Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@15:38:55 GMT

دوربین‌های سرعت سنج چگونه عمل می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۸۹۹۵

صراط:

اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌های کشور مجهز به دوربین‌های سرعت سنج شده‌اند که سرعت خودرو‌های حرکت را با دقت بسیاری زیادی اندازه می‌گیرد و اگر راننده‌ای سرعتی بالای حد مجاز داشته باشد، سریعا آن را تشخیص داده و در سیستم ثبت می‌کند.

اما این دوربین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

به گزارش تابناک دوربین‌های سرعت سنج به دو روش سرعت را اندازه گیری می‌کنند: ۱- صوتی ۲- لیزر

مکانیزم کاری دوربین‌هایی که با صوت کار می‌کنند، دقیقا شبیه رادار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوربین‌ها امواج صوتی به طرف خودرو‌ها فرستاده می‌شود و پس از برخورد با آن‌ها دوباره به سمت دوربین منعکس می‌شود. دوربین‌ها از طریق مدت زمان رفت و برگشت این امواج صوتی و به کمک پدیده "داپلر"، با محاسبات پیچیده‌ای در کوتاه‌ترین زمان سرعت خودرو‌ها را حساب می‌کنند.

اما دوربین‌های لیزری همانطور که از اسمش پیدا است، با نور لیزر کار می‌کنند. این دوربین‌ها زمان میان تابش و بازتاب نور لیزر را حساب می‌کنند. از آن جایی که سرعت حرکت نور (۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه) بسیار بیشتر از صوت است، این سیستم بسیار سریع‌تر از دوربین‌های راداری هستند.

این دوربین‌های از امواج "فرو سرخ" برای اندازه گیری سرعت خودرو‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه فاضله زمانی بین تابش و بازتاب پرتو فروسرخ را که در حد نانو ثانیه است را اندازه گیری کرده و سپس توسط برخی محاسبات پیچیده، سرعت خودرو مورد نظر را به دست میاورد.

برتری‌های سرعت سنج لیزری به سرعت سنج صوتی

*سرعت سنج لیزری دقت بسیار بالاتری نسبت به سرعت سنج صوتی دارد و می‌تواند یک خودرو خاص را نشانه برود.
*برد سرعت سنج لیزری بسیار بیشتر از نوع دیگر است و دقتی تا حدود ۳۰۰ متر دارد.

اما گفتنی است که در سرعت سنج لیزری پلیس حتما باید دوربین را بر روی یک خودرو خاص بگیرد تا سرعت آن را محاسبه کند، اما سرعت سنج صوتی نیازی به نشانه گیری ندارد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: دوربین های سرعت سنج پلیس راهنمایی رانندگی رانندگان متخلف صراط دوربین های سرعت سنج سرعت خودرو ها دوربین ها اندازه گیری کار می کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نسخه صوتی کتاب «داستان‌های پارسی» به‌تازگی توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان و انتشارات تاکسیدفتیس و سامانه صدای کتاب (bookvoice) در یونان منتشر شده است.

«داستان‌های پارسی» شامل ۹ داستان اصیل و فولکلور ایرانی برای رده سنی ۵ تا ۱۱ سال است در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) توسط انتشارات تاکسیدفتیس به زبان یونانی منتشر شد.

این کتاب که مقدمه‌ای از میخالیس مراکلیس، شخصیت نام آشنای حوزه داستانشناسی یونان را نیز در خود دارد، ضمن سادگی مفاهیم غنی فرهنگ و هنر ایرانی را به کودکان این کشور بیان می‌کند.

نسخه صوتی کتاب مذکور با صدا و روایت هنرپیشه نام آشنای یونانی پانایوتیس بویوریس، بازیگر سینما و تلویزیون یونان و از بازیگران خارجی سریال سلمان فارسی در سامانه شناخته شده کتاب‌های گویا در یونان منتشر و از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

نسخه صوتی این کتاب در یک ساعت و دو دقیقه تهیه و در استودیوی حرفه‌ای ضبط و تدوین شده است. علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران و کودکان و نوجوانان یونانی می‌توانند نسخه صوتی داستان‌های پارسی را بارگیری کرده و به این گنجینه ارزشمند ادبی دسترسی پیدا کنند و کودکانشان با ادبیات غنی ایرانی اسلامی آشنا شوند.

سامانه صدای کتاب (bookvoice) به عنوان معتبرترین مرجع کتاب‌های صوتی در یونان، با همکاری هنرمندان برجسته این کشور، همواره در تلاش است تا تجربه‌ای شنیدنی و لذت‌بخش را برای مخاطبان خود رقم زند. این سامانه دارای یک سایت رسمی و برنامه‌های کاربردی برای سیستم عامل اندروید و iOS است.

کد خبر 6094349 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • «راهنما نزدن» نشانه حرفه‌ای بودن راننده نیست
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
  • ورود موتورسیکلت‌های دوربین‌دار راهور در معابر
  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)
  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی
  • هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد