Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@22:00:00 GMT

کشورهایی با بیشترین احیای زمین از تالاب‌ها و دریا

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۹۷۲۴

کشورهایی با بیشترین احیای زمین از تالاب‌ها و دریا

از زمان‌ها قدیم تا به امروز، مقامات رسمی در بسیاری از کشورهای جهان در هنگام مواجهه با کمبود فضاهای زمینی جهت تأمین سکونت برای جوامع شهری خود، اقدام به خشک کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر از دیرباز اقدام به احیای زمین از دریاچه‌ها و رودها کرده است تا از این طریق فضاهای بیشتری را برای سکونت، صنعت و کشاورزی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش‌های مختلفی برای احیای زمین از تالاب‌ها و دریاچه‌ها وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پر کردن این فضاها با تخته سنگ، سیمان و خاک اشاره کرد. راهکار دیگر برای احیای زمین کشاورزی از فضای دریاها و رودخانه‌ها می‌تواند لایروبی و خشک کردن آب و سپس استفاده از سیمان برای هموار کردن زمین باشد.

کشورهایی که به احیای زمین از تالاب‌ها و دریاچه‌ها پرداخته‌اند همیشه با خطرات زیادی نظیر روانگرایی خاک در هنگام وقوع زلزله مواجه شده‌اند. روان‌گرایی خاک پدیده‌ای است که در آن خاک اشباع در اثر تنش شدیدی که به آن وارد می‌شود، مقاومت و سختی خود را به‌طور کامل ازدست می‌دهد و مانند یک مایع رفتار می‌کند.

بااین‌حال، احیای زمین فواید زیادی از قبیل افزایش سواحل، توسعه مناطق مسکونی جدید، پارک‌های تجاری و افزایش زمین‌های کشاورزی برای این کشورها به دنبال داشته است. باوجود این، خشک کردن باتلاق‌ها کشورها را با تهدیداتی نظیر خطر سیل و از بین رفتن سازه‌ها مواجه می‌کند. کشورهای بسیاری در سراسر جهان به احیای زمین از دریاچه‌ها و تالاب‌ها دست زده‌اند که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود.

جمهوری خلق چین

کشور چین به عنوان پیشرو احیای زمین از دریاچه‌ها و تالاب‌ها در سراسر جهان معروف است که تا به امروز حدود چهار هزار و ۶۰۰ مایل مربع زمین را از این طریق احیا کرده است. دولت کمونیست از زمان به قدرت رسیدن خود در دهه ۱۹۴۰، این اقدام را یکی از مهم‌ترین اهداف خود در پیشرفت کشور در نظر گرفت و این ایده را به نسل‌های بعد نیز منتقل کرد. آمار حاکی از آن است که حدود ۶۵ درصد از تالاب‌های اطراف دریای زرد در شمال چین تبدیل به زمین شده است و بسیاری از بخش‌های شهرهای شانگهای و ووهان در نتیجه احیای آب‌های اطراف به‌وجود آمده است.

هلند

هلند دومین کشور جهان با بیشترین زمین احیا شده، یعنی حدود دو هزار و ۷۰۰ مایل مربع، از تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها است و به همین دلیل، بسیاری از مناطق ساحلی کشور در زیر سطح دریا قرار گرفته است. اگرچه کشور هلند از سه سرزمین جزیره‌ای در منطقه کارائیب برخوردار است، بااین حال جمعیت زیادی از مردم در این کشور کوچک زندگی می‌کنند و در نتیجه نیاز به زمین خالی روز به روز در آن افزایش می‌یابد.

کره جنوبی

در کره جنوبی تنها حدود ۶۰۰ مایل مربع تالاب‌های این کشور به زمین تبدیل شده است، اما دولت آن در نظر دارد بخش عظیمی از باتلاق‌های این کشور را به منظور احداث یک منطقه تجاری بین‌المللی جدید به زمین تبدیل کند. چنین اقدامی باعث جذب بسیاری از سرمایه‌گذاران جهان به سمت منطقه تجاری جدید خواهد شد چراکه کره جنوبی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

بحرین

بحرین یکی از کشورهایی است که با احیای زمین از تالاب‌ها و دریاچه‌ها به مساحتی قابل توجه دست یافته است. مساحت اولیه این کشور حدود ۲۵۷ مایل مربع بود، که پس از احیای ۱۲۲ مایل مربع زمین در سواحل آب‌های اطراف، مساحت آن به طور چشمگیری افزایش یافت. مقامات رسمی این کشور در نظر دارند در سال‌های آتی، استفاده دوباره از تالاب‌ها و دریاچه‌ها را برای احداث زمین‌های مسکونی و کشاورزی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار دهند.

ژاپن

دولت کشور ژاپن بیش از ۹۶ مایل مربع از خلیج توکیو، واقع در شرق جزیره هونشوی ژاپن، را احیا کرده است که فضای جدید میزبان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی این کشور است. در زمین احیا شده جدید جزیره اودایبا، یک مرکز تفریحی پیشرفته در ژاپن و هفت جزیره مصنوعی دیگر قرار گرفته شده است. مردم ژاپن در کوبه، ششمین شهر بزرگ این کشور، حدود ۹ مایل مربع از تالاب‌های این کشور را به زمین تبدیل کرده‌اند. فرآیند احیای زمین از آب‌های سراسر کشور ژاپن ادامه دارد و هر روز زمین جدیدی به مناطق مسکونی و کشاورزی اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 408630

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تالاب شهرهاي تالابي هلند کره جنوبی چین بحرین شهرهای جهان ژاپن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دریاچه ها و تالاب ها احیای زمین زمین تبدیل رودخانه ها مایل مربع کره جنوبی خشک کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب سد سفیدرود رهاسازی شد

‌‌با حضور استاندار گیلان و مدیران آب منطقه‌ای آب سد سفیدرود در شهرستان رودبار رهاسازی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود 172هزار هکتار از 238هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می‌دهد ‌‌با حضور استاندار گیلان و مدیران آب منطقه‌ای در محل سد سفیدرود در شهرستان رودبار رهاسازی شد.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز 172 هزار هکتار از مجموع 238 هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی 2 رودخانه قزل اوزن و شاهرود در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

براساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل 92 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌ است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • (اینفوگرافیک) کدام کشور‌ها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردر‌های جهان را دارند؟
  • رادان: مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است/ بیشترین کسانی که در طرح نور و لایحه عفاف و حجاب تلاش کردند، نمایندگان اصفهان بودند/ ما به سبک خودمان آزادی برای احیای دینمان را ایجاد می‌کنیم
  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • مقابله با سیل با بام‌های سبزآبی اسفنجی آمستردام
  • آبگیری هفت هزارهکتار از تالاب جازموریان
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور