Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک محقق تغذیه درباره پژوهش خود پیرامون تاثیر روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روغن سیاه‌دانه باعث بهبود التهاب و اختلالات لیپیدی و قند خون در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ایسنا، محمد رشیدمایوان با بیان این که این پژوهش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شده، گفت: حجم نمونه 44 نفر بود که  22 نفر در گروه مداخله و 22 نفر در گروه کنترل بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد در هر دو گروه به مدت هشت هفته روزانه یک گرم روغن سیاه‌دانه بعد از ناهار مصرف می‌کردند. همه‌ی شرکت‌کنندگان دارای کبد چرب غیرالکلی بودند و توسط پزشک متخصص گوارش به این مطالعه ارجاع داده شده بودند.
وی افزود: در این پژوهش دو سو کور، پارامترهایی همچون قند خون ناشتا، برخی فاکتورهای التهابی، آنزیم‌های کبدی و پروفایل لیپیدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بررسی شد.
این دانشجوی دکترای تغذیه در پاسخ به سوالی درباره عوارض مصرف روغن سیاه‌دانه گفت: مطالعاتی درباره عوارض روغن سیاه‌دانه بر موش انجام شده بود که نتایج آن نشان داد مصرف پنج گرم به ازای هر کیلوگرم وزن موش هیچ مشکلی ایجاد نکرده بود. در مطالعه‌ی ما نیز یک نفر بعد از مصرف روغن سیاه‌دانه دچار ریفلاکس و سوزش سردل شده بود که از مطالعه خارج شدند. اما حساسیت در نتیجه‌ مصرف روغن سیاه‌دانه به طوری که باعث ایجاد علائم مسمومیت شود، هنوز در مطالعات بر روی انسان ذکر نشده است.
رشیدمایوان با بیان این که پس از مصرف روغن سیاه‌دانه آنزیم‌های کبد و قند خون ناشتای شرکت‌کنندگان در مطالعه اندازه گیری شد، افزود: قند خون افرادی که روغن سیاه‌دانه مصرف کرده‌ بودند روند کاهشی داشت. به طور کلی، برای ایجاد کبد چرب غیرالکلی چند مکانیسم وجود دارد که یکی از آن‌ها مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین در نتیجه چاقی رخ می‌دهد. اگر مقاومت به انسولین بالا برود فرد انسولین دارد ولی دیابتیک نیست و گیرنده‌های آن درگیر شده به همین دلیل قند خون افزایش پیدا می‌کند.
دانشجوی دکترای علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره انواع روغن‌های سیاه‌دانه‌ای که در بازار وجود دارد گفت: روغن سیاه‌دانه‌ای که در بازار وجود دارد به دو شکل خوراکی و غیرخوراکی است. روغن سیاه‌دانه در مواردی که به صورت سنتی از آن روغن‌گیری شده، می تواند سمیت ایجاد کند. روغنی که ما در این مطالعه از آن استفاده کردیم با افشره سرد روغن گیری شده و از شرکت های معتبر داخلی خریداری شده بود. یعنی در این روش با استفاده از تغییر دما روغن سیاه‌دانه از آن خارج می‌شود.
رشید مایوان در پایان افزود: بهتر است مردم از روغن سیاه‌دانه‌ای که به صورت صنعتی و تحت نظارت بهداشتی تهیه شده استفاده کنند.
نتایج پژوهش وی در Journal of Diabetes & Metabolic Disorders منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تاثیر مصرف روغن سیاه دانه مصرف روغن سیاه دانه مقاومت به انسولین کبد چرب غیرالکلی سیاه دانه ای قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۱۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • برداشت کلزا در بهبهان