Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان طراحی و ایجاد مناسک سیاسی، احتجاج، اقناع و جذب سیاسی، تربیت و مشارکت سیاسی و مشارکت‌دهی مردم در صحنه‌های سیاسی و تمشیت سیاسی را اصول مهم سیره حضرت زهرا(س) دانست و گفت: ایشان سیاست را زمینه و نه ضمیمه زندگی می‌دانست. ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، ظهر امروز در نشست تخصصی سیره سیاسی حضرت زهرا(س) از سلسله نشست‌های تخصصی فاطمیّات، پشتیبانی و پرستاری در میادین جنگ و حضور در میادین سیاسی و رویدادهای مختلف را دال بر سیاسی بودن حضرت زهرا(س) دانست و اظهار داشت: بخش خیلی مهم اقدامات ایشان مربوط به دوران بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) است و حضرت زهرا(س) بلافاصله بعد از ماجرای سقیفه اقدام و رفتار سیاسی را در موضع گیری در برابر این واقعه شروع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خطبه فدکیه که در مسجد ایراد شده و بیشتر در دفاع از ولایت است، دارای استنباط‌های فقهی است و استناداتی به آیات قرآن دارد و در این ماجرا به همراه تعدادی از زنان در مسجد حضور داشتند و خطابه بسیار زیبای دوم ایشان که آن هم جنبه سیاسی دارد، زمانی است که تعدادی از زنان برای عیادت ایشان به منزل می‌آیند و در خانه ایراد شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی افزود: رفتن به درب منزل مهاجرین و انصار و محاجه کردن با آنها و یادآوری غدیر و اقرار گرفتن از آنها به ولایت امیر مؤمنان(ع) حرکت سیاسی دیگر است و هم کلام نشدن با متعرضان به خانه وحی که برای عیادت حضرت زهرا(س) آمده بودند و می‌خواستند یک مشروعیت برای خود دست و پا کنند، هم حرکت مهم سیاسی دیگری از سوی ایشان است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ریز رفتارهای حضرت زهرا(س) را دارای منطق‌های بسیار زیبا دانست و بیان کرد: حضرت زهرا(س) به ملاقات کنندگان فرمودند که چون شما مرا آزرده‌اید، طبق قول پیامبر اسلام(ص)، پیامبر خدا را آزرده‌اید و اکنون هم در حال آزار ایشان هستید.

وی گریه و عزاداری حضرت زهرا(س) برای مدتی طولانی را نوعی حرکت سیاسی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: برخی سعی می‌کنند تا آن عزاداری‌ها را صرفاً به دلیل ناراحتی از رحلت پیامبر(ص) تفسیر کنند، اما در واقع نشان دهنده مظلومیت اهل بیت(ع) بود و اثر سیاسی قوی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه سیره معصومین(ع) در حکم حجت برای مسلمانان است، تصریح کرد: در مسائل سیاسی و اجتماعی باید بتوانیم قاعده‌هایی را از رفتار حضرات معصومین(ع) استخراج کنیم و از آنها در مسائلی که در جامعه به وجود می‌آید، استفاده کنیم و راه حل برای مسائل بیابیم. البته در حوزه مسائل احکام فقهی این کار انجام شده است، اما در زمینه سیاسی و اجتماعی و فقه سیاسی بسیار کار کمی صورت گرفته است.

چهارباغ اصفهان عزادار مادر خوبی‌ها حضرت فاطمه زهرا(س)+ تصاویرجایگاه والای حضرت فاطمه زهرا(ع) از دیدگاه علمای برجسته اهل‌سنت کردستانماندگاری: حب دنیا را در مجالس فاطمیه درمان کنیم/ گلایه حضرت فاطمه (س) از زنان مدینه در بستر شهادت

پیام سیاسی مراسم تشییع سردار سلیمانی به تمام دنیا

وی ابراز داشت: طراحی و تولید مناسک و آیین سیاسی در سیره حضرت زهرا(س) کاملاً مشهود است که مهمترین آنها شامل مراسم عزاداری برای پیامبر(ص) و وصیت برای مراسم دفن مخفیانه خودشان است و ما هم می‌توانیم از این شیوه بهره ببریم و در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در اهواز و تهران و کرمان و در مراسم نمادینی که در سایر شهرها انجام شد، این طراحی صورت گرفت و این مراسم عظیم توانست یک پیام سیاسی مهم را به تمام دنیا مخابره کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به برخی از انتقادها به سیاسی شدن مراسم تشییع سردار سلیمانی، گفت: این افراد اگر سیره حضرت زهرا(س) را بدانند و قبول داشته باشند دیگر این حرف‌ها را نمی‌زنند. حتی شعاری که بعد از اتمام نماز جمعه و جماعت می‌گوییم هم ریشه در سیره حضرات معصومین(ع) دارد.

لزوم اقناع و جذب سیاسی قشر خاکستری جامعه

وی احتجاج سیاسی را قاعده کلی دیگر در سیره سیاسی حضرت زهرا(س) دانست و اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) وقتی برای یادآوری و اقرار گرفتن از صحابه پیامبر(ص) درباره غدیر به درب منازل آنان می‌رفتند، گاهی پیش می آمد که برای برخی از افراد در چند شب این کار را انجام می‌دادند و امروز ما به شدت نیازمند این دست از الگوهای رفتاری هستیم.

قطبی با بیان اینکه امروز ما در کشور با افرادی مواجه هستیم که در داخل با انقلاب و در بیرون با تمام اسلام زاویه دارند، افزود: باید با این افراد از باب احتجاج وارد شویم و همان گونه که حضرت زهرا(س) از انکار آنها خسته نشدند، نباید احتجاج را کنار بگذاریم و چه بسا افرادی که می‌توانیم آن‌ها را با استدلال و احتجاج به دامن اسلام و انقلاب برگردانیم.

وی با انتقاد از رفتارهای دفعی در حیطه سیاسی انقلاب و توصیه به الگوبرداری از سیره حضرت زهرا(س) در مواجهه با خطاکاران، اظهار داشت: گاهی یک فرد یک اشتباهی مرتکب می‌شود و ما به جای آنکه او را متوجه اشتباهش کنیم و برای بازگرداندن او تلاش کنیم، کسی که به لبه پرتگاه رفته را به پایین دره پرتاب می‌کنیم که قطعاً این رفتارها بر خلاف سیره معصومین(ع) است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اقناع و جذب سیاسی را به عنوان یک قاعده کلی دیگر در سیره سیاسی حضرت زهرا(س) مطرح کرد و گفت: احتجاج درباره کسانی است که آگاهانه کاری را انجام می‌دهند، اما اقناع درباره کسانی انجام می‌شود که آگاهی و سواد کافی ندارند و تعداد این افراد همیشه در هر جامعه‌ای زیاد است و امروز هم تعداد قابل توجهی که تحت عنوان قشر خاکستری از آنها یاد می‌شود، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی پایینی دارند.

وی پرداختن حضرت زهرا(س) به مباحثی چون توحید و نبوت و امامت و تلاش برای آگاه کردن عوام جامعه را در جهت اقناع و جذب سیاسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) می‌دانستند که بسیاری از مردم نسبت به حقیقت اوضاع سیاسی و اعتقادی زمان خود توجیه نیستند.

سیاست؛ ضمیمه یا زمینه زندگی؟

قطبی تربیت سیاسی را اصل مهم دیگر در سیره سیاسی حضرت(س) دانست و ابراز داشت: حضرت فاطمه(س) در اکثر میدان‌های سیاسی فرزندان کوچک خود را هم همراه می‌بردند و امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در مکتب سیاسی ایشان رشد یافته‌اند و این نشان دهنده اهمیت بسیار بالای کادرسازی و تربیت نسل آینده جامعه است.

وی با بیان اینکه مشارکت سیاسی و مشارکت دهی مردم در رویدادهای سیاسی، اصل دیگر در سیره حضرت(س) است، تصریح کرد: ایشان در همه رویدادهای سیاسی حضور بسیار فعالی داشتند و دیگران و به خصوص زنان را هم به این امر ترغیب می کردند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تمشیت سیاسی را شاخصه مهم دیگر در زندگی حضرت زهرا(س) دانست و اظهار داشت: حضرت زهرا(س) سیاست را زمینه زندگی می‌دانستند و بر خلاف تصور بسیاری از دینداران، سیاست را صرفاً ضمیمه زندگی نمی‌دانستند.

انتهای پیام/ 162/ ت

R41346/P/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حجت الاسلام والمسلمین سیره سیاسی حضرت زهرا س دانست و اظهار سیره حضرت زهرا س سیاسی و اجتماعی زندگی می دانست سیاست را زمینه حضرت فاطمه س مراسم تشییع ضمیمه زندگی معصومین ع پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

ایسنا/اصفهان رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دولت در راستای کاهش صادرات نفت و درآمدهای ارزی کشور، اقدام به آزادسازی نرخ انرژی و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی کرده است تا بتواند درآمدهای بودجه عمومی کشور را تأمین کند. درحالی‌که ثبات در سیاست‌های مالی و پولی و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد از الزامات رشد تولید و سرمایه‌گذاری است.

محمدرضا برکتین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثرات افزایش تعرفه برق واحدهای فولاد آلیاژی، با بیان این مطلب، اظهار کرد: اگر بخواهیم مجرد و یک‌سویه به موضوع انرژی نگاه کنیم، واقعیت این است که تعرفه انرژی در ایران کمتر از برخی کشورها است و مدیران صنایع باید از این فرصت برای تولید و صادرات بیشتر استفاده کنند، اما وقتی بخواهیم با نگاهی کلی‌تر موضوع را بررسی کنیم، متأسفانه در بیشتر مواقع، هزینه‌های تولید مثل برق، گاز، نرخ تسهیلات و مالیات به‌طور هم‌زمان و ناگهانی افزایش می‌یابد و حتی عطف‌به‌ماسبق هم می‌شوند که نتیجه این تصمیم‌های خلق ساعه می‌تواند باعث کاهش میزان تولید یا افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی شود.

ضرورت ثبات در سیاست‌های اقتصادی

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان، گفت: تولیدکنندگان  براساس داده‌های اقتصادی موجود، برای تولید و فروش محصولات خود برنامه‌ریزی و بر همین اساس با مشتریان خود رایزنی و قرارداد منعقد می‌کنند، اما وقتی به طور ناگهانی قیمت عوامل تولید مثل انرژی افزایش پیدا می‌کند، در چنین شرایطی تولیدکننده متضرر می‌‏شود و نمی‌‏داند چه تصمیمی باید بگیرد و با چه سازوکاری باید تعهدات قبلی خود را انجام دهد؟

برکتین با بیان اینکه سیاست‏‌های مالی و پولی باید با ثبات باشد و بر اساس منطق اقتصادی تعیین شود، تصریح کرد: در صورتی که دولت به هر دلیلی تصمیم  به تغییر در سیاست‌های اقتصادی یا تعرفه‌ای بگیرد، باید چند ماه قبل از اجرا، موضوع را به‌صورت کارشناسی شده بررسی و اطلاع‌رسانی کند تا فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس سیاست‌های اعلامی  و داده‌های جدید برای تولید و فروش خود برنامه‌ریزی کنند. البته  ممکن است پس از تغییر در سیاست‌های موجود، تولید برای برخی بنگاه‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد و همین امر باعث کاهش تولید یا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی نیز شود. موضوعی که بر خلاف سیاست جهش تولید بوده و موجب افزایش آمار بیکاری و مشکلات حقوقی برای فعالان اقتصادی خواهد شد.

افزایش چند برابری هزینه‏‌های تولید، بر خلاف شعار سال است

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، تصریح کرد: هر چند مسئولین تلاش دارند تا شعار سال تحقق پیدا کند، اما در عمل به نظر می‌رسد برخی مسائل مانند عدم تثبیت در سیاست‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید مانند نرخ بهره بانکی، تعرفه‌های انرژی، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، مالیات مضاعف بر شرکت‌ها و... مغایر رشد تولید و شعار سال مقام معظم رهبری است و بر عکس، باعث کندشدن نرخ رشد تولید می‌شود.

برکتین اقزود: در حال حاضر هر یک از دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها، وزارت نیرو، سازمان مالیات، بیمه و...، به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که باعث ضربه خوردن تولید و کاهش میزان تولید می‌شود. برای مثال بورس و بانک هر دو زیر نظر یک وزارتخانه است، اما بانک مرکزی بر خلاف سیاست بورس که هدف آن جذب حداکثری نقدینگی و مشارکت مردم است، ناگهان نرخ بهره را به ۳۰ درصد افزایش می‌دهد که این نرخ، بیشتر از بازدهی بورس است؛ همین موضوع باعث افزایش عرضه سهام و سرعت‌بخشیدن به خروج نقدینگی‌ها از بورس خواهد بود.

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: عموم سیاست‌گذاری‌ها بعضاً کارشناسی نشده و بدون هماهنگی با تولید کنندگان و تشکل‌ها اتخاذ می‌شود که نتیجه اجرای آن بر خلاف جهش تولید و مصالح کشور است.

برکتین تأکید کرد: دولت باید برای تحقق شعار سال و رشد تولید، سیاست‌های مالی و پولی را به‌طور منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعیین کند و هرگونه تصمیم مبنی بر تغییر در سیاست‌های اقتصادی توأم با کار کارشناسی شده و همراه باخرد جمعی باشد، با بخش خصوصی مشورت کرده و از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز نماید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • ‍ انتصاب سرپرست معاونت سیاسی استاندار سمنان
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا