Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@04:18:35 GMT

کولاک برف راه منطقه مرزی گلیل شیروان را بست

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۷۶۱۷

کولاک برف راه منطقه مرزی گلیل شیروان را بست

علی قویدل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بخش حدود ۵۰ روستا دارد که علیرغم بارش برف، به جز محور ۱۵ کیلومتری نامانلو - گلیل، راه تمامی روستاها با تلاش شبانه روزی راهداران باز شده و تردد در آن جریان دارد.

وی ارتفاع کنونی برف در این منطقه را ۲۰ سانتیمتر عنوان کرد و افزود: به دلیل قرار گرفتن مقر سه پاسگاه مرزی و همچنین محیط بانی و نیز آب منطقه ای در این منطقه، هم اینک یک دستگاه بولدوز برای بازگشایی مسیر و برقراری امکان تردد در این محور فعال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قویدل با بیان اینکه همه ساله این مسیر چندین بار بر اثر بارش برف و کولاک برف بسته می شود، افزود: پارسال ارتفاع برف در این منطقه به حدود یک متر رسیده بود.

عملیات آسفالت راه روستایی نامانلو به منطقه گردشگری و ییلاقی گلیل در بخش سرحد،  که پارسال ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی آن اختصاص یافته بود، تیرماه امسال آغاز شد که با توجه به تردد بسیار گردشگران، رفت و آمد عشایر منطقه و ثبت جهانی زیست کره منطقه تفریحی و گردشگری گلیل در فهرست یونسکو، آسفالت این مسیر جزو طرح های اولویت دار اداره راه و شهرسازی قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.

دمای هوا در منطقه گلیل و سرانی در زمستان ها عمدتا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که پیش بینی شده امسال تا ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر هم برسد.

مرداد پارسال ثبت منطقه «گلیل و سرانی» موسوم به «کپه داغ» در شهرستان شیروان به عنوان سیزدهمین «زیست کره» کشور به تأیید نهایی رسید و به نام جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ثبت شد.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
گلیل و سرانی در ۹۰ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد.

این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص‌ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

بخش سرحد شیروان با گستره هزار و ۴۴ کیلومتر مربع، ۳۳ روستا و آبادی و ۲۶ دهیاری دارد که ۲ هزار و ۶۹۲ خانوار مشتمل بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در آن سکونت دارند.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 اداره راه و شهرسازی خراسان شمالی زمستان شبانه روزی یونسکو قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۷۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه

فرمانده مرزبانى استان آذربایجان غربی اظهار کرد: مرزبانان هنگ مرزی ارومیه طی ایست بازرسی در محور مرزی سرو به ارومیه، به یک دستگاه خودرو مشکوک شدند و سریعاً آن را متوقف کردند.

سردار محمد احمدی گفت: مرزبانان در بازرسی از خودروی توقیفی موفق به کشف ۳۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه که در بخش های مختلف خودرو جاسازی شده بود، شدند.

وی افزود: راننده خودرو از محل متواری شد و تلاش مرزبانان برای شناسایی و دستگیری متهم و سایر متهمان این پرونده در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز اینترپل در شیروان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل
  • کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل دستگیر شد
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی بعد از ۷ سال ‌در شیروان
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی