Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره روز سه‌شنبه هشتم بهمن ماه همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح سازش خود موسوم به معامله قرن را اعلام کرد. وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

بر اساس بندهای طرح معامله قرن ۴۰ درصد زمین‌های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد و بخش‌هایی از کرانه باختری که در آنها شهرک‌های یهودی نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین پدری خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان مانند لبنان، اردن و سوریه، اسکان دایم بگیرند.

شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند، همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است. همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی هم مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند.

 تلاش برای رهایی از فشار شکست‌های خارجی و داخلی

ترامپ و نتانیاهو در شرایطی که با بحران‌ها و گرفتاری‌های بسیاری روبرو هستند با اجرای‌ طرح معامله قرن برای رهایی خود از تنگنا تلاش می‌کنند. نتانیاهو به دلیل اتهام‌های مربوط به فساد مالی و سوء استفاده از قدرت از سوی دشمنان و رقبای داخلی خود زیر فشار قرار گرفته است و در آستانه محکومیت و ورود به زندان است. در آمریکا نیز در میانه استیضاح و چشم انداز عزل ترامپ او با طرح معامله قرن تلاش کرده است خود را از گرفتاری‌ها رها کند. آنها در چنین شرایطی که این دو پایگاه مردمی قوی ندارند با طرح معامله قرن به دنبال بهره برداری انتخاباتی از آن به نفع خود هستند. ترامپ و نتانیاهو در میدان‌های نبرد سوریه، یمن، عراق، افغانستان و لبنان و تنش‌آفرینی‌ها علیه ایران با شکست روبرو شده‌اند و اکنون با این اقدام خود تلاش می‌کنند بر روی شکست‌های منطقه‌ای خود سرپوش نهند.

روزنامه «البناء» لبنان در این زمینه نوشت: راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران با هدف تحمیل شرط‌های خود برای مذاکره با هدف تعدیل توافق هسته‌ای با شکست روبرو شده است. ایران در برابر شرط‌ها و دیکته‌های آنها تسلیم نشده است. این کشور با پایداری در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا توانست اراده آمریکا را در منطقه خلیج فارس در هم شکند. ایران افزون بر سرنگونی جنگنده آمریکا در آب‌های منطقه‌ای خود در خلیج فارس به صادرات نفت خود ادامه داد. این در حالی است که ترامپ نتوانست در برابر اقدامات ایران عکس‌العملی انجام دهد.

در چنین شرایطی آمریکا خواست که با ترور سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در عراق موازنه را به زیان ایران رقم زند، اما ایران در واکنش به این اقدام تروریستی آمریکا با موشک‌های بالستیک خود پایگاه‌های آمریکا را در عراق هدف قرار داد و بار دیگر ناتوانی ترامپ را ثابت و غرور آمریکا را در هم شکست. این اقدام ایران، ترامپ و نتانیاهو را در شرایط ناگواری قرار داد. اقدام تروریستی آمریکا در عراق سبب شده است مردم و مجلس این کشور هم علیه حضور نیروهای آمریکا وارد عمل شوند و توافق امنیتی آمریکا با عراق را تعلیق کنند و خواستار خروج فوری نیروهای آمریکا از عراق شوند. پیوستن جریان صدر به گروه‌های مقاومت عراق و تظاهرات میلیونی مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای آمریکا در عراق هم آمریکایی‌ها را در برابر گزینه دشواری قرار داد. این موضوع سبب شد که آمریکا پوشش رسمی و مردمی عراق برای ادامه حضور نیروهای خود در عراق را از دست بدهد.

این در حالی است که آمریکا پیش از این بر روی تظاهرات مردمی عراق شرط‌بندی کرده بود و امیدوار بود که این تظاهرات موازنه قدرت داخلی در عراق را به سود نیروهای هوادار آمریکا رقم زند. همچنین آمریکا در شمال شرق سوریه با شکست روبرو شده است و با عقب‌نشینی نیروهای خود از مناطق مرزی ترکیه نتوانست معادلات را بر هم زند. عقب نشینی نیروهای آمریکا از این منطقه زمینه را برای حضور نیروهای ارتش سوریه در بیشتر مناطق مرزی این کشور با ترکیه در منبج، عین العرب و دیگر مناطق فراهم کرد. در نتیجه این موضوع ارتش سوریه توانست بخش‌های گسترده‌ای از مناطق استان ادلب را به کنترل خود درآورد. با این پیشروی‌ها اکنون نیروهای گروه‌های تروریستی در مناطق شمالی سوریه آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌سازند و پس از رهایی سوریه از مبارزه با گروه‌های تروریستی ارتش این کشور برای اخراج نیروی کشورهای خارجی و در راس آنها آمریکا و ترکیه وارد عمل خواهند شد.

در یمن انتقال نیروهای گروه مردمی انصارالله و ارتش این کشور به مرحله حمله به تاسیسات نفتی عربستان در عمق این کشور و موفقیت این نیروها در بازپس‌گیری بخش‌های مهمی از استان‌های الجوف و نهم سبب شده است که ائتلاف آمریکایی- سعودی با یارگیری از عناصر داعش و النصره در یمن مانع از پیشروی نیروهای یمنی شوند اما در این زمینه با شکست روبرو شده‌اند. در لبنان هم پس از موفقیت گروه‌های ملی در تشکیل دولت تکنوکرات تلاش‌های آمریکا برای ایجاد تغییر در معادلات سیاسی دولت با شکست روبرو شده و آمریکا را در شرایط آشفته‌ای قرار داده است. این در شرایطی است که آمریکا تلاش می‌کرد دولتی سرکار آید که تابع دستورهای این کشور باشد. در افغانستان هم در نتیجه حمله طالبان به نیروهای آمریکا و سقوط جنگنده آمریکا و به هلاکت رسیدن افسران این کشور در این رویداد آمریکا ضربه دردناک دیگری را متحمل شده است و به دنبال راهبردی برای خروج از این کشور است.

در چنین شرایطی که نتانیاهو و ترامپ در همه جبهه‌ها گرفتار شده‌اند و از هر دستاوردی که بتوانند اوضاع خود را سامان دهند محرومند آنها به سمت طرح معامله قرن رفته‌اند. آنها که نتوانسته‌اند موافقت فلسطینی‌ها را به دست آورند مجبور شده‌اند با رونمایی از این طرح در واشنگتن و ایجاد هیاهو آن را بسیار پررنگ جلوه دهند تا شاید بتوانند بر شکست‌های خود سرپوش نهند و محبوبیت خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات کنست رژیم صهیونیستی افزایش دهند. ترامپ با این اقدام خواسته است پشتوانه‌ای را برای نتانیاهو در انتخابات فراهم کند تا در مقابل آن حمایت لابی صهیونیسم را که در آمریکا و کنگره این کشور تاثیر بالایی دارند به دست آورد تا لابی صهیونیسم با استفاده از نفوذ خود مانع از این شوند که دموکرات‌ها او را از قدرت برکنار سازند. آنها خواسته‌اند با پایمال کردن حق مردم فلسطین خود را از تنگنا رهایی بخشند.

محال بودن موفقیت طرح معامله قرن

طرح معامله قرن بدون هیچ گونه توجه به جامعه بین‌الملل و اصول‌های سازمان ملل وضع شده است و از هیچ گونه اعتبار سیاسی برخوردار نیست. احتمال هرگونه موفقیت طرح معامله قرن در گرو پذیریش این طرح از جانب طرف فلسطینی برای مذاکره با طرف اسرائیلی با نظارت آمریکا است.  با توجه به این فلسطینی‌ها به طور آشکار مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند و به آمریکا اعتمادی ندارند احتمال موفقیت این طرح محال است.

به نوشته مرکز پژوهش های «الجزیره» قطر، ترامپ در طرح معامله قرن به طور کامل از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. در این طرح که بدون هیچ‌گونه مشورت با فلسطینی‌ها صورت گرفته است خواسته‌ها و مطالبات صهیونیست‌ها در نظر گرفته شده است. این موضوع نشان می‌دهد که فرصت اجرایی سازی آن ناچیز است و به دلیل فراهم نبود مولفه‌های لازم برای اجرایی سازی، این طرح با شکست روبرو خواهد شد.

در تحلیل روزنامه البناء آمده است: مخالفت یکپارچه فلسطینی‌ها با طرح معامله قرن و تلاش برای اسقاط این طرح نه سبب همگرایی و اتحاد بیشتر آنان شده است. بلکه کار به جایی رسیده است که فلسطینی‌ها از رهبران سازمان آزادیبخش فلسطینی می‌خواهند از توافق «اسلو» هم عقب نشینی کند. مقاومت مردم فلسطینی با این طرح در غزه و حمایت محور مقاومت از مردم فلسطین هم طرح‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و نظام‌های واپسگرای عربی را با شکست روبرو می کند و اکنون جبهه مقاومت از بیروت، دمشق، بغداد، یمن تا ایران همسو و متحد شده‌اند و با ایجاد فضای جدید رژیم اشغالگر را در محاصره قرار خواهند داد.

برچسب‌ها معامله قرن توافقنامه اسلو دونالد ترامپ مقاومت بنیامین نتانیاهو فلسطین پروندهٔ خبری داستان معامله قرن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معامله قرن توافقنامه اسلو دونالد ترامپ مقاومت بنیامین نتانیاهو فلسطین معامله قرن توافقنامه اسلو دونالد ترامپ مقاومت بنیامین نتانیاهو فلسطین ترامپ و نتانیاهو طرح معامله قرن شکست روبرو شده رژیم صهیونیستی نیروهای آمریکا چنین شرایطی کرانه باختری حضور نیروهای مردم فلسطین فلسطینی ها عقب نشینی شده اند هیچ گونه گروه ها سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۶۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • امشب؛ دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • جهان اسنوکر شوکه شد! اسطوره‌ها حذف شدند، فینال بین دو غافلگیرکننده
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است