Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@01:12:56 GMT

صادرات خاک صنعتی کشور با مجوز است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۸۲۹۳

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌مراد اکبری امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با بیان اینکه تا امروز یک مورد گزارش از قاچاق خاک یا درخواست برای مجوز صادرات خاک کشاورزی نداشته‌ایم، اظهار کرد: کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن مسئله قاچاق خاک مطرح است اما با همکاری که ما با وزارت اطلاعات داشته‌ایم تاکنون هیچ موردی از قاچاق خاک کشاورزی از کشور نداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خاک‌هایی که از کشور خارج می‌شود بیشتر خاک‌های صنعتی هستند که برای خروج آنها مجوز صادر می‌شود.

اکبری با تاکید بر اینکه خروج خاک صنعتی با مجوز امکانپذیر است، افزود: در قانون حفاظت خاک آمده است که خاک‌های صنعتی با نظارت وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی قابلیت صادرات دارد.

وی اضافه کرد:‌ این خاک‌ها بیشتر در صنعت به کار می‌روند و امکان کشت در آنها وجود ندارد و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که تا امروز حداقل به دست ما مدرک یا سندی مبنی بر قاچاق خاک کشاورزی نرسیده است.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی از به امضا رسیدن پروتکلی بین اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی در حوزه بهره‌وری از آب خبر داد و گفت: برای بهره‌وری از آب یک سندی در 24 بند با نام سند بهره‌وری از آب تهیه و بین اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی به امضا رسیده است که اجرایی شدن آن می‌تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

اکبری ادامه داد: ما هر هفته یک جلسه در اتاق بازرگانی مربوط به همین سند داریم تا برای اجرایی شدن تمام بندهای آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی لایحه خاک نیز تدوین شده است، اظهار کرد: قرار بر این بود که این آیین‌نامه ظرف شش ماه آماده شود و ما بر این اساس آیین‌نامه مربوطه را با کمک کارشناسان تهیه و به واحدهای تخصصی وزارتخانه‌های مربوطه ارسال کرده‌ایم.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی امروز و فردا آیین‌نامه خاک به دولت برای تصویب نهایی ارسال و به زودی آماده اجرا خواهد شد.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تنها 1.5 میلیون هکتار از خاک‌های کشاورزی کشور بدون محدودیت و مشکل است، افزود: از 7.8 میلیون از اراضی کشاورزی کشور حدود 60 درصد کمتر از یک درصد مواد عالی دارند و قسمت اعظمی از آن نیز حتی به کمتر از 5 درصد هم می‌رسد.

وی ادامه داد: 4.2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز که در چرخه کشت قرار دارند، با مشکل و محدودیت شوری و 2.5 میلیون هکتار با مشکلات عدیده سنگ‌ریزه قلیایی و غیره روبه‌رو است.

به گفته اکبری قرار بر این بود که برای افزایش 3 تا 5 درصدی مواد عالی خاک‌های کشاورزی به کشاورزان تسهیلات پرداخت شود تا از کودهای دامی و طیور برای تغذیه خاک استفاده شود اما تاکنون اعتباری برای آن پرداخت نشده است.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خاک صنعت معدن و تجارت قانون وزارت جهاد کشاورزی اتاق بازرگانی بهره وری از آب میلیون هکتار جهاد کشاورزی کشاورزی کشور خاک کشاورزی قاچاق خاک آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور