Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@21:35:54 GMT

افزایش ظرفیت تولید آب سنگین اراک به ۲۰ تن در سال

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۲۲۲۳

صراط:

علی اصغر زارعان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در پردیس دانشگاه شهید بهشتی مشهد، اظهار کرد: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن 1357 سرآغاز تحولات بنیادی و شگرف ایران در کلیه حوزه‌های علمی، سیاسی و اجتماعی بود، انقلابی که باعث سربلندی، عزت، افتخار، تقویت غرور ملی و استقلال ملت شریف ایران شد و دست استکبار و نظام سلطه را از کشور کوتاه کرد و در گام دوم انقلاب نیز با هدفگذاری صورت گرفته بتوانیم با تلاش، انسجام و وحدت به قله‌های نهایی پیشرفت و فرهیختگی دست یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس وی ادامه داد: چهل و یک سال بالندگی ایران در همه زمینه‌ها باعث شده که دشمن از هیچ تلاش و حیله‌ای جهت کم فروغ کردن انقلاب اسلامی دریغ نکند، نظام سلطه با محوریت آمریکا اعلام کرد که اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های این صنعت را باز می‌کردیم ولی نتوانستیم، چرا که هدف دشمن نداشتن غنی سازی در ایران است و در این عرصه انواع و اقسام شگردها را تا کنون به کارگرفته‌اند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور،‌ با تاکید بر اینکه با دشمن‌شناسی و فرهنگ حاکم در صنعت هسته‌ای کشور، دشمن تاکنون کاری را از پیش نبرده و حتی متوسل به حذف فیزیکی افرادی همچون شهید مجید شهریاری‌ها شدند که به اصطلاح رعب و وحشتی در بین متخصصان جوان ایرانی ایجاد کنند، تصریح کرد: ولی این جوانان از خود گذشته نسبت به اهداف خود روز به روز مصمم‌تر شده و هر روز برگ زرینی بر افتخارات خود به صورت گم‌نامانه و با فرهنگ عاشورایی افزودند و امروز صنعت هسته‌ای یکی از مؤلفه‌های قدرت ایران اسلامی شده است.

زارعان بیان کرد: در این عرصه تمامی بخش‌های چرخه سوخت هسته‌ای از اکتشاف، استخراج، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع‌های سوخت به منظور بهره برداری در راکتورهای تحقیقاتی و قدرت همچون در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین خنداب اراک را با رویکرد اعتماد به نفس و مدیریت جهادی بومی سازی کرده و باعث افتخار به گذشته و امید به آینده شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور یکی از اهداف مذاکره با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را پابرجا ماندن حقوق هسته‌ای ایران دانست و گفت: هدف این بود که هیچ حق و حقوق هسته‌ای واگذار نشود، ولی از نظر طرف مقابل، برجام توافقی بود که انحراف ایران به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز را مسدود کند.

وی ادامه داد: یکی از این حقوق‌ در تحقیق و توسعه بود، به ویژه در زمینه طراحی و ساخت سانتریفیوژ با بهره‌گیری از دانش و مواد اولیه بومی که شاهد هستید قبل از برجام ما بیش از پنج نوع سانتریفیوژ در تحقیق و توسعه نداشتیم ولی امروز در بهمن 1398 به طراحی و ساخت 16 نسل سانتریفیوژ که همگی با دانش ایرانی است، دست یافته‌ایم.

زارعان تاکید کرد: البته این بر حسب نیاز کشور جهت تولید 27 تن اورانیوم غنی شده برای نیروگاهی همچون بوشهر است،‌ چون سانتریفیوژهای نسل اول به علت سوی پایین، پاسخگوی این نیاز نبودند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با ذکر مثالی در این خصوص گفت: اگر شما یک عدد سانتریفیوژ نسل 8 را در یک کفه ترازو بگذارید با 24 سانتریفیوژ نسل اول یا IR6 که در 20 فروردین 98 زنجیره نیمه صنعتی آن رونمایی شد، برابری می‌کند؛ هر ماشین از این نسل 10 برابر ماشین‌های نسل اول محصول تولید می‌کند که این فرآیند با قدرت و قوت ادامه دارد و در سازمان انرژی اتمی هیچ چیز برای ما غیرممکن نیست.

وی ادامه داد: به طور مثال فعالیت کارخانه UCF اصفهان قبل از برجام حدود 9 سال به صورت نیمه فعال بود ولی در سال جاری تمامی زیرساخت‌های آن نوسازی شد و هم‌اکنون در بومی‌سازی فناوری طراحی و تولید انواع سوخت هسته‌ای در کشور با همت و توان متخصصان و جوانان باغیرت و متعهد به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم.

زارعان با بیان اینکه ابتدای سال آینده بخشی از دستاوردهای این عرصه به سمع و نظر ملت بزرگ ایران می‌رسد، گفت: این در حالیست که صرفا پنج کشور در دنیا دارنده این فناوری و تکنولوژی هستند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه با توجه به عدم اعتماد به بیگانگان تلاش شد تا در چهارچوب توافق برجام از جمله ماده 26 این توافقنامه که این حق را به ما می‌دهد تا متناسب با رفتار طرف مقابل کل تعهدات یا بخشی از آن را معلق کنیم و از برجام نیز خارج نشویم، یادآور شد: مشاهده کردید پس از تصمیم نظام و پنج گامی که اکنون در عرصه فنی ابلاغ شد، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری بلافاصله آن‌ها را تاکنون عملیاتی کرده است.

وی این مسئله را دلیلی بر آمادگی همه جانبه سازمان انرژی اتمی در ابعاد مختلف دانست و گفت: شاهدش همین که بلافاصله به شرایط قبل از برجام از نظر تولید اورانیوم زیر 5 درصد بازگشته و اقدام کرد.

هم اکنون میزان تولید روزانه اورانیوم ایران 10 کیلوگرم است

زارعان بیان کرد: هم اکنون میزان تولید روزانه ما 10 کیلوگرم است و نشان می‌دهد که حتی قبل از برجام ما روزانه 7.5 کیلوگرم اورانیوم زیر 5 درصد تولید می‌کردیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به معرفی کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و کاربردهای اصلی این محصول استراتژیک پرداخت و افزود: کاربرد اصلی آب سنگین استفاده از آن در راکتورهایی است که با سوخت اورانیوم با غنای طبیعی کار می‌کنند و به راکتورهای آب سنگین شهرت دارند.

وی ادامه داد: خواص ممتاز آب سنگین از نظر کند کردن نوترون‌ها و پایین بودن سطح مقطع نوترون آن، استفاده از اورانیوم طبیعی را در این راکتورها امکانپذیر می‌سازد، بنابراین با در اختیار داشتن آب سنگین نیاز به انجام فرآیند غنی سازی اورانیوم جهت تولید سوخت هسته‌ای راکتورها مرتفع می‌شود.

زارعان بیان کرد: مجتمع آب سنگین اراک به‌عنوان اولین و تنها تولیدکننده آب سنگین در ایران نیازهای کشور را در راستای بهره‌مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برطرف کرده و این مجتمع یکی از دستاوردهای غرور آفرین بعد از انقلاب اسلامی است که در سال 1382 شروع به فعالیت کرد و در مرداد 1385 اولین قطرات آب سنگین را به تولید کرد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه ظرفیت این مجتمع از ابتدا 7 تن در سال بود و سپس به 16 تن ارتقاء یافت، گفت: با تلاش بی‌وقفه و گمنامانه و اعمال تمهیدات بایسته در طراحی بدون اضافه کردن تجهیزات جدید، ظرفیت فعلی تولید در این مجتمع را به 20 تن در سال افزایش دادیم و اگر نیاز باشد با توجه به اشراف فنی به این فرایند قادر به بالا بردن ظرفیت تولید با همین شرایط هستیم.

وی یادآور شد: هم اکنون نیز این بخش بیشترین سهم تقاضا در دنیا را دارد و امروزه با پیشرفت علم و دانش بشر و خواص و ویژگی‌های این ترکیب شگفت انگیز از آب سنگین و دوتریوم در زمینه علوم تغذیه، صنایع نفت و گاز، زیست شناسی، داروسازی، هیدرولوژی، تولید فیبرهای نوری و نیمه هادی‌ها و کاربردهای تشخیصی استفاده می‌شود.

زارعان خاطرنشان کرد: یکی از کاربردهای جدید این محصول استراتژیک تولید ترکیبات و حلال‌هایی است که در آن اتم دوتریوم جایگزین اتم هیدروژن شده و به ترکیبات و یا حلال‌های دوتره معروف هستند و در حال حاضر به تولید بیش از 55 نوع محصول پرمصرف دوتره که مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است اقدام می‌کند و با یک تفکر بسیجی و خداباوری تمام عیار در یکی دو ماه آینده این تعداد محصولات به دو برابر افزایش می‌یابد که ضمن رفع نیاز داخل کشور از سر ریز تولیدات خود می‌توان آن‌ها را به بازارهای کشورهای هدف با توجه به رویکرد سازمان در تجاری‌سازی، عرضه کنیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور دلیل این امر را کیفیت منحصر به فرد آب سنگین تولیدی کشور دانست که دارای خلوصی فراتر از خلوص مورد نیاز برای کاربرد صنعتی در راکتورهای هسته‌ای است.

وی در ادامه افزود: بعضی از کشورها که این تولید و دستاورد را بلوف می‌نامیدند خود همچون ایالات متحده آمریکا خریدار این محصول شدند و جمعا 70 تن آب سنگین مازاد بر نیاز ایران را روسیه و آمریکا خریداری کرده و آزمایشگاه‌های مرجع هر دو کشور از جمله آزمایشگاه ساواناریو آمریکا بر کیفیت فراتر از آب سنگین ایران صحه گذاشتند که این به معنای اقتدار و نتیجه تولید علم و سپس تبدیل این علم به فناوری و در نهایت تولید قدرت علمی و ثروت برای کشور است.

بهره‌برداری از 70 دستاورد جدید هسته‌ای در فروردین 99

زارعان به کاربردهای ارتباطات امن کوانتومی، لیزرهای دیسک، فیبر، نیمه هادی که در ابعاد میکرون همراه با لیزرهای توان بالا و جوش لیزری در صنعت هسته‌ای پیرامون آن اقدامات ویژه ای صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: ما بعضا در لیزرهای توان بالا شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می‌کنیم و این فرآیند با نشاط و قدرت به صورت همه جانبه استمرار دارد و همین اقدامات، امید دشمن را به یأس تبدیل کرده که ان‌شاالله در 20 فروردین 99 شاهد رونمایی و بهره‌برداری از بیش 70 دستاورد جدید و ممیزی شده خواهیم بود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: سازمان انرژی اتمی با مدیریت جهادی «صالحی» همراه با بصیرت و با رعایت امانتداری در تلاش است تا به قله‌های نهایی دانش در این زمینه برسد که این مهم به زودی محقق می‌شود.

وی به سوالات حاضرین در ابعاد گوناگون پاسخ های اقناعی لازم را توام با اقدامات پیش روی صنعت هسته‌ای و برشمردن پروژه‌هایی همچون پروژه ملی پیشران هسته‌ای، فاز دوم پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، ذخایر افزایش یافته کیک زرد خصوصا از سه سال گذشته تا کنون با ذکر عملیات فناورانه ژئوفیزیک هوابرد، خود اتکایی در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ، تولید اورانیوم با هر میزان غنای مورد نیاز کشور در کمترین زمان و حتی گاها به چند دقیقه و به نقش و همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور با سازمان انرژی اتمی پرداخت.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: آب سنگین اراک سازمان انرژی اتمی کشور صراط سوخت هسته ای طراحی و ساخت قبل از برجام آب سنگین مورد نیاز تن در سال غنی سازی هم اکنون نسل اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۲۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی عباس زاده شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه ۱۲ درصد گوشت مرغ موردنیاز کشور در این استان تولید می شود، گفت: با توسعه زنجیره مرغ در مازندران، توان صادراتی این زنجیره در استان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران قطب تولید طیور کشور به شمار می رود و در همه عرصه های کشاورزی به عنوان نگین کشاورزی کشور مطرح است، تصریح کرد: زنجیره تولید مرغ یکی از زنجیره های مهم در استان مازندران به شمار می رود که قابلیت توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تامین گوشت مرغ روند رو به رشدی را سپری می کند، بیان کرد: مازندران از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه تولید گوشت سفید برخوردار است به صورتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت جوجه کشی کشور در مازندران واقع شده و بیش از ۲۷ درصد جوجه یک روزه کشور در استان مازندران تولید می شود.

عباس زاده با تاکید بر اینکه حدود ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می شود و این استان در تامین بخشی از نیاز مرغ پایتخت و استان های همجوار مشارکت دارد، عنوان کرد: در سالجاری با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت افزایش جوجه ریزی در کشور، ظرفیت تولید مرغ در این استان افزایش یافته است و به سمت صادرات گام برداشته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد قابلیت صادرات و گسترش ارسال تولیدات به خارج از کشور در سال های آینده با حمایت های بیشتر روند پرشتاب تری را بگیرد.

کد خبر 6092500

دیگر خبرها

  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید