Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@13:39:46 GMT

یک انصراف زیبا منطقی و مردمی

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۷۷۵۵

یک انصراف زیبا منطقی و مردمی

متن این نامه به شرح زیر است 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ چنین نیست که مسئولیت سپرده شده به تو شکار و طعمه ات باشد؛ بلکه طوق امانتی است كه بر گردنت نهاده شده است. (امام علي عليه السلام)



مردم شریف قزوین؛ آبیک و البرز؛ شرایط پیچیده کشور و نگرانی نسبت به آینده انقلاب خواب از چشم هر دلسوزی می رباید و تکلیفی بر دوش او می گذارد که اگر میتواند گره ای بگشاید و یا دست کم از بدترشدن اوضاع جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقطعی که در آن قرار داریم چند مشخصه دارد:

اولويت اقتصاد

همانطور که چند سال است بالاترین مقام کشور به درستی تشخیص داده است؛ مساله اول و مهترین چالش کشور اقتصاد است. اين مساله شناسي در نامگذاري اقتصادي سال هاي اخير كاملا مشهود است.

تهيد امنيت ملی

استمرار مشکلات اقتصادي و اشتباهات فاحش در حکمرانی اقتصادی در سال‌های اخیر، هم به معیشت عمومی فشار آورده و هم اقتصاد ایران را آسیب‌پذیرتر کرده است بطوری که ادامه وضعيت موجود در دولت و مجلس، امنيت داخلي ما را مخدوش و قدرت منطقهاي جمهوری اسلامی را که به برکت خون شهدا و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا حاصل شده؛ تضعیف خواهد کرد.

بي عملی

با خروج آمریکا از برجام و اثبات بدعهدی غرب و در راس آن آمریکا بر همگان، بالاترین سرمایه اجتماعی برای مقابله با استکبار جهانی بدست آمد که ضروري بود با عزم جدی مدیران و تصمیم‌گیران کشور برای اصلاح ملازم گردد، اما متاسفانه شواهد قابل توجهي در تأیید آن مشاهده نمی‌شود.

تضعيف نظام سياسی

علاوه بر این، گذر زمان با استمرار وضع موجود در مجلس و دولت، موجبات تضعیف نظام سیاسی و خدشه‌دار شدن عميق و غيرقابل جبران مقبولیت و كارآمدي را فراهم می‌آورد.

بی ثباتی با گره زدن اقتصاد به مذاكره

ناتواني دولت در به دست گرفتن مديرت اقتصادي كشور به همراه نگاه به بيرون براي گشايش اقتصادي، سبب شده فراز و فرودهاي سياست خارجي تاثيري بي ثبات ساز و ابهام آفرين در اقتصاد كشور برجا بگذارد و فضايي ابهام آلود در اقتصاد كشور شكل گرفته و فعالان اقتصادي نتوانند درباره توليد و سرمايه گذاري تصميم بگيرند.

سياستگذاری اقتصادی در كشور برای تامين منافع عده ای اندك

متاسفانه اقلیت بسیار کوچکی از جامعه بر ثروت‌های جامعه مسلط هستند و ثروت‌های هنگفتی در اختیار بخش کوچکی از جامعه قرار دارد و سیاست‌گذاری در کشور متناسب با تأمین منافع این اقلیت کوچک اتخاذ می‌شود. قواعدی در کشور وضع می‌کنیم كه فقط توزیع رانت كرده و همیشه یک جماعت بسیار قلیلی-که حاضرند انواع فسادها از جمله خرید رای در انتخابات مجلس را انجام دهند- از این رانت‌های هنگفت برخوردار می‌شوند.

در حالي كه ابزارهاي متعددي براي مهار طمع انسان ابداع شده است. منافع گروه هاي فشار صاحب نفوذ مانع اصلي اجراي اين سياست هاست و هر بار كه جامعه كارشناسي كشور براي عملياتي كردن اين روش ها قدم برداشت، جماعتي كه احساس خطر كردند دست به كار شدند و با تراشيدن انواع و اقسام توجيهات مانع اجراي آن شدند.

باتوجه به تبييني كه از وضعيت كنوني ارائه شد، گمان میکردم توانایی هایی دارم که در این برهه از تاریخ جمهوری اسلامی به کار می آید. از جمله:

آشنايي به مسائل اقتصادي كشور و راه حل هاي علمي آنها به سبب تجربه 14 ساله تدريس در دانشگاه ها كه ميتواند در ارتقا كيفيت تخصصي كميسيون هاي مجلس موثر باشد؛

آشنايي با ظرايف قانونگذاري به سبب تجربه 13 ساله حضور در عرصه قانونگذاري كشور به عنوان كارشناس مركز پژوهشهاي مجلس؛

تجربه همکاری موثر با تشکل های مبارزه با فساد که در ایفای نقش نظارتی نماینده مهم است؛

توانایی کار تشکیلاتی و گروهی به سبب حضور موثر در جریان های سیاسی که توانایی نماینده در مجلس را ارتقا می دهد؛

توانایی ارتباط موفق با رسانه ها و به کارگیری آن که برای ارتباط گیری نماینده با مردم ضروری است.

قصدم از نامزدی برای انتخابات مجلس این بود که مجلس آینده باید پیگیر ‌‌مهمترین اولويت هاي كشور به شرح زیر باشد:

تقویت قدرت مقاومت اقتصادی کشور

شرايط جديدي كه بر اثر تحريم ها ايجاد شده میتواند زمان مناسبی براي اجراي اصلاحات ضروري در اقتصاد ايران، و تبدیل این تهدید به فرصت باشد. اصلاحاتي كه انجام آن سال‌ها به تاخير افتاده و هر باره مُخدّري به نام منابع نفتي، سبب تاخير در اجراي آن شده است. چشمپوشي از تغييرات اساسي در رويكردهاي جاري اقتصاد ايران و اکتفا به اقدامات حاشيه‌اي،‌ جوابگوي وضعيت كنوني نيست و خطرات شديد امنيتي و سياسي براي نظام و کشور در پي خواهد داشت.

تبديل مسابقه "تلاش برای عقب نماندن" به مسابقه برای "كار و تلاش"

اولويت اساسي ديگر كشور، تغيير پارادايم اقتصادي كشور است. متاسفانه در چند سال گذشته اوضاع اقتصادی کشور به گونه ای رقم خورده است که مردم و فعالان اقتصادی فقط به دنبال آن بوده اند تا در عرصه اقتصادی از دیگران عقب نمانده و عرصه کنونی اقتصاد کشور به میدان "تلاش برای عقب نماندن" تبديل شده است. رشد بخش غیرحقیقی و افت بخش مولد اقتصاد، سبب "تجارت پول" شده و به همین دلیل مردم فقط به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند.

در این رقابت ناسالم کسی برنده میدان نیست و به دلیل بروز تورم همه در این رقابت بازنده ایم. تورم، اخلاق، اعتماد،کسب و کار منصفانه و تولید ملی را از بین می برد. در حالي كه مي توان با روحیه حماسی این وضع را تغییر داد و میدان مسابقه تبدیل به فضای رقابت کارآمد و تولیدی شود که در این خصوص نقش دولت و مجلس محسوس و قابل ملاحظه است.

اصلاح روشها و الگوهای اداره کشور:

برای اداره کارامد کشور ایجاد انسجام در سیاست ها و تصميم گيري ها ضروری است به طوری که مجموعه اقدامات سیاسی؛ فرهنگی و اقتصادی نه تنها همدیگر را خنثی نکرده بلکه هم جهت بوده و بتوانند با هم افزایی به تحقق اهداف متعالی کشور کمک کنند. به علاوه تصمیمات اقتصادی نیز باید هماهنگ و در یک راستا باشد. نمی توان شعار قطع وابستگی بودجه به نفت داد و در عمل هرساله وابستگی بودجه به نفت را تعمیق کرد. نمی توان شعار خصوصی سازی داد و در عمل خاص سازی و خصولتی سازی کرد و با قدرت به قیمتگذاری دستوری پرداخت. نمی توان دم از اقتصاد مقاومتی زد و در عمل وابستگی تولید به واردات را افزایش داد. نمی توان در پی افزایش جمعیت بود و در عین حال افزایش تقاضای نیروی کار صورت نگیرد.

مبارزه با فساد

هر حکومتی برای پیشبرد برنامه های خود نیاز به سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد مردم دارد. فساد اعتماد عمومی مردم به حکومت را مخدوش می کند. البته همزمان با مبارزه با مصادیق فساد همان‌طور که مقام معظم رهبري فرمودند بايد به دنبال فرآیندهایی که فساد را ایجاد می‌کند بگردیم. یکی از مهم‌ترین آن فرایندها تعارض منافع در تصمیم گیری هاست. در نتيجه تصويب قانون منع تصميم گيري صاحبان تعارض منافع ضروري است.

به علاوه لازم است جامعه را در مبارزه بافساد تقويت كرد، ما چگونه می‌خواهیم دولت را پاسخگو بکنیم؟ با جامعه مطالبه گر. جامعه چگونه مطالبه گر میشود؟ با افزایش آگاهی و قدرت قانونی در مبارزه با فساد؛ در نتيجه تصويب قانون حمايت از سوت زن ها (افشاكنندگان فساد) ضروري است.

افزایش کارایی مجلس

مهمترين ركن نظارتي كشور مجلس شواي اسلامي كه مي تواند و بايد با نظارت دقيق و مستمر خود به تحقق اجراي قوانين كمك كند. اما کارایی مجلس به دلایل متعدد مخدوش شده و شرایطی پیش آمده که دیگر نمی توان این مجلس را در راس امور دانست. برای بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی خود تدوین قانون شفافیت مجلس ضروری است. در این قانون امور زیر باید شفاف شود:

هزينه انتخابات

آرای نمایندگان

سفر های خارجی

هدایای دریافتی

حقوق و مزايا

نامه هاي نمايندگان به دستگاه هاي اجرايي به منظور پيگيري امور

جلسات غیرمحرمانه كميسيون ها.

جمع بندي

برای اینکه وضعیت کشور را از این حالت نجات دهیم باید به سمت قاعده‌گذاری صحیح به نفع مردم حرکت کنیم و اگر نه، رها كردن عامه مردم در طوفان هاي سهمگيني كه طبع منفعت طلب صاحبان ثروت هاي باد آورده ايجاد كرده و خواهد كرد سبب تهي شدن جامعه از اميد شده و خدای نکرده اين باور تقويت خواهد شد كه ديگر شركاي اصلي حكومت عامه مردم و يا مستضعفين نيستند.

بار اصلی مسولیت قاعده‌گذاری صحیح به نفع مردم برعهده مجلس شورای اسلامی است. اما برای ایجاد این مجلس لازم است از تکثر نامزدهای همسو کاسته شده و با از خودگذشتگی به تحقق مجلس سالم؛ کارآمد و در خدمت مردم کمک کرد. در نتیجه؛ ادامه حضور در عرصه انتخابات را به مصلحت نیروهای انقلاب نمی دانم.

از مردم فهیم حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز تقاضا دارم در انتخابات پیش رو به افرادی رای دهند که در پی ارتقاء شفافیت و فسادستیز باشند و متعهد شوند:

1. درطول دوره نمایندگی، از هیچ شخص حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی، هدیه دارای ارزش مادی دریافت نکنم.

2. درطول دوره نمایندگی، عضو هیات مدیره موظف یا غیرموظف هیچ شرکت یا سازمان دولتی یا خصولتی (عمومی غیر دولتی و...) به هرنوع نباشم.

3. درطول دوره نمایندگی، فقط حقوق و مزایای نمایندگی دریافت کنم و از هیچ شخص حقیقی و حقوقی دولتی یا خصوصی، هیچ نوع حقوق، پاداش، حق مشاوره، کمیسیون، حق‌جلسه و امثال آنها دریافت نکنم. کسب وکار خصوصی یا خانوادگی¬ام قبل از نمایندگی از شمول این تعهد خارج است.

۴. درطول دوره نمایندگی، بجز ماموریتهای رسمی پارلمانی، هیچ سفرخارجی به هزینه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی نروم.

۵. از روز شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، حکم ماده۲۹ قانون برنامه ششم را داوطلبانه اجرا و همه حقوق و همه مزایای دریافتی‌ام از بیت‌المال را برای عموم مردم منتشرکنم.

۶. برای عزل و نصب یا استخدام اشخاص در ادارات و شرکتهای حکومتی، پرداخت وام، جابجایی کارمند یا دانشجو و دیگر انواع تخصیص امتیازات بیت المال، هیچگونه توصیه کتبی و شفاهی نکنم. توصیه ها و پیشنهادهای ارائه شده توسط مسئولان اجرایی و محلی، دوستان و آشنایان برای تصویب یا تغییر قوانین یا اعمال نظارت را به صورت شفاف در صفحه اینترنتی خود اعلام می کنم.

۷. هرگاه موضوعی در دستور کار کمیسیونها یا صحن قرارگیرد که مستقیما به منفعت شخصی یا کسب‌وکار خودم یا خانواده‌ام مربوط باشد، موضوع تعارض منافعم را اعلام و از حضور در رای‌گیری و هرنوع تاثیرگذاری در تصمیم مجلس، خودداری کنم.

8. درطول دوره نمایندگی، خود را وقف تکالیف نقنینی و نظارتی کنم و عضویت در هیات علمی را نپذیرم و تحصیل در مقطع دکتری را شروع نکنم.

9. در اولین فرصت ممکن در مجلس یازدهم، طرح شفافیت آرای نمایندگان و انتشار زنده همه کمیسیونهای مجلس بکوشم و درصورت عدم تصویب آنها، آرای خود را داوطلبانه اعلام و حتی المقدور ریز مذاکرات و مصوبات کمیسیونهای مجلس را برای اطلاع عموم، منتشرکنم.

10. در اولین فرصت ممکن در مجلس یازدهم، طرح لغو مجوزها و امتیارات تخصیص یافته برای نمایندگان ادوار را تهیه و به آن رای می دهم و درصورت تصویب نشدن آن، خود بعد از دوره نمایندگی هیچ امتیازی به عنوان نماینده ادوار دریافت نکنم.

در پایان از همه بزرگوارانی که خالصانه بنده حقیر را مشمول لطف و محبت خود دانسته و در این مدت؛ شبانه روز در جهت تبلیغ برنامه های بنده گام برداشته اند صمیمانه تشکر می کنم و هیچگاه تلاش های آنها را از یاد نخواهم برد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

میثم پیله فروش



منبع: الف

کلیدواژه: مبارزه با فساد حقیقی و حقوقی اقتصادی کشور تعارض منافع سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

او یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • عمل به شعار سال و مردمی شدن اقتصاد نجات‌بخش تولید است
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود در عرصه اقتصاد را کاهش دهند