Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:50:13 GMT

وام ۲۰ درصدی بدرد کشاورز نمی‌خورد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۰۷۸۸

وام ۲۰ درصدی بدرد کشاورز نمی‌خورد

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی کاظم نژاد عصر دوشنبه در مراسم تجلیل از ۴۹ تولید کننده برتر بخش کشاورزی استان تهران که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان ری برگزار شد گفت:‌ درست است که بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی باید تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد اما بانک های عامل دیگر نیز طبق قانون موظفند ۲۵ درصد تسهیلات ارزان قیمت را به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ظرفیت بیش از ۵ میلیون تنی ظرفیت سردخانه ای کشور اعلام کرد: در دهه فجر امسال ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت سردخانه ای کشور افزوده می‌شود. هم اکنون سرانه هر فرد در کشور آمریکا در بخش سردخانه حدود ۷۰ کیلوگرم به ازای هر فرد است و در کشورهای اروپایی این میزان به ۵۰ کیلوگرم رسیده اما در کشورمان میزان سران سردخانه ای به ازای هر فرد حدود ۶۰ کیلوگرم است که تلاش هستیم این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: برای بهبود امنیت غذایی راهی جز ایجاد زیرساخت در بخش تولید نداریم و اگر محصولات کشاورزی به سمت تولید محوری حرکت کند با کاهش ضایعات همراه خواهیم شد.

سرپرست معاونت صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال ۵۶ تولید سالیانه بخش کشاورزی کشور ۲۵ میلیون تن بود اما با تلاش کشاورزان و در حالی که کشور درگیر تحریم های استکبار جهانی است ظرفیت تولید محصولات کشاورزی اکنون به سالانه ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

کاظم نژاد با بیان اینکه کشاورزی استان تهران به سمت بهره وری رفته خاطرنشان کرد: در حالی که این استان ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد اما ۹ نفر از ۱۶۰ کشاورز برتر کشور در استان تهران فعالیت دارند که این آمار نشان می دهد که کشاورزی این استان به سمت افزایش بهره وری گام برداشته است.

وی تصریح کرد: در دنیای رقابتی امروز چاره‌ای جز نگاه بازار محور نداریم و دلیل مشکلات در بخش صادرات محصولات کشاورزی این است که به بازارهای هدف پایدار به خوبی توجه نکرده ایم و باید بدانیم که بطور مثال کشور عراق برای ما بازار پایدار محسوب نمی شود و در این زمینه باید ارتباط بین تجار و تولیدکنندگان را در زمینه صادرات برقرار کنیم.

۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی استان تهران فرآوری می شود

همچنین در این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کرد: از مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات تولید شده ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این محصولات در داخل استان فرآوری می شود.

کریم ذوالفقاری با بیان اینکه حال کشاورزی استان تهران خوب است افزود: کشاورزان این استان با همه توان در حال تلاش و فعالیت هستند و گرچه وسعت کشاورزی استان تهران در سطح کشور کوچک است اما با وجود ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور ۶ درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید می کنیم.

وی با اشاره به رکوردهای محصولات کشاورزی استان تهران افزود: ۵ برابر میانگین کشوری اراضی بهره وری داریم و افتخار دیگر ما وجود ۹ نفر از ۱۶۰ نفر برگزیده ملی از منتخبین استان تهران بوده است.

خام فروشی بزرگترین خیانت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به جلوگیری از خام فروشی در استان تهران با بیان اینکه در بخش معدنی کشور نیز خام فروشی داریم و این خام فروشی بزرگترین خیانت است افزود: از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی استان تهران ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرآوری می‌کنیم و بعد به فروش می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان تهران به توان بیشتر سرمایه گذاری نیاز است خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت کردیم که از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بوده است که ۸۰ درصد این تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شده است.

ذوالفقاری تاکید کرد: برای افزایش تولید باید بانک های عامل تسهیلات بیشتری در اختیار تولید کنندگان بخش کشاورزی قرار دهد.

محصولات کشاورزی استان تهران برند سازی می شوند
همچنین استاندار تهران با اشاره به اینکه در سند توسعه و آمایش استان و شهرستان‌ها مزیت‌های نسبی کشاورزی در استان تهران شناسایی شده اند گفت: محصولات کشاورزی استان تهران برندسازی می‌شوند.

انوشیروان محسنی بندپی که عصر دوشنبه در جمع برترین های بخش کشاورزی استان تهران سخن می گفت افزود: به عنوان مثال سیب دماوند، گل های شاخه بریده پاکدشت، سبزی، صیفی و پسته ورامین و همچنین شیر، تخم مرغ و گوشت ری به عنوان برند محصولات صادراتی استان تهران شناسایی شده اند.

وی با اشاره به فرونشست زمین در برخی از نقاط جنوب تهران افزود: شاهد فرونشست در اراضی جنوب و جنوب شرق استان هستیم و باید کشت گلخانه‌ای را تقویت کنیم و راه اندازی تصفیه خانه‌های آب‌های نامتعارف را در دستور کار داریم تا مزارع کشاورزی با آب بهداشتی آبیاری شوند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: در این سال های اخیر روستاها را به عنوان کانون‌های تولیدات کشاورزی فراموش کردیم و نتوانستیم از ظرفیت این بخش بهره بگیریم.

به گفته وی، کشاورزی استان تهران در بخش های دام، شیلات، باغبانی، تولیدات گیاهی، عشایری و سایر بخش ها در کشور پیشتاز است و ۲۵ درصد گوشت استان تهران توسط جامعه تولید کننده عشایر تولید می شود.

کشاورزان در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند

همچنین معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در این مراسم اظهار داشت: در خط مقدم جنگ اقتصادی کشاورزان حضور دارند و راهبرد دولت حمایت از این بخش است.

حسین توکلی کجانی با اشاره به اینکه برخی از قوانین صدور مجوزهای بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده افزود: همه دستگاه‌های اجرایی موظف به حمایت از بخش کشاورزی هستند و بانک‌ها از این حیث نقش به سزایی دارند.

وی ادامه داد: شهرستان ری از دیرباز مزیت نسبی در کشاورزی دارد و باید برای شهرستان ری برنامه ویژه در این بخش داشته باشیم و نباید فعالان بخش کشاورزی با مشکلات بوروکراسی دست و پاگیر اداری مواجه شوند.

توکلی کجانی با بیان اینکه با هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز و ساخت در اراضی کشاورزی به شدت برخورد می‌شود خاطرنشان کرد: نباید به بهانه گسترش صنعت در جنوب شهرستان ری کشاورزی این منطقه با مشکل مواجه شود و افراد سودجو به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام کنند.

مراسم تجلیل از ۴۹ تولید کننده برتر بخش کشاورزی استان تهران عصر امروز - دوشنبه - با حضور انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، جمعی از مدیران بخش کشاورزی کشور و استان تهران و همچنین جمعی از فرمانداران و کشاورزان در تالار اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان ری برگزار شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محصولات کشاورزی استان تهران بخش کشاورزی استان تهران ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن استاندار تهران استان تهران اراضی کشاورزی کشاورزی کشور جهاد کشاورزی تولید کننده شهرستان ری سردخانه ای میلیون تن خام فروشی ۵ میلیون بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۰۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

ایسنا/فارس استاندار فارس بر ضرورت برخورد با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، در این استان تأکید کرد.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، گفت: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده‌ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند، برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

وی با بیان اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه نیز وجود دارد، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل‌کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

ایمانیه همچنین بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی  و تولید محصولات ارگانیک به‌صورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

وی در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مدنظر را برای دانش‌بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی‌رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راهگشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

وی در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، افزود: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • پلیس فتا حق۱۷۰میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت
  • احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان