Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@05:42:57 GMT

یکی از روش‌های موثر در درمان کبد چرب

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۰۲۸۵

یکی از روش‌های موثر در درمان کبد چرب

خبرگزاری میزان- یک محقق تغذیه درباره پژوهش خود پیرامون تاثیر روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی گفت: مصرف روغن سیاه‌دانه باعث بهبود التهاب و اختلالات لیپیدی و قند خون در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود. تاریخ انتشار: 13:35 - 13 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۲۴۹۶

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، محمد رشیدمایوان با بیان این که این پژوهش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شده، گفت: حجم نمونه ۴۴ نفر بود که ۲۲ نفر در گروه مداخله و ۲۲ نفر در گروه کنترل بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد در هر دو گروه به مدت هشت هفته روزانه یک گرم روغن سیاه‌دانه بعد از ناهار مصرف می‌کردند. همه‌ی شرکت‌کنندگان دارای کبد چرب غیرالکلی بودند و توسط پزشک متخصص گوارش به این مطالعه ارجاع داده شده بودند.

وی افزود: در این پژوهش دو سو کور، پارامتر‌هایی همچون قند خون ناشتا، برخی فاکتور‌های التهابی، آنزیم‌های کبدی و پروفایل لیپیدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بررسی شد.

این دانشجوی دکترای تغذیه در پاسخ به سوالی درباره عوارض مصرف روغن سیاه‌دانه گفت: مطالعاتی درباره عوارض روغن سیاه‌دانه بر موش انجام شده بود که نتایج آن نشان داد مصرف پنج گرم به ازای هر کیلوگرم وزن موش هیچ مشکلی ایجاد نکرده بود. در مطالعه‌ی ما نیز یک نفر بعد از مصرف روغن سیاه‌دانه دچار ریفلاکس و سوزش سردل شده بود که از مطالعه خارج شدند. اما حساسیت در نتیجه مصرف روغن سیاه‌دانه به طوری که باعث ایجاد علائم مسمومیت شود، هنوز در مطالعات بر روی انسان ذکر نشده است.

رشیدمایوان با بیان این که پس از مصرف روغن سیاه‌دانه آنزیم‌های کبد و قند خون ناشتای شرکت‌کنندگان در مطالعه اندازه گیری شد، افزود: قند خون افرادی که روغن سیاه‌دانه مصرف کرده بودند روند کاهشی داشت. به طور کلی، برای ایجاد کبد چرب غیرالکلی چند مکانیسم وجود دارد که یکی از آن‌ها مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین در نتیجه چاقی رخ می‌دهد. اگر مقاومت به انسولین بالا برود فرد انسولین دارد، ولی دیابتیک نیست و گیرنده‌های آن درگیر شده به همین دلیل قند خون افزایش پیدا می‌کند.

دانشجوی دکترای علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره انواع روغن‌های سیاه‌دانه‌ای که در بازار وجود دارد گفت: روغن سیاه‌دانه‌ای که در بازار وجود دارد به دو شکل خوراکی و غیرخوراکی است. روغن سیاه‌دانه در مواردی که به صورت سنتی از آن روغن‌گیری شده، می‌تواند سمیت ایجاد کند. روغنی که ما در این مطالعه از آن استفاده کردیم با افشره سرد روغن گیری شده و از شرکت‌های معتبر داخلی خریداری شده بود. یعنی در این روش با استفاده از تغییر دما روغن سیاه‌دانه از آن خارج می‌شود.

بیشتربخوانید: افزایش خطر مرگ زودهنگام با کاهش نوعی سلول خونی

رشید مایوان در پایان افزود: بهتر است مردم از روغن سیاه‌دانه‌ای که به صورت صنعتی و تحت نظارت بهداشتی تهیه شده استفاده کنند.

نتایج پژوهش وی در Journal of Diabetes & Metabolic Disorders منتشر شده است.

منبع:ایسنا
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کبد چرب کبد چرب مصرف روغن سیاه دانه مقاومت به انسولین کبد چرب غیرالکلی خبرگزاری میزان سیاه دانه ای قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۰۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

پژوهشگران فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با آن می‌توانند محتویات چربی یا همان لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.

به نقل از آی‌ای، این تیم به رهبری دانشگاه ساری(Surrey) در انگلیس به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی‌های(لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی بود.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

این تکنیک با همکاری کالج دانشگاهی لندن توسعه یافته است و شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های یوکوگاوا(Yokogawa) و سایکس(Sciex) نیز در آن مشارکت داشته‌اند.

نظارت بر محتوای چربی سلول‌ها

با استفاده از سیستم شرکت یوکوگاوا به نام SS۲۰۰۰، سلول‌های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه‌برداری شد. این سیستم نوآورانه سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می‌کند. عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر، یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در مرحله بعد، این سلول‌ها با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی شدند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان شرکت Sciex برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف‌سنجی جرمی همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌داد لیپیدها را بشکنند و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

سرانجام کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

یوهانا فون گریشتن از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری گفت که مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند.

وی افزود: این امر طراحی یک درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در برابر درمان مقاومت می‌کنند. با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول‌های زنده پس از حذف آنها از محیط طبیعی، با جزئیات کافی برای درک واقعی آرایش آنها دشوار است. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول‌های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌توانند بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهند.

پژوهشگران همچنین از این رویکرد تازه کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول‌های چرب لیپیدی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت‌هایی را در نمایه لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن معاون مدیر بخش تصویربرداری سلولی و دینامیک در GSK در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلاً ندیده‌ایم، هموار می‌کند. یک روز نیز ممکن است بتوانیم ببینیم که چگونه سلول‌های سرطانی با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم کند.

این تکنیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان در درک تأثیر تابش و تشعشع بر سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت ممکن است به عود سرطان منجر شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، پژوهشگران بیان می‌کنند که مطالعه لیپیدها داخل سلول‌های منفرد ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی نیز کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت