Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده در آمریکا از مواجه شدن نظام سرمایه‌داری با مشکلاتی عدیده خبر داده و حاکی از آن است که فشارها روی سرمایه‌داری برای فاصله گرفتن از بنیان‌های فکری خود فزونی گرفته است. ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک اندیشکده بین‌المللی در تحلیلی به شرح مشکلات پیش روی نظام سرمایه‌داری و عقب‌نشینی این نظام اقتصادی از انگاره‌هایی که بر روی آن بنا شده، پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رسانه تحلیلی «کانورسیشن» (The Conversation) نوشته است: «سرمایه‌داری، دست‌کم به گواه نظرسنجی‌های اخیر دچار مشکل شده است. اکثریت نسل هزاره در آمریکا این نظام اقتصادی را رد می‌کنند، در حالی که 55 درصد از زنان بین 18 تا 54 سال می‌گویند آنها سوسیالیسم را ترجیح می‌دهند؛ در سطح جهانی، 56 درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید می‌گویند سرمایه‌داری به شکل فعلی آن بیشتر از آنکه منشأ فایده برای دنیا باشد، عامل ضرر است.»

نزدیک به 50 سال پیش، «میلتون فریدمن»، اقتصاددان شهیر آمریکایی که نظریات او آغازگر عصر «سرمایه‌داری با تقدم سهام‌داران» شد این نظریه را مطرح کرد که یگانه هدف شرکت‌ها «استفاده از منابع موجود و ورود به فعالیت‌هایی است که هدف آنها افزایش سود است.» ظرف یک دهه، ادعای فریدمن به خردی قابل قبول در اتاق هیئت رئیسه شرکت‌ها تبدیل شد.

طبق این تحلیل، نتیجه این تئوری فریدمن، رشد قابل توجه بازار سهام بود، اما این تئوری به گفته بسیاری از منتقدان از جمله عوامل دخیل در وخیم‌تر شدن مشکلات اجتماعی، اقتصادی و محیطی و ایجاد نابرابری در درآمدها بوده است.

در این تحلیل آمده است: «آنها (منتقدان) همچنین خاطر نشان می‌کنند در اولویت قرار دادن سود در واقع در درازمدت به سهام‌داران هم لطمه می‌زند چرا که مدیران را به سمت اتخاذ تصمیم‌هایی پیش می‌برد که در نهایت به کاهش درآمدها منجر می‌شود.»

بسیاری از مصرف‌کنندگان، کارگران و سرمایه‌گذاران آگاه به مسائل اجتماعی هم در پرتو درک این خطرات فشارها برای تغییر را روی شرکت‌ها افزایش داده‌اند، به گونه‌ای که اکنون بسیاری از مردم آمریکا دیگر نمی‌پذیرند که شرکت‌ها فقط به سود خودشان بیندیشند.

یک نظرسنجی که در سال 2017 انجام شده نشان می‌دهد 78 درصد از مردم آمریکا از شرکت‌ها می‌خواهند بیشتر در صدد تحقق مسائل عدالت اجتماعی برآیند؛ 76 درصد گفته‌اند در صورتی که یک بنگاه کسب و کار از موضوعی حمایت کند که خلاف باورهای آنها است ترجیح می‌دهند از خریداری محصول آن شرکت خودداری کنند. نزدیک به نیمی از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که از خرید دست‌کم یک محصول بنا به این دلیل خودداری کرده‌اند. 

«لاورنس فینک»، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت «بلک‌راک»، بزرگترین شرکت فعال در زمینه مدیریت سرمایه سال 2018 این برداشت‌ها رو خلاصه کرد و گفت: «هر شرکت، برای اینکه بتواند در گذر زمان به رونق خود ادامه دهد باید نه تنها عملکرد مالی‌اش را بهینه کند، بلکه کمک‌های مثبتی به جامعه کند.»

در پایان این تحلیل آمده است: «شرکت‌ها دیگر نه می‌توانند تمایلات مشتری‌هایشان را نادیده بگیرند و نه می‌توانند به نیازهای کارگران خود بی‌توجه بمانند. ضمن آنکه اگر آنها به سرمایه‌گذارانی که دارای مسئولیت اجتماعی هستند بی‌اعتنا باشند با خطر از دست دادن سرمایه‌گذارانی مهم و مواجه شدن با سهام‌دارانی که برای تغییر فشار می‌آورند روبرو خواهند بود.»

انتهای پیام/

R36444/P/S8,89,1128/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرمایه داری بین الملل شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه CNN اخیراً اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در رابطه با دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد شیوه تعامل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با جنگ غزه کرده است.

بر پایه نتایج این نظرسنجی، ۷۱ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند از شیوه تعامل او با جنگ در غزه رضایت ندارند.

همچنین ۵۳ درصد دموکرات‌ها نیز گفته‌اند از شیوه تعامل او با جنگ در غزه ناراضی هستند.

در مجموع این آمارها بیانگر نارضایتی حداکثری مردم آمریکا از حمایت های بی چون و چرا و علنی نظامی و مالی واشنگتن از رژیم کودک کش صهیونیستی است که این روزها در کف دانشگاه های آمریکایی به طور واضح دیده می شود.

کد خبر 6092297 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید؛ نشان می‌دهد ملت‌ها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • رهبر انقلاب: امروز مسئله غزه، مسئله اول دنیاست/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! نشان می‌دهد ملتها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • افزایش 6 درصدی حمایت نسل Z از فلسطین و حماس
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات