Web Analytics Made Easy - Statcounter

موشک‌های ضد زره امروز نقش مهمی در مقابله با نیروهای زرهی ایفا می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش توان ساخت تجهیزات زره‌پوش در یک قرن اخیر، به سلاحی برای مقابله با این تجهیزات نیاز بود و در همین راستا تسلیحات ضدزره ساخته شد.

ساخت این سلاح باعث شد جنگ بین سلاح‌های زره‌پوش و تجهیزات ضد زره روز به روز افزایش پیدا کند و ارتش‌هایی که تمایل به ارتقاء توان رزمی خود و قابلیت‌های ماندگاری در صحنه نبرد را داشته‌اند؛ علاوه بر حوزه زره‌پوش در زمینه تجهیزات ضدزره هم سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مدت زمانی که تجهیزات ضدزره تولید شده‌اند، همواره یک گام از زره‌پوش‌ها عقب‌تر بودند، چرا که اول باید زره برای ادوات ساخته شود تا سلاح ضد آن هم ساخته شود، اما با این وجود تا امروز پیشرفت خوبی صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران هم که دارای موقعیت استراتژیکی در منطقه غرب آسیاست درصدد رفع این نیاز خود بر آمده است.

متخصصان نیروهای مسلح کشورمان با تجربه‌ای که از دوران دفاع مقدس در زمینه تولید ادوات ضدزره داشتند پا به میدان گذاشته و فرآیند تولید تسلیحات ایرانی را شروع کردند، البته نباید فراموش کرد که چنین توانایی با روش مهندسی معکوس به دست آمد.

نیروهای مسلح کشور در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی توانستند با موشک‌های تاو و دراگون که در اختیار داشتند، دانش ساخت تسلیحات ضدرزه را به دست آورده و فرآیند پیچیده تولید نمونه بومی آن‌ها را طِی کنند. حاصل طی کردن این راه تولید موشک‌هایی، چون خانواده رعد و توسن شد.

خانواده موشکی رعد که در ۳ مدل آی- رعد، رعد- تی و آی- رعد- تی تولید شده بود سرعتی بیش از ۱۲۰ متر بر ثانیه، بردی بین ۴۰۰ تا ۳هزار متر و قدرت نفوذ در زره‌هایی بیش از ۴۰۰ میلیمتر را دارد و از این حیث در زمان خود یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره محسوب می‌شد.

موشک توسن را می‌توان اولین تولید بومی نیروهای مسلح کشور برای انهدام انواع هدف‌های زرهی ثابت و متحرک، مجهز به زره‌های واکنشی و غیر واکنشی، استحکامات بتنی و اهداف دریایی دانست. این موشک در فاصله ۷۵ متر پس از شلیک از موشک‌انداز مسلح شده و می‌تواند هر هدفی را در فاصله‌های دوردست منهدم کند.

این موشک‌ها در سال‌های نخست پیروزی انقلاب تولید شدند، اما روند ساخت آنها پس از جنگ تا امروز با سرعت بالایی ادامه پیدا کرده، به نحوی که  موشک‌هایی چون دهلاویه وارد چرخه دفاعی کشور شد؛ دهلاویه در روز ۱۷ تیرماه سال ۹۱ رونمایی و به نیروهای مسلح تحویل داده شد.

موشک ضدزره دهلاویه از جدیدترین موشک‌های ضد زره تاکتیکی ساخت وزارت دفاع کشورمان است که وزنی در حدود ۲۲/۷ کیلوگرم دارد که در حدود ۶/۸ کیلوگرم به سرجنگی دو مرحله‌ای آن اختصاص پیدا کرده، برد عملیاتی این سلاح در صحنه درگیری در بازه ۱۰۰ تا ۵۵۰۰ متر تخمین زده می‌شود. اگر برای شلیک این موشک از سیستم دید در شب استفاده شود بردِ آن تا شعاع ۳۵۰۰ متری افزایش می‌یابد.

با تولید دهلاویه راه برای ساخت موشک‌های جدیدتر باز شد و امروز موشکی، چون تندر پا به میدان گذاشته است که مانند توسن می‌تواند هر هدفی را منهدم کند، چه آن هدف در دریا باشد، یا در زمین یا حتی در هوا.

تندر ایرانی قاتل اهداف مختلف

یکی دیگر از موشک‌های ضد زره ایران تندر نام دارد که با تمرکز متخصصان داخلی تولید و مخصوص استفاده در تانک‌های تی-۷۲ ساخته شده است، تندر بومی از لوله کالیبر ۱۲۵ میلیمتری توپ تانک شلیک می‌شود و می‌تواند هر هدفی را در فاصله ۴ کیلومتری منهدم کند.

جوانان ایرانی در ساخت این موشک بومی از قابلیت‌های توسن استفاده کردند، یعنی این موشک می‌تواند اهداف ثابت و متحرک در زمین و دریا را هدف قرار بگیرد، اما ویژگی مهمی که در تندر وجود دارد و آن را به تنها موشک با این قابلیت تبدیل کرده توانایی انهدام اهداف در هواست؛ این موشک می‌تواند اهداف پرنده با سرعت پایین را منهدم کند، دلیل آن هم نوع هدایت تندر است.

هدایت این موشک از نوع نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است، به این شکل که موشک اصطلاحاً کور است و توانایی دیدن هدف را ندارد؛ بلکه با استفاده از سنسورهایی که در قسمت‌ دم آن قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و بخش کنترل پرواز سعی می‌کند تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد و این فرآیند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می‌یابد.

جِرم موشک تندر بیش از ۱۷ کیلوگرم بوده که ۳.۵ کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله‌ای آن است، عمق نفوذ آن در زره تا ۷۰۰ میلیمتر، برد آن ۱۰۰ تا ۴هزار متر، بیشینه سرعت آن ۳۷۰ و سرعت متوسط آن ۳۱۰ متر بر ثانیه است. با استفاده از این موشک توانایی تانک‌های تی-۷۲ در مقابله با اهداف زرهی متحرک و بالگردها بسیار افزایش یافته است.

وجود چنین موشک‌هایی امروزه در میدان نبرد زمینی باعث می‌شود تا هیچ کدام از ادوات زرهی دشمنان از چنگال موشک‌های ضدزره ایرانی در امان نباشند؛ تولید موشک‌هایی از این دست نشان‌دهنده دست برتر جمهوری اسلامی در نبردهای احتمالی آینده هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: موشک های ضد زره موشک های ایرانی موشک تندر تواند هر هدفی نیروهای مسلح کشور موشک های ضد زره تجهیزات ضد موشک هایی موشک ها زره پوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

به گزارش خبرنگار مهر، علی چگنی روز دوشنبه در آیین افتتاحیه اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا، ضمن خوش‌آمد گویی به نمایندگان عضو ACD، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران در نظر داریم با همکاری همه جانبه بتوانیم اهداف خود را پیش ببریم و به نتیجه برسیم، اکنون در زمانی هستیم که پیش‌بردن اهداف اقتصادی به تنهایی نتیجه ندارد، همکاری همه جهان را نیاز داریم، همچنین برای رشد اقتصادی، برقراری رفاه و صلح نیاز است تا همکاری‌های همه جانبه شامل همکاری‌های بین‌المللی از طریق افراد ذی‌صلاح انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در چنین مجامعی که اغلب اعضای ACD حضور دارند، پتانسیل های بسیار زیادی وجود دارد، افزود: در این مجمع می‌توان همه جانبه کار کنیم، هرکشوری توانایی‌های خاص خودش را دارد، امیدوارم این اجلاس به الگوهای ممکن ببین بخش‌های خصوص و دولتی تبدیل شود.

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: وزارت امور خارجه آماده است تا از طریق پشتیبانی‌های دولتی و کشورهای عضو، خودش را به اهداف اقتصاد جهانی نزدیک کند، البته این رشد و پیشرفت سریع نیست و از طریق همکاری به وجود می‌آید، باید بدانیم کشورهای دیگر چه کمک‌هایی می‌توانند انجام دهند.

وی اضافه کرد: جلسات اجلاس بسیار مهم هستند و می‌توانند نقش مهمی در ارتقای ارتباطات ایفا کنند. کشورهای عضوACD را به نهایت همکاری دعوت می‌کنیم، حضور آنها در این مجمع نشان داد که می‌توانیم همکاری‌های فعالانه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر،مجمع گفتگوی همکاری آسیا Asia Cooperation Dialogue با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 6092258

دیگر خبرها

  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • ثبت تصاویری خاص از شکار و شکارچی!
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟