Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@22:59:49 GMT

اجرای «تحریر آفتاب» در فجر پیروزی انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۰۹۰۴

اجرای «تحریر آفتاب» در فجر پیروزی انقلاب

گروه فرهنگی ـ كارگاه عملی خوشنویسی با عنوان «تحریر آفتاب» همزمان با ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، امیرحسین عبادیان، کارشناس مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس امروز، 13 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران از برگزاری کارگاه عملی خوشنویسی با حضور یکی از اساتید برجسته خوشنویسی کشور و در گرامی‌داشت چهل و یکمین فجر پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه هنری فارس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینكه این كارگاه در روز سه‌شنبه، 15 بهمن با عنوان «تحریر آفتاب» برگزار می‌شود، افزود: كارگاه مذكور با حضور ناصر طاووسی از نام‌آوران هنر خوشنویسی برگزار می‌شود و در کنار وی جمعی از هنرمندان و اساتید خوشنویس شیرازی نیز به ارائه اثر و انجام فعالیت هنری خواهند پرداخت.
کارشناس مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس ادامه داد: طاووسی متولد 1349 قم است که در دانشگاه مفید این شهر تدریس کرده و آثار منتشر شده قابل توجهی از جمله کتابت منتخب مفاتیح الجنان «ارتباط با خدا»، دعای کمیل، دعای مکارم‌الاخلاق و منتخب صحیفه سجادیه را در کارنامه دارد.
عبادیان گفت: کتابت سوره مبارکه یاسین و دیگر جزء‌های قرآن کریم و کتابت بر روی جلد کتب‌های دینی و مذهبی و... و مقام برتر جشنواره‌های مهم فرهنگی اعم از جشنواره جشنواره‌ها، حافظ قرآن، وقف، تولیدات مراکز حوزه هنری، خلیج فارس، فاطمه کوثر هستی، کریمه اهل بیت، غدیر و ... را نیز در کارنامه دارد.
وی، برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی در داخل و خارج از ایران توسط این استاد نام‌آور را از جمله تجربه‌های دیگر او خواند و گفت: وی علاوه بر تخصص در خطوط نسخ و ثلث در احیای خط رقاع نقش مهمی دارد.
كارشناس مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس بیان کرد: خط «رِقاع» از جمله خطوط شش‌گانه در خوشنویسی اسلامی است که اغلب برای مکاتبات خصوصی به کار می‌رفت. این خط در کنار خطوطی چون نسخ، ثلث، توقیع، محقق و ریحان از دل خط کوفی و نسخ‌های اولیه بیرون آمدند.
عبادیان، رقاع و ریحان را دو خطی خواند که در روزگار معاصر تا حد بسیار زیادی به دست فراموشی سپرده شده‌اند و ادامه داد: به‌طور نمونه خط رقاع در دوران قاجار رواج بسیار داشت و اوج شکوفایی آن بود اما بعد از آن به راه فراموشی رفت.
وی، ناصر طاووسی را هنرمندی خواند که ۲۷ سال از عمر خود را یک تنه وقف احیای هنر خوشنویسی کرده است و گفت: وی تقریباً تنها کسی است که این ۲ خط را آموزش می‌دهد.
عبادیان در تشریح علل پرداختن به این رشته از خوشنویسی گفت: گرافیک هنر روز دنیا و جزو کاربردی‌ترین هنرهای روزگار ماست، استفاده از خط رقاع به دلیل دورهای زیاد قلم، می‌تواند در ایجاد ترکیب‌بندی‌های خلاق برای هنرمندان گرافیست در تولید آثار گرافیکی (تایپوگرافی،پوستر،نشانه و...) کاربردی باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری كرد: با برگزاری برنامه‌هایی از این دست بتوانیم زمینه‌ساز رشد و اعتلای هنرهای تجسمی در استان باشیم و سهم حوزه هنری را در این عرصه ادا کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي فجر پيروزي انقلاب برگزار می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۰۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

ارکستر نوای آفتاب در نخستین فعالیت هنری خود در سال ۱۴۰۳ ، قطعاتی از موسیقی بی کلام را به صحنه خواهد برد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امین سالمی رهبر ارکستر نوای آفتاب ضمن بیان این خبر، گفت: نخستین اجرای ارکستر نوای آفتاب در سال 1403، سی و یکم خرداد و با اجرای کنسرتی در بخش موسیقی بدون کلام برگزار می‌شود.

وی درباره علت اجرای کنسرتی بدون حضور خواننده  توضیح داد:  از سال 1387 که اجرا با ارکسترهای مختلف  را آغاز کردم  همیشه دغدغه‌مان این بود که در کنار خواننده‌ای که همراه ارکستر اجرا می‌کند،‌ توانایی‌های خود ارکستر و اعضا ارکستر نیز دیده شود چرا که  عموما توانایی ارکسترها به دلیل حضور خواننده تحت الشعاع محبوبیت یا عدم محبوبیت خواننده قرار می‌گیرند و آن طور که باید و شاید به چشم نمی‌آیند.

نگاهی به آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران / رپرتواری جذاب با اجرایی متوسط

ارکستر نوای آفتاب در سال 1402 در  دو مجموعه اجرا با خواننده همراه بود اما برای سال جدید با مشورت دوستان و همکارانم در ارکستر و موسسه نوای آفتاب مهر تصمیم بر آن شد که کنسرتی بدون کلام با ارکستری 40 نفره  داشته باشیم.

قطعات اجرا تنظیم و آماده شده است و تمرینات ارکستر نوای آفتاب از دهم اردیبهشت آغاز می‌شود و پس از اخذ مجوز از دفتر موسیقی درباره دیگر جزئیاتِ این اجرا اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١۴٠٢
  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • اجرای نمایش «سپیده» در حوزه هنری
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم