Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:05:40 GMT

جهاني شدن سه شهر و يک روستاي کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۴۹۶۸

جهاني شدن سه شهر و يک روستاي کشور

خبرگزاری آریا- معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جهانی شدن سه شهر و یک روستای کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم پویا محمودیان در نشستی که با حضور استانداران و مدیران کل استان‌های فارس، زنجان، همدان و گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه چهارده شهر کشور به عنوان شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی در شورای جهانی هنر‌های دستی ثبت شده است، افزود: امسال شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبل منبت، استان زنجان شهر جهانی ملیله و روستای قاسم آباد استان گیلان نیز به عنوان روستای جهانی هنرچادرشب بافی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت:‌شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی مثل اصفهان که شهر جهانی صنایع‌دستی است و تک‌رشته نیست به خاطر تعدد رشته‌های صنایع دستی در آن انتخاب شد.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: همچنین زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی انتخاب شد.
خانم محمودیان افزود: اکنون شهر‌های جهانی ایران به 14 عدد رسیده که فاصله ما با کشور دوم چین را که امسال فقط یک شهر توانست به شهر‌های جهانی خود اضافه کند و تعداد شهرهایش را به هفت شهر جهانی برسد، بسیار بیشتر کرد. این نشانگر تمامی ظرفیت‌هایی است که کشور را در حوزه صنایع‌دستی ممتاز می‌کند.
وی تصریح کرد: جهانی شدن گامی در جهت دیده شدن و نشان سازی (برندسازی) در حوزه صنایع‌دستی کشور است، بر اساس شاخص‌هایی که پرونده‌های شهر‌های جهانی تکمیل می‌شود، در رفت و آمد‌ها به شورای جهانی صنایع‌دستی و بازدید دو یا سه بار آن‌ها از این شهرها، پرونده‌ها به پنج منطقه که عضو شورای جهانی هستند، ارسال و بعد از نظر مثبت هر پنج منطقه و بررسی در اجلاس شورای جهانی، این پرونده‌ها مورد تایید قرار می‌گیرند.
خانم محمودیان ادامه داد: بعد از دیده شدن این شهر‌ها اتفاقی که در وضعیت اقتصادی و معیشتی هنرمندان و صنعتگران آن‌ها می‌افتد، در راستای شناسایی هنر‌های دستی و صنایع‌دستی شهر‌ها و روستا‌های جهانی، بسیار قابل ملاحظه و مشخص‌تر خواهد شد. کما این‌که وقتی ما روستا‌ها و شهر‌ها را قبل و بعد از جهانی شدن رصد می‌کنیم در تمامی شاخص‌های قابل اهمیت برای ما از جمله وضعیت اقتصادی و خانواری صنعتگران و هنرمندان، وضعیت ارتقای اطلاع‌رسانی در مورد هنر آن شهر یا روستا، مسائل اجتماعی و نقش پررنگ جوانان و زنان بعد از جهانی شدن رشد داشته‌اند.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: برای مثال اگر به روستای خراشاد که روستایی در خراسان جنوبی است، بعد از جهانی شدن، نگاه کنید، می‌بینید که تمامی افراد روستا اولا به خاطر هویت‌بخشی که بعد از جهانی‌شدن به آن‌ها داده شده بسیار تشویق شده و صنایع‌دستی منطقه را به عنوان یک گنج و میراث آن منطقه که باعث جهانی شدن آن‌ها شده می‌دانند و سعی می‌کنند آن را ترویج کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی گفت: در خراشاد اکنون تمامی زنان روستا حوله‌باف‌اند و به مردان روستا هم این کار یاد داده‌اند و تقریباً در روستا بی‌کار نمی‌بینید. جوانان روستا پای کار آمده و در فضای مجازی این کار را تبلیغ می‌کنند. از لحاظ صادرات چمدانی و فروش آن در نمایشگاه‌های بین‌المللی و کاربردی‌کردن محصولات این جهانی شدن تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهانی شهر روستا گردشگری و صنایع دستی شهر جهانی صنایع دستی عنوان شهر جهانی بعد از جهانی شدن خبرگزاری آریا شهر های جهانی شورای جهانی پرونده ها روستا ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۴۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

سعید نظری گفت: با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ٣٨٥ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

 معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و ... فعالیت دارند.

 وی بیان کرد: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند