Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران در فروردین سال ۹۰ با معماری خاص و ۱۳ هزار متر مربع مساحت و ۱۰ هزار متر مربع زیربنا در بلوار شهید مطهری زاهدان راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  ادامه داد: این موزه در سه طبقه و در سه بخش اصلی باستان شناسی، مردم شناسی و بوم شناسی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان در قالب تصاویر و اشیای تاریخی به معرفی منطقه جنوب شرق می‌پردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: موزه منطقه‌ای جنوب شرق یکی از بزرگترین و جذابترین موزه‌های استان است که در آن آثاری از تاریخ و فرهنگ و کشفیات باستانی به نمایش گذاشته شده است.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

ساختمان تاریخی این موزه در خیابان شهید طالقانی زاهدان به معرفی وضعیت پست از آغاز تاکنون در این شهر می‌پردازد که از جمله ساختمانهای اداری است که اوایل سلسله پهلوی برای انجام مراسلات پستی با توجه به کتیبه موجود در سر در آن به سال ۱۱ هجری شمسی توسط دولت بنا شده و نام اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان به خود گرفته است.

موزه مردم شناسی سیستان

این موزه در ساختمانی واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی زابل با عنوان کنسولگری قدیمی ایران و انگلیس در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع قرار دارد و در سال ۸۵ به عنوان اولین موزه سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد.

در سال ۷۶ مرمت بنا آغاز و هم‌اینک نیز به عنوان موزه مردم شناسی همه روزه پذیرای محققان و بسیاری از علاقه‌مندان به مقوله آداب و سنن و روش های زندگی مردم استان است.

موزه شهر سوخته

این موزه برای معرفی سایت باستانی شهر سوخته با مساحت ۴۷۰ متر مربع در محل مجتمع فرهنگی پژوهشی آن در سال ۹۱ افتتاح شد.

در این موزه اشیای حاصل از کشفیات شهر سوخته نگهداری و به معرض نمایش گذاشته شده است.

با توجه به اهمیت جهانی این محوطه سعی بر آن شده تا بخش های مختلف از آثار کشف شده شامل گورستان، ظروف، زیورآلات و غیره را به نمایش بگذارد.

موزه قرآن و عترت ایرانشهر

این موزه در خیابان ولایت ایرانشهر با هدف آشنایی با مفاهیم ارزشمند قرآنی و شیوه زندگی ائمه با تاکید بر ارزش‌های اسلامی و وحدت مسلمانان در مکانی که یادآور خاطرات سکونت رهبر معظم انقلاب در زمان اقامت اجباری از سوی رژیم ستم شاهی است، در سال ۸۷ افتتاح شد.

این ساختمان در سال ۷۰ توسط پرویز فاضلی مالک بنا به سازمان میراث فرهنگی اهدا و در سال ۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت آن توسط سازمان انجام و به نام موزه قرآن و عترت تغییر کاربری یافت.

موزه محلی سرباز

این بنا در خیابان ایران سرباز یکی از بناهای دوره پهلوی اول است که طبق معماری آن دوره ساخته شده است.

از ویژگی‌های شاخص این بنا می‌توان به اجرای طاق آهنگ سقف‌ها اشاره کرد.

این بنا به عنوان تلگرافخانه شهرستان کاربری داشته که پس از ثبت به عنوان موزه محلی سرباز در سال ۹۴ راه‌اندازی شده است.

موزه محلی سراوان

این موزه در خیابان آزادی در ساختمان قدیم فرمانداری سراوان در بین سال‌های ۱۶ تا ۱۸ احداث شده است.

در سال ۸۸ بعد از اتمام عملیات مرمت راه‌اندازی شد.

موزه زنده سفال کلپورگان (موزه خاک)

در روستایی به همین نام در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرق سراوان واقع شده است.

سفال تولیدی در منطقه کلپورگان نشان دهنده تداوم حیات ۶ هزار ساله نوعی سفال پیش از تاریخ در ایران است.

این کارگاه به عنوان یک موزه زنده که تداوم سنت سفالگری پیش از تاریخ بلوچستان را به نمایش گذاشته، در سال ۸۸ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

موزه محلی چابهار

این موزه در ساختمان فرمانداری قدیم چابهار در میدان ۲۲ بهمن واقع شده که مصالح آن از خشت و در ۲ طبقه ساخته شده است.

هم‌اینک از این بنا به عنوان موزه محلی چابهار استفاده می‌شود که بخش حیاط آن به بوم شناسی بلوچستان اختصاص یافته است.

موزه محلی چابهار در سال ۸۹ راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری دهه فجر 98 راه اندازی شده موزه در خیابان سیستان و بلوچستان موزه محلی چابهار راه اندازی شد عنوان موزه هزار متر مربع نمایش گذاشته میراث فرهنگی مردم شناسی شهر سوخته جنوب شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۷۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، شهید آیت الله سلیمانی نماینده سابق ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بود که ششم اردیبهشت ماه سال گذشته این عالم ربانی در یکی از بانک‌های بابلسر استان مازندران مورد حمله مسلحانه یک فرد قرار گرفت و به شهادت رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان