Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@17:57:35 GMT

سرقت بخش میانی اثر پرویز تناولی در اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۳۳۸۳

سرقت بخش میانی اثر پرویز تناولی در اصفهان

شب گذشته بخش میانی «تقدیس» اثر پرویز تناولی که سال‌هاست در میدان امام حسین (ع) روبروی شهرداری اصفهان نصب شده است به سرقت رفت.

 ایمان حجتی مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با انتشار عکسی این خبر را اعلام کرده و گفته است که شهرداری اصفهان پیگیر این اتفاق است.

--- پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.

مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، برخی از مجموعه‌داران هنری و مشهورترین موزه‌های جهان، اقدام به جمع‌آوری آثار پرویز تناولی برای مجموعه‌های‌شان کرده‌اند. مجسمه‌ای از وی به نام پرسپولیس در سال ۱۳۸۷ با رکورد بی‌سابقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت.

پرویز تناولی هم‌چنین کارشناس فرش‌ها و بافته‌های عشایری است.

تناولی در دی ماه ۱۳۳۶، آثاری کاملاً متفاوت شامل حکاکی‌ها، مجسمه‌های سفالی و مجسمه‌های ساخته شده از آهن‌قراضه‌ها را در تالار به نمایش گذاشت. این نخستین بار در ایران بود که مجموعه‌ای از آثار یک مجسمه‌ساز به نمایش درمی‌آمد.

پس از برگزاری این نمایشگاه بود که در اواخر سال تناولی با وزیر فرهنگ آن زمان، مهرداد پهلبد، آشنا شد و توانست از وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) بورسی برای ادامه تحصیلاتش در ایتالیا بگیرد. این بار او به میلان رفت و قریب به دو سال در آکادمی بررا (Brera) نزد مارینو مارینی مجسمه‌ساز برجسته ایتالیایی آموزش دید. او در سال ۱۳۳۸ دیپلم خود را با کسب مقام اول به لحاظ برتری نمرات تحصیلی از آکادمی بررا دریافت نمود و شانزده اثر او به عنوان بهترین آثار یک فارغ‌التحصیل مجسمه‌ساز آن سال در گالری ری ماگل (Re Magl) شهر میلان به نمایش گذاشته شد.

در همین ارتباط رناتو گوتسونی Ronato Guzzoni دربارهٔ او نوشت: «پرویز تناولی مجسمه‌ساز، صاحب نعمت خود شناسایی است که همه کس از آن برخوردار نیست. قصهٔ الهامات او ریشه‌هایی دارد که به حکایات قدیم ایرانی مربوط می‌شود. مجسمه‌سازی در ایران طی قرنها متروک مانده بود و جای آن را هنرهای تزیینی مانند قالیبافی، گچبری، کاشیکاری و… گرفت. این هنرها با آن که به نهایت ظرافت خود رسید، جای مجسمه‌سازی را نتوانست پر کند. پرویز ایرانی جای خالی هزار سال را پر کرده‌است…»

مجسمه‌های پرویز تناولی یک فرق عمده با مجسمه‌های دیگران دارد. مجسمه اساساً به معماری ظاهری‌اش متکی است، اما تناولی در مجسمه‌های‌اش به فضا و شکل درونی مجسمه اهمیت می‌دهد. یک فضای درونی راز آلود که بر شکل بیرونی مجسمه تأثیر می‌گذارد و نشان این رازآلودگی، قفل و بست و زبانه‌هایی است که در اعضا و جوارح مجسمه‌ها کار می‌گذارد یا به وجود می‌آورد./ دیده‌بان شهری

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شهرداری اصفهان پرویز تناولی مجسمه ساز مجسمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان

شهردار اصفهان گفت: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی «کوه نور» و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، با تبریک روز ملی شوراها، از تلاش‌های شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و هیئت مدیره و مدیریت این مجموعه تشکر کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن خواسته مردمی در برنامه‌های بازدید از بعضی محلات محروم برای استفاده کودکان و نوجوانان این مناطق از امکانات تفریحی شهر افزود: در همان جلسه مقرر شد تورهای گردشگری برای محلات کم‌برخوردار به‌صورت رایگان از هفته آینده دایر شود تا شعار «شهرداری برای همه مردم است» بار دیگر محقق شود.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری دو مجموعه تفریحی جدید با ویژگی‌های متفاوت تقدیم شهروندان می‌شود و آن‌ها از منظر جدید، شهر اصفهان را تماشا خواهند کرد که یکی از آن‌ها در شرق اصفهان و دیگری در شمال شهر مجموعه تفریحی با مختصات کاملاً متفاوت ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

کد خبر 749172

دیگر خبرها

  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • ۱۸ رأس احشام مسروقه در مخفیگاه باند سارقان در اصفهان
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • «حجت عباسی» فرمانده پدافند هوایی شرق شد
  • سارق ۲۰ میلیاردی منازل در اصفهان دستگیر شد
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی