Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از انتقاد سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت مبنی بر عدم همکاری در پذیرش معتادان متجاهر دارای زخم‌باز، مسئولان وزارت بهداشت به بدهی ۱۵۰ میلیارد ریالی بهزیستی به این بیمارستان‌ها در این خصوص اشاره کردند که معاون سازمان بهزیستی نیز در واکنش به این اظهارات گفت که نه تنها ما بدهی نداریم بلکه وزارت بهداشت نباید برای انجام تعهدات خود از سازمان‌های دیگر درخواست پول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اگرچه رسیدگی به فرایند درمان معتادان متجاهر و حل مشکلات مربوط به آنها موضوعی بین دستگاهی است و نهادهای مختلف از سازمان بهزیستی کشور تا پلیس و وزارت بهداشت در این خصوص مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌اند، اما گاهی روند رسیدگی به این افراد آسیب دیده با موانعی رو به رو می‌شود. هفته گذشته معاون سازمان بهزیستی کشور از محدودیت پذیرش معتادان دارای زخم باز توسط بهزیستی براساس پروتکل‌ها خبر داد و در عین حال گفت که این افراد باید در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرند و وزارت بهداشت براساس پروتکل‌ها و تعهدی که در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر داده است، باید برای آنها مرکز یا مراکزی را تعیین کند و بعد از مدتی که زخم آنها درمان شد، این افراد را تحویل سازمان بهزستی دهد تا اعتیادشان درمان شود. این درحالیست که براساس ادعای نیروی انتظامی که این معتادان را به مراکز ۶ گانه وزارت بهداشت می‌برد، این مراکز هم معتادان را نمی‌پذیرند یا ضمانت نامه می‌خواهند؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد حلقه مربوط به وزارت بهداشت در این فرایند گم می‌شود.

این اظهارات واکنش وزارت بهداشت را نیز به همراه داشت. به طوریکه مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت دراین باره به ایسنا گفت: اعتبارات درمانی این بیماران نزد سازمان بهزیستی است و علی‌رغم اینکه در جلسات متعدد و به شکل مکرر سازمان بهزیستی تعهد کرده که توافقنامه‌ای با بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به این افراد امضاء کند که هزینه‌های درمانی آنها را پرداخت کند، اما هنوز این توافقنامه امضاء نشده است.

شادنوش این را هم گفت که امضای این توافق‌نامه در شرایطی به تعویق می‌افتد که تنها در شهر تهران بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اسناد مطالبات بیمارستان‌ها به علت نبود تفاهم‌نامه‌ در این خصوص هنوز پرداخت نشده است.

به دنبال مطرح شدن ادعای بدهی ۱۵ میلیارد تومان بهزیستی به وزارت بهداشت برای درمان بیماری‌های معتادان متجاهر، مجید رضازاده معاون توسعه درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی هیچ بدهی در این خصوص ندارد گفت: وزارت بهداشت هم در قوانین بالادستی خودش، هم در اهداف و ماموریت‌هایش و هم در بودجه‌ای که از مجلس می‌گیرد متولی رسیدگی به سلامت جامعه معرفی شده است و اگر کسی به خدمات سلامت نیازمند باشد، چه کسی از معتادان متجاهری که با بیماری‌های دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند، اولویت بیشتری دارد؟.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت بهداشت است که درمان این افراد را به عهده بگیرد، افزود: البته ستاد مبارزه با مواد مخدر که مسئول سیاست‌گذاری و راهبری برنامه‌های اعتیاد را دارد، بودجه‌ای را نیز در این خصوص در اختیار دستگاه‌ها می‌گذارد. به این ترتیب بخشی از بودجه‌ها را ستاد تامین می‌کند و تا جایی که در جریان هستم ستاد مبارزه با مواد مخدر هم قبول کرده است که بخشی از بودجه درمان را برای درمان بیماری‌های همراه معتادان بپردازد.

معاون توسعه درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در مجموع اصل این کار به عهده وزارت بهداشت است و برای کاری که وظیفه‌اش است نباید از بهزیستی پولی مطالبه کند، تصریح کرد: وقتی مریضی به مراکز درمانی برده می شود و قبل از اینکه بخواهد درمان اعتیادش شروع شود نیاز به خدمات اورژانسی‌تر داشته دلیل نمی‌شود که بهزیستی هزینه خدمات وی را بپردازد چراکه متولی و مسئول اصلی این کار وزارت بهداشت است.

رضازاده در ادامه به بودجه ۲.۵ میلیارد تومانی که قرار بود بابت درمان بیماری‌های همراه معتادان متجاهر توسط ستاد پرداخت شود اشاره کرد و گفت: یکبار ستاد عنوان کرد که این بودجه را به بهزستی می‌دهد، اما یکبار هم ما خودمان آنجا اعلام کردیم که چرا به بهزیستی این مبلغ را بدهید؟ بلکه این پول را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهید.

وی ادامه داد: اما در مورد ادعای بدهی ۱۵ میلیارد تومانی بهزیستی به وزارت بهداشت هم باید بگویم که نه این پول را داریم، نه قرار است کسی آن را به ما بدهد و نه در خصوص آن وظیفه‌ای داریم. پیشنهاد ما به ستاد هم این است که هر پولی قرار است برای این کار بدهد را مستقیما به وزارت بهداشت پرداخت کند. اصل حرف ما این است که وزارت بهداشت بابت انجام وظایفش نباید از دستگاه های دیگر پول طلب کند. مثل این است که ما مراکز مشاوره تاسیس کنیم و بگوییم وزارت بهداشت پولش را بدهد! ضمن اینکه در طرح تحول هم وزارت بهداشت بودجه زیادی دارد که اگر قرار است به افراد نیازمند این پول برسد آیا از معتادان متجاهر نیازمندتر هم کسی وجود دارد؟

لینک کوتاه: asriran.com/002zDn

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان بهزیستی وزارت بهداشت ستاد مبارزه با مواد مخدر بهزیستی به وزارت بهداشت سازمان بهزیستی کشور وزارت بهداشت درمان بیماری وزارت بهداشت معتادان متجاهر بیمارستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۴۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس مسجدی، در جلسه شورای معاونین سازمان که با حضور سیدرضا مظهری رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشتبرگزار شد، گفت: امکان دسترسی برخط به پرونده‌های بیمارستانی افرادی که برای تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌های جدی سازمان در سال‌های گذشته بود که خوشبختانه با همکاری مناسب وزارت بهداشت این امکان به تازگی محقق شده است.

وی افزود: درخواست پرونده‌های بیمارستانی از برخی مراجعین پزشکی قانونی که برای اعلام نظر کارشناسی نیاز به تکمیل پرونده دارند وقت زیادی از مردم تلف می‌کند اما خوشبختانه با فراهم شدن امکان تبادل الکترونیک این پرونده‌ها، ضمن عدم نیاز به مراجعه حضوری مراجعین به مراکز درمانی برای دریافت تصاویر پرونده‌های بالینی، از اطاله دادرسی جلوگیری و سرعت در اظهار نظر کارشناسی افزایش خواهد یافت.

مسجدی با اظهار امیدواری در خصوص ادامه دار بودن اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: فراهم شدن این امکان برای کارشناسان سازمان در راستای پاسخ‌دهی سریع‌تر به مراجعین و تسهیل ارائه خدمت به آنان بسیار مهم است و مراجعین سازمان نیز که عمدتاً افراد متألم و آسیب دیده هستند، از آن منتفع خواهند شد لذا امیدواریم زین پس همکاری‌های بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی کشور برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم تداوم داشته باشد.

پیگیری‌های پزشکی قانونی برای تسهیل امور مراجعین قابل تقدیر است

در ادامه این جلسه سید رضا مظهری رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: پیگیری و مطالبه پزشکی قانونی برای راه اندازی و فعال شدن سامانه دسترسی به پرونده‌های بیمارستانی مراجعین به منظور تسهیل امور مردم قابل تقدیر و قدردانی است.

وی افزود: موضوع تبادل اسناد بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی یکی از اهداف برنامه رگلاتور-اپراتور وزارت بهداشت در قالب برنامه پنج ساله هفتم است که به صورت پروژه‌ای مشترک با پزشکی قانونی اجرا خواهد شد.

مظهری اظهار داشت: در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای برقراری این تبادل فراهم شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری (اردیبهشت ۱۴۰۳) امکان این دسترسی در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور فراهم شود.

به گفته رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب این اقدام و از طریق این سامانه کارشناسان پزشکی قانونی که در خصوص میزان و نوع خسارت و آسیب‌های وارد شده به مراجعین اظهار نظر کارشناسی می‌کنند، می‌توانند به جزئیات پرونده‌های بیمارستانی و مراحل درمان او دسترسی داشته باشند و به این واسطه، پاسخ‌دهی در زمان سریع‌تری به مردم صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه معاونین و جمعی از مدیران کل سازمان پزشکی قانونی کشور و حسن واعظی رئیس مرکز مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.

کد خبر 6092106

دیگر خبرها

  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد