری، تجربه و سایه جنگ در شهر، جنسیت و شهر و مفهوم شهروندی... .

همچنین مجموعه شعر  «مثل یک شوخی کشدار» از  فرزاد آبادی در ۱۴۴ صفحه و با قیمت ۳۷ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.

اسید ملی، مثل یک شوخی کشدار و وطنم عنوان‌ دفترهای این مجموعه هستند.

بخشی از شعر «در خبرها»: این لاشه هواپیما

و

 این

گلوی من است

آواز پرندگان جای خود را داده  است به قیژقیژ صندلی

صندلی جای خود را داده به میهمانان سوخته

خاکستر جای خود نشسته

روی چشم من

که جای خود را داده است به پرواز تکه‌تکه

آسمان ایستاده روی گردن

دارد چشمم را می‌برد به سمت دیگر صورت...

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شعر شهری فرزاد آبادی جای خود را داده فرزاد آبادی شعر شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستبند پلیس بر دستان قاتلان جوان ۲۳ ساله‌ حاجی آبادی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلیس هرمزگان، سردار علی اکبر جاویدان در تشریح این خبر بیان داشت: در پی وقوع یک مورد نزاع و درگیری منجر به قتل یک جوان در مراسم عروسی در یکی از روستاهای توابع شهرستان حاجی آباد، مأموران پلیس آگاهی این شهرستان جهت بررسی موضوع به محل اعزام که در بررسی‌های میدانی صورت گرفته مشخص شد در این درگیری یک جوان ۲۳ ساله با ضربه چاقو به قتل رسیده و ۴ نفر دیگر نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی افزود: قاتل که اهل یکی از استان‌های غربی کشور و مدت‌ها متواری بوده، شناسایی و در یک عملیات ضربتی و پلیسی در حالی که با یک دستگاه خودرو کرایه‌ای آماده فرار و قصد خروج از استان را داشت دستگیر شد.

این مقام ارشد انتظامی استان اظهار داشت: متهم دستگیر شده در بازجویی‌های فنی صورت گرفته، به جرم خود و قتل مقتول اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه حال ۳ نفر از مجروحان رضایت بخش و یکی از آنان نیز به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اعزام شده است، خاطر نشان کرد: در این رابطه ۳ متهم دیگر به عنوان عاملان اصلی درگیری نیز دستگیر و با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

کد خبر 6097318

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: مشکل اصلی صنعتگران تحریم نیست، تنوع نرخ ارز ام الفساد است
  • سقوط هولناک مرد میانسال خرم‌آبادی به عمق چاه ۲۵ متری (فیلم)
  • تنوع نرخ ارز ام الفساد است
  • نجات مردم میان‌سال خرم‌آبادی از عمق چاه ۲۵ متری
  • ببینید | سقوط مرد میانسال خرم آبادی به عمق چاه ۲۵ متری
  • ربایندگان «یسنا» حرفه‌ای بودند
  • ربایندگان «یسنا» حرفه‌ای عمل کرده بودند | او را با نامردی رها کردند
  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • دستبند پلیس بر دستان قاتلان جوان ۲۳ ساله‌ حاجی آبادی
  • شهید ندادیم که یک خودی به ناموس ایران توهین کند