Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@11:17:11 GMT

۲ طرز تهیه حلوا کاسه اصیل و مجلسی شیرازی

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۹۱۹۸

۲ طرز تهیه حلوا کاسه اصیل و مجلسی شیرازی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حلوا کاسه شیرازی یا به قول خود شیرازی «حلوا زرد» همان‌طور که از اسمش پیداست ریشه شیرازی دارد. این حلوا با بافت بسیار نرم و لطیف به چند روش طبخ می‌شود. در برخی دستورها به جز آرد برنج که آرد پایه این حلوا است آرد نشاسته هم اضافه می‌کنند و در بیشتر دستورهای پخت تخم مرغ هم هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک نوع دیگر این حلوا بدون تخم مرغ است که به حلوای قنادی مشهور است و فقط با آرد برنج یا ترکیبی از دو آرد مختلف درست می‌شود. 

مواد لازم: 
آرد برنج مرغوب و تازه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱ و ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم کرده غلیظ: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

تخم مرغ: ۲ عدد

طرز تهیه:
ابتدا شهد حلوا را درست کنید. شکر و آب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا شکر در آب حل شود. این مخلوط نباید به حالت جوش برسد. سپس نیمی از زعفران دم کرده غلیظ و نصف گلاب را اضافه کنید و کمی هم بزنید. شعله گاز را خاموش کنید.

۲ عدد تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس نیم دیگر زعفران دم کرده غلیظ، نصف دیگر گلاب و ¼ پیمانه شهد که سرد شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را هم کنار بگذارید.

آردها را جداگانه دو یا سه بار الک کنید تا تمام ناخالصی‌ها گرفته شده و آرد گوله نشود. آردها را با هم مخلوط کنید و روی حرارت خیلی ملایم به مدت ۴۵ دقیقه هم بزنید. رنگ آرد نهایتا باید کمی کِرم رنگ شود و اصلا نباید رنگ آرد زیاد تغییر کند. یک بار دیگر آرد تفت داده شده که طعم خامی آن گرفته شده را الک کنید. آرد را دوباره در ماهیتابه بریزید و روغن اضافه کنید. آرد را حالا با روغن به مدت ۵ دقیقه دیگر هم بزنید تا کمی دیگر تفت بخورد. شعله گاز باید خیلی ملایم باشد. حالا کم کم و در چند مرحله ترکیب تخم مرغ را اضافه کنید و مدام و خیلی سریع مواد را هم بزنید. در این مرحله سرعت عمل شما خیلی مهم است. ۳ یا چهار دقیقه در این حالت مدام هم بزنید و سپس دوباره به تدریج و کم کم شهد را اضافه کنید تا شهد کاملا به خورد حلوا برود. آنقدر حلوا را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا خودش را کاملا جمع کند و از ظرف جدا شود.

اگر می‌خواهید حلوا کاسه را بدون تخم مرغ درست کنید به این ترتیب عمل کنید:

مواد لازم:
آرد برنج تازه و مرغوب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ۱ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم کرده غلیظ: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه:
آرد برنج را چند بار الک کنید. آرد باید کاملا نرم و لطیف باشد چون حلوا کاسه یک حلوای نرم و لطیف و ابریشمی است. حالا آرد برنج را روی شعله ملایم گاز به مدت ۴۵ دقیقه تفت بدهید. همان‌طور که گفتیم باید شعله گاز آنقدر ملایم باشد که رنگ آرد تغییر نکند. عطر آرد که بلند شد شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید آرد سرد شود. حالا گلاب را به آرد برنج اضافه کنید. و به سرعت هم بزنید سپس شعله را خاموش کرده و این ترکیب را کنار بگذارید. شهد حلوا را درست کنید. به همان ترتیب اجازه ندهید به دمای جوش برسد. همین که گرم شد و شکر حل شد شعله گاز را خاموش کنید. زعفران را هم اضافه کنید و کمی هم بزنید. حالا شهد را روی ترکیب آرد و گلاب بریزید. این کار را باید کم کم انجام دهید و در حین اضافه کردن مدام ترکیب را هم بزنید.

شعله گاز باید ملایم باشد. حلوا را مدام و بدون توقف هم بزنید تا مواد روی شعله ملایم گاز با هم بپزند و حلوا به غلظت مناسب برسد. این هم زدن حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا حلوا به غلظت برسد پس حتما از یک نفر دیگر برای هم زدن کمک بگیرید. بعد از ۴۵ دقیقه روغن را اضافه کنید و باز هم بزنید تا روغن کاملا به خورد حلوا برود. در این مرحله حلوا شروع به حباب انداختن می‌کند. به محض مشاهده حباب‌ها شعله گاز را خاموش کنید و حلوا را در ظرف مناسب سرو یا با ماسوره تزیین کنید.

منبع: کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت حلوا اضافه کنید هم بزنید نرم و لطیف درست کنید حلوا کاسه ۴۵ دقیقه طرز تهیه آرد برنج رنگ آرد تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) دانشجویان شیرازی هم تجمع کردند
  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • آشنایی با استاد شعله
  • نجات فرد مجروح از بین شعله‌های آتش توسط آتش نشانان
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • طعنه رسانه فرانسوی به بارسلونا؛ دمونتادا جواب ریمونتادا