Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با مشارکت شهرداری لیست کامل فیلم های جشنواره فجر در ۶ سینما مشهد به اکران گذاشته خواهد شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، جعفر مروارید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی صبح امروز در۱۷  کنفرانس مطبوعاتی فیلم فجر مشهد و همزمان ۳۸ جشنواره فیلم فجر تهران در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: با مشارکت شهرداری ، معاونت سینمای فرهنگی اداره ارشاد امسال لیست کامل سودای سیمرغ به اکران در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۶ سینما مشهد میزبان جشنواره فیلم فجر هستند گفت: سینماهای آفریقا، اطلس، هویزه، ویلاژتوریست، گلشن و شهید اصغرزاده برای اکران فیلم‌های جشنواره همکاری خواهند کرد. دلیل حضور این شش سینما رعایت عدالت توزیعی در فیلم ها و همچنین به دلیل وجود تنوع در سلیقه مخاطبین است.

مروارید با اشاره به اینکه در سینمای اصغر زاده به طور خاص اکران فیلم های "سیمرغ " و " پروانه ها" را خواهیم داشت افزود: در کنار اکران نیز فیلم های خاص کودکان و نوجوانان با نگاه تربیتی به طور رایگان نمایش داده خواهد شد. در کنار لیست فیلم‌های «سودای سیمرغ»، «سیمرغ» و «پروانه ها»، بخش نگاه نو را نیز داریم که سینما آفریقا لیست کامل نگاه نو را اکران می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ذکر اینکه وقتی صحبت از جشنواره می کنیم   توجه ما ، مشارکت فعال و نقادانه است تصریح کرد: بیان مفاهیم زیبا شناسانه درباره مسائل فرهنگی جامعه از لنز دوربین می تواند این فضا را ایجاد کند که ایده نو و به اشتراک گذاشتن آن در این جشنواره بین مردم و کارگردان های کشور و مسئولین موجب دیدن و نقد و بررسی ایده ها می شود.

وی به سخنان خود ادامه داد: در کنار اکران فیلم های جشنواره در سینما آفریقا  جشنواره نگاه نو نیز خواهیم داشت.

مروارید ضمن گرامیداشت خاطره سردار سلیمانی و همبستگی مردم در تشییع باشکوه این شهید بزرگوار گفت :در مراسم اختتامیه تقدیر ویژه از فیلم مقاومت نیز خواهد شد. از طرفی به دلیل اینکه مشهد، پایگاهی برای نگاه‌های سینمایی است، از یک آموزشگاه سینمایی و یک کارگردان جوان سینمایی تقدیر به عمل خواهد آمد.

سینما آفریقا میزبان ۲۷ فیلم

در ادامه محمد رضا محمدی دبیر هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در خصوص تعداد فیلم های که در این شهر به اکران گذاشته خواهد شد بیان کرد:  هر سینما اکران می‌شود، اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر امسال در مشهد، سینما آفریقا میزبان ۲۷ فیلم و سایر سینماها هرکدام میزبان اکران ۲۴ فیلم خواهند بود.

وی افزود: در بخش سینمای خراسان از مجموع ۱۶ فیلمی که به آن راه یافتند، چهار فیلم در سینما هویزه اکران خواهد شد. سانس فیلم‌ها در سینماها ساعت‌های ۱۵، ۱۷:۳۰، ۲۰ و ۲۲:۳۰ است و پس از ساعت ۲۴ اکران فیلمی صورت نمی‌گیرد و به سینماها ابلاغ شده که بعد از ساعت ۲۴ فیلمی اکران نکنند.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه  بعد از تهران، مشهد شهری است که تمام فیلم‌ها را در شش سینما اکران می‌کند. تصریح کرد: فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فیلم فجر در مشهد اکران می‌شود، شامل «تعارض»، «بی‌صدا حلزون»، «خروج»، «دوزیست»، «سینما شهر قصه»، «من می‌ترسم»، «خوب بد جلف ۲»، «تومان»، «مردن در آب مطهر»، «مغز استخوان»، «سه‌کام حبس»، «درخت گردو»، «شنای پروانه»، «روز صفر»، «روز بلوا»، «پوست»، «کشتارگاه»، «لباس شخصی»، «پدران»، «مغز استخوان»، «خروج»، «ابر بارانش گرفته»، «دشمنان»، «آبادان یازده ۶۰»، «آتابای»، «قصیده گاو سفید» و «خورشید» است

 

به دلیل سهمیه ارشاد تمام فیلم های فجر اجازه اکران در مشهد را نداشت

 درادامه نیز محمدحسین مصحفی، معاون فرهنگی شهرداری مشهد در این نشست با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی کشور، جشنواره فیلم فجر است، افزود: شهرداری نیز نهایت تلاش خود را برای همکاری در این زمینه ارائه می‌دهد. مطابق سهمیه‌بندی در وزارت ارشاد، تمام فیلم‌های جشنواره امکان اکران نداشت و برای اکران تمام فیلم‌ها در مشهد نیاز به همکاری شهرداری بود.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: قرار بر این بود که فیلم‌های جشنواره فجر در سه سینما اکران شود اما با مشارکت دو دستگاه این سه سینما به شش سینما ارتقا پیدا کرد. سعی شده تا فیلم‌های «سیمرغ» و «پروانه‌ها» علاوه بر نمایش در سینما، در مناطق حاشیه شهر نیز از طریق سینماهای سیار اکران شود. این اکران در فرهنگسراهایی همچون نصرت و قرآن و عترت است.

جشنواره فیلم فجر از ۱۵ بهمن تا ۲۱ در سینما های مشهد اکران خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فیلم های جشنواره جشنواره فیلم فجر اکران فیلم سینما آفریقا تمام فیلم ها سینما اکران لیست کامل خواهد آمد پروانه ها خواهد شد شش سینما نگاه نو ۶ سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما به روایت «آپاراتچی»

ایسنا/اصفهان «آپاراتچی» روایت زندگی جلیل، مردی جوان و ساده است که سواد نوشتن ندارد، اما شور دارد و عاشق سینماست.

فیلم «آپاراتچی» ساختۀ قربانعلی طاهرفر، یکی از فیلم‌های در حال اکران‌ اصفهان است که گیشۀ سینمای ساحل نشان‌ می‌دهد با استقبال اندکی مواجه شده است، من نیز این فیلم ۹۴دقیقه‌ای را به‌تنهایی در سالن عالی‌قاپو نگاه کردم و وضعیت سالن، یعنی صندلی‌های خالی، این موضوع را تأیید می‌کرد. اما جای سؤال دارد که آیا تماشای «آپاراتچی»، محصول سال ۱۴۰۲ که در چهل‌ودومین جشنوارۀ فیلم فجر به نمایش درآمد، وقت تلف‌کردن است؟!

اگر عاشق «سینما» باشید، «آپاراتچی» به یک بار دیدنش (و اگر عاشق‌تر باشید، به چند بار دیدنش!) می‌ارزد؛ آن هم در مقایسه با بسیاری از فیلم‌های پرهیاهو و با بازیگران دهان‌پرکن، اما بی‌کیفیت که طرفدار هم زیاد دارند. «آپاراتچی» روایت زندگی جلیل است که عاشق سینماست و برای ساختن فیلمی بلند و سینمایی حاضر است هر کاری بکند. او وقتی دیگران معنی کارهایش را نمی‌فهمند به آن‌ها می‌گوید، تا حالا عاشق شدی؟! من عاشق سینما هستم!

اتفاقات این اثر که در جشنوارۀ فجر سال گذشته به دریافت جایزۀ ویژۀ داوران برای «نگاه نو» موفق شد، در روزگار نزدیک به پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و سال‌های نخست جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد. جلیل نقاش ساختمان است که روی بوم هم هنرش را به رخ می‌کشد و مخصوصاً پرتره شهدای عزیزمان را در جنگ ایران و عراق تصویر می‌کند و به دل خانواده‌هایشان تسلایی کوچک می‌بخشد. همین جلیل که عشق بی‌وحدومرزی به سینما دارد و همواره خود را در جشنواره‌های فیلم تصور می‌کند که جوایزی نفیس به دستش می‌دهند، قصد دارد فیلمی بلند و زندگی‌نامه‌ای بسازد.

فیلم جلیل دربارۀ شخصیتی به اسم نوری است. نوری در فیلم قاضی سخت‌گیری معرفی می‌شود. همه مردم از جمله جلیل و همسر و پدر پیرش که در یک خانه زندگی می‌کنند، بدگویی از این قاضی به روزمره‌شان تبدیل شده است. همه معتقدند که نوری دارد جان جوانان وطن را با قضاوت‌های نادرستش پایمال می‌کند. اما در همان ابتدای فیلم، وضعیت نوری دست‌کم در چشم برخی از مردم، از جمله همین جلیل داستان، دگرگون می‌شود. و وقتی نوری یعنی قاضی بدنام به دنبال اتفاقاتی شهید می‌شود، تصمیم می‌گیرد فیلمی از او بسازد و نامش هم بگذارد: «نوری در تاریکی».

اما فیلم‌ساختن در زمانۀ جلیل آسان نیست. پدرش با او مخالفت جدی دارد و سینما را هنری تهی می‌داند که یک مشت آدم فاسد و بی‌دین دور هم جمع می‌شوند تا بقیۀ مردم را هم با ساخته‌هایشان بی‌بندوبار کنند! همین نگاه پدر جلیل، طنز تلخی را به اثر بخشیده است. از طرفی، جلیل را وزارت ارشاد وقت جدی نمی‌گیرد و حاضر به حمایت از او نیست.

فیلم هیچ حامی معنوی و پشتیبان مادی ندارد. خانواده شهید نوری هم با مخالفت‌ها یا خواسته‌های خود به نوعی دیگر مانعی بر سر راه فیلم‌سازی جلیل شیفته و خیال‌پرداز هستند. حالا در ادامه باید دید سرنوشت این فیلم به کجا ختم می‌شود و اگر روی پرده برود، محبوب مردم خواهد شد، چنان‌که جلیل در رؤیا می‌بیند؟!

فیلم‌سازی در میانۀ انقلاب و جنگ

فیلم «آپاراتچی» در حد خود و تا جایی که توان گشودن بال و پر داشته است، داستان بغرنج سینمای ما و البته شیرینی‌های آن و شوریدگی‌های آدم‌هایش را بازتاب می‌دهد. سینمای کشورمان از ۱۳۵۷ شمسی به‌بعد که هنرمندانی نامدار در آن افتخار آفریدند و از این قاب رنگی و اسرارآمیز ما را به جهانیان نشان دادند یا هرکس دیگری که به توان و سلیقه خود آثاری در آن تولید کرده است، آغازش داستانی پیچیده دارد.

سینمای ایران بعد از ۱۳۵۷ شمسی، در میانۀ انقلاب و جنگی زودهنگام پا گرفت و همواره موانع پرشماری از جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر سر راهش بود. اما سینما زنده ماند، گاهی نیمه‌جان شد و گاهی جان تازه گرفت، اما هرچه بود و نبود به پیش رفت و نشان داد که این دنیای شگفت‌انگیز و پرقدرت شاید سر خم کند و در برخی سالیان منزوی شود، اما از میان نمی‌رود. سینمای ایران همواره عاشقان خودش را داشته است که برای سربلندی این گوشه پهناور از هنر معاصر ایران‌زمین کوشیده‌اند.

به جز اینکه به «آپارتچی» می‌توان نگاهی تاریخی داشت که در آن مقطع، خاص ایرانمان است، این فیلم به رابطۀ پویایی اقتصاد و هنر نیز نگاه خوبی دارد. جلیل و گروه کوچکش یک مانع جدی بر سر راه فیلم‌سازی‌شان دارند و آن هم نداشتن پول کافی و امکانات مادی به‌دردبخور است.

این مسئلۀ جدی است. هیچ هنرمندی در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند با شکم خالی و زندگی‌ای که تمامش دغدغه نان باشد، هنری ماندگار به جهان تقدیم کند. گام‌برداشتن در چنین مسیری ازجان‌گذشتگی‌ها می‌خواهد. اگر در تاریخ هنر درنگ کنیم، آثار پراعجازی که هنوز ماندگارند و ما را انگشت‌به‌دهان می‌کنند، یا هنرمندش از خانواده‌ای ثروتمند برخاسته یا نهاد دولتی یا غیردولتی، آن هنرمند را حمایت مالی کرده و دنیایی امن برایش فراهم ساخته است. مردی مثل جلیل که برای فیلم‌سازی و نمایش استعداد هنری خود به فروختن فرش دست‌باف همسرش محتاج است، فرشی که می‌توانست زیرپای آن دو و پدر و بچه‌هایشان باشد، چه سرنوشتی در سینما خواهد یافت؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «مدیر مدرسه» به اکران آنلاین رسید
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • فیلم/ تقدیر مردم غزه از مقاومت عراق