Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اپتیک»، نورشناسی یا فیزیک نور، شاخه‌ای از فیزیک است که به بررسی نور و خواص آن و برهمکنش آن با ماده می‌پردازد. نورشناسی به مطالعه حوزه نور مرئی، ماوراء بنفش و فروسرخ امواج الکترومغناطیسی می‌پردازد.

فوتونیک (photonics) شاخه‌ای از فیزیک و مهندسی است که به گسیل، عبور، تقویت و ثبت نور به‌ وسیلهٔ ابزار نوری می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گستره آن شامل ایجاد، انتشار، انتقال، پیمانه‌بندی مدولاسیون(سودهی)،( سوئیچینگ) تقویت و آشکارسازی نور می‌شود.

با اختراع لیزر، و پس از آن، با ساخت فیبر نوری شاخهٔ اپتیک در علم فیزیک آنقدر گسترده و کاربردهای آن آنقدر زیاد شد، که زمینه‌ای جدید موسوم به فوتونیک در علوم مهندسی متولد شد.

فوتون از ذراتی تشکیل شده که در زندگی بشر به صورت های مختلف است و به طور مثال لامپ ها دریایی از فوتون ها هستند تا بینشی باز از دنیای اطراف را درک کنیم.

فوتون زیربنای علم فوتونیک و ذرات تشکیل دهنده این علم است.

بشر از سال ۱۹۶۰ توانست تابش فوتون ها را که انرژی نورانی را تشکیل می دهد برای ما مشخص کند و از آن سال شاهد منابع نورانی قوی به نام لیزر شدیم.

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران روز دوشنبه در نشستی که به همین مناسبت با خبرنگاران داشت، گفت: از هم افزایی این نورها می توان در بخش های مختلف صنعت، تکنولوژی و در شاخه های نظامی، صنعتی، پزشکی، هوا و فضا، بیولوژی و... استفاده کرد.

دکتر جعفر جهان پناه افزود: در این کنفرانس صاحب نظران کنار هم آمده تا ضمن ارایه دستاوردهای خود برای گسترش تحقیقات و فناورانه کردن آن ها به صورت سخنرانی، پوستر و پنل های علمی به صورت رودرو و هم افزایی مطالب امروز امروز علم فوتونیک را ارایه دهند.

وی اظهار داشت: محققان و متخصصان این بخش از سراسر کشور ۳۷۴ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال کردند که ۳۱۳ مقاله پذیرفته شد.

وی گفت: ۷۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۴۰ مقاله نیز به صورت پوستر در این کنفرانس علمی فشرده ارایه می شود.

کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران به ابتکار انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و با همکاری بیش از ۲۵۰ موسسه صنعتی، دانشگاهی و مجامع علمی و تحقیقاتی داخل کشور به صورت سالانه در محل دانشگاه های ایران برگزار می‌شود.

هر ساله تعداد زیادی از محققان، متخصصان و صاحبنظران در زمینه‌های مربوطه دعوت می‌شوند تا مقاله‌های پژوهشی خود را که حاوی یافته‌های نو در زمینه‌های موضوعی کنفرانس است از طریق وب‌سایت کنفرانس ارسال کنند.

آشنایی متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و مراکز پژوهشی و صنعتی کشور با فعالیت یکدیگر، مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه‌های گوناگون اپتیک و فوتونیک در کشور و تشکیل میزگردهای تخصصی از اهداف این کنفرانس است.

مقالات برتر برای چاپ به مجله بین المللی علمی-پژوهشی اپتیک و فوتونیک ایران معرفی می‌شوند.
محورهای تخصصی این کنفرانس شامل اپتیک غیرخطی افزاره ‏های پلاسمونی افزاره‏ های تراهرتز سامانه‏ های اپتوالکترومکانیکی، اپتیک کوانتمی افزاره‏ های فراماده اندازه‏ گیری برپایه نور- انبرک نوری سلول ‏های خورشیدی و اپتیک هندسی و طراحی اپتیکی افزاره‏ های نوری آلی و پلیمری بیوفوتونیک طیف‎ نگاری است.
اپتیک جو و سنجش از دور افزاره های نوری گرافنی پلاسما فیبر نوری، افزاره ‏های بلور فوتونی افزاره ‏های نوری نیم ‏رسانا اپتیک پراشی- تمام نگاری لیزرهای نیم ‏رسانا و لیزرهای حالت جامد و گازی مگنتوفوتونیک نانوساختارها و نانوذرات نوری نور ساختار یافته از دیگر محورهای این کنفرانس تخصصی است.
همزمان با برگزاری این کنفرانس، نمایشگاه‌های تخصصی با تعداد ۱۰ غرفه تخصصی و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با محورهای تخصصی کنفرانس نیز برپا خواهد شد.
 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امواج الکترومغناطیسی علمی و فناوری فیبر نوری فیزیک قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اپتیک و فوتونیک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۳۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از ۵ قاره در کنفرانس صنعت هسته‌ای شرکت کرده اند
  • معاون سازمان انرژی اتمی: ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • اصفهان، میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴
  • مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»