Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح غدیر با توجه به پیشرفت فیزیکی 41 درصدی در حال حاضر تامین آب شرب کامل شهرستانهای آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان و حدود 60 درصد آب شرب اهواز از طرح غدیر تامین می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در جلسه شورای آب و برق خوزستان بحث بر تامین کل آب شرب شهرستان اهواز از طریق غدیر(سد تنظیمی کرخه)بود که با توجه به پیشرفت فیزیکی 41 درصدی طرح غدیر، در حال حاضر تامین آب شرب کامل شهرستانهای آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان و حدود 60 درصد آب شرب اهواز از طرح غدیر تامین میگردد(که در راستای اولویت بندی طرح بوده است).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا تکمیل تمام اجزای طرح در راستای طرح آبرسانی غدیر نمی توان انتظار داشت کل آب شرب شهرستان اهواز از طرح غدیر تامین گردد و تاکید بر راه اندازی هر چه سریعتر ایستگاه پمپاژ کانال سلمان توسط آبفای اهواز به عنوان طرح پدافندی غدیر بوده است.البته با توجه به تامین و انتقال تقریبا 400 هزار متر مکعب در شبانه روز ازطرح غدیر به شهرستان اهواز در شرایط حاضر براساس سرانه استاندارد 230 لیتر به ازای هر نفر در شهرها، همه آب مورد نیاز برای شهرستان اهواز تامین شده است ولی متاسفانه سرانه ها در اهواز در حال حاضر بیش از دو نیم برابر استاندارد بوده است.

برای تکمیل طرح آبرسانی غدیر با هدف تامین پایدار و ارتقاء کیفیت آب شرب شهرهای مرکزی، جنوبی و غرب استان(26 شهر و 1608 روستا) تا افق سال 1425 و اتصا به مخزن پایدار (سد دز) نیاز به اعتباری بالغ بر 10000 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که تاکنون2480 میلیارد تومان تأمین شده است.این در حالی است که علیرغم کمبود نقدینگی مخزن دوم ایستگاه پمپاژ ام الدبس به ظرفیت 42500 مترمکعب، لاگن دوم و اجرای خط انتقا دوم 2000 میلیمتری ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا مخازن متعادل کننده و همچنین نصب و راه اندازی پمپ ششم ایستگاه امالدبس در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید و تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای خط انتقا 2000 میلیمتری دوم اهواز از سد تنظیمی کرخه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از طرفی دیگر این سازمان در تمام جلسات تاکید نموده است در شرایط اضطرار که آب سامانه طرح غدیر بدلیل عدم تکمیل شدن همه اجزای آن ممکن است دچار ناپایداری مقطعی گردد و یا در شرایط لزوم که به تعمیرات دوره ای مطابق با استاندارد ها و دستورالعمل ها نیاز دارد، ضروری است شرکتهای آبفا تمهیداتی فراهم نمایند که تا بتوانند همه آب مورد نیاز خود را از محل رودخانه کارون تامین کنند.

نکته دیگر اینکه با توجه به گستردگی تاسیسات، بعد مسافت موجود، کارکرد مداوم و حداکثر ظرفیت ایستگاه پمپاژ ام الدبس، تکمیل کمتر از نیمی از طرح غدیر بدلیل محدودیت های مالی، عدم اتصال به مخزن دریاچه سد دز و ذکر این نکته که در حال حاضر طرح غدیر برای آبرسانی به کانالهای آبیاری منشعب شده از سد تنظیمی پای پل کرخه متصل شده است، بروز مشکلات احتمالی از جمله شکستگی خطوط،برداشتهای حجیم فصلی، شکستگی کانال تامین آب ایستگاه پمپاژ ام الدبس و همچنین خاموشی غیر مترقبه در ایستگاه پمپاژ اجتناب ناپذیر خواهد بود.

راه اندازی ایستگاه پمپاژ کانال سلمان، به عنوان منبع تامین اضطراری اهواز که توسط این سازمان احداث شده و به بهره برداری رسیده است بایستی توسط شرکت اهواز جهت استفاده به عنوان پدافند طرح غدیر در شهر اهواز هر چه سریعتر به کار گیری شود.

ضمن اینکه تأسیسات توزیع در شهرهای هدف طرح نیز از مشکلات عدیدهای نظیر فرسودگی شبکه، بالا بودن هدر رفت آب در شبکه، انشعابات غیرمجاز و غیره برخوردار بوده و نظر به اهمیت آب به عنوان یک سرمایه ملی و هزینه های هنگفت تولید و بهره برداری درطرح غدیر جهت استفاده حداکثری از این آب، شرکتهای آبفا می‌بایست اقدامات لازم جهت بازسازی و رفع مشکلات شبکه توزیع را انجام دهند.

در حال حاضر متوسط سرانه آب مصرفی در استان خوزستان به مراتب از سرانه مصرف کشوری و سرانه استاندارد بیشتر بوده که می بایست با بازسازی شبکه های توزیع و آموزش و فرهنگسازی گامهای لازم در جهت اصلاح الگوی مصرف صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طرح غدیر شهرستان اهواز بهره برداری حال حاضر راه اندازی سد تنظیمی تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز ۴ مصدوم بر جای گذاشت

ایسنا/خوزستان سخنگوی اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مصدوم شدن چهار نفر در پی برخورد واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز خبر داد.

عارف شرهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ساعت ۹:۱۲ امروز (۱۲ اردیبهشت‌ماه) از طریق تماس با سامانه ۱۱۵ موضوع برخورد واگن و لوکوموتیو در ایستگاه هجرت در میدان راه آهن اهواز اطلاع‌رسانی شد.

وی افزود: در این حادثه چهار مرد ۳۰، ۳۷، ۴۱ و ۴۳ ساله مصدوم شدند که توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان‌های گلستان و امام (ره) انتقال یافتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۸ برابری اعتبارات طرح آبرسانی به کلاله
  • اتصال خط انتقال مخزن و ایستگاه پمپاژ مجتمع ارسی خوی
  • ثبت ۷۲ میلیمتر بارندگی در «حسینیه» اندیمشک
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • برخورد یک واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز
  • حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز | ۴ نفر مصدوم شدند
  • برخورد واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز
  • برخورد واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز ۴ مصدوم بر جای گذاشت
  • آمادگی ایستگاه‌های پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی در خوزستان